Με πρόταγμα το όραμα για τη συμβολή του Εθνικού θεάτρου στη διαμόρφωση της θεατρικής παιδείας στην Ελλάδα, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Στάθης Λιβαθινός στάθηκε στο μέσον της σκηνής του Σχολείον της οδού Πειραιώς· εκεί που σε μερικές εβδομάδες μετακομίζει οριστικά η πρώτη δραματική σχολή της χώρας. «Έφτασε η στιγμή που τα όνειρα γίνονται πραγματικότητα» δήλωνε χαρούμενος νωρίτερα το μεσημέρι, ο κ. Λιβαθινός ανακοινώνοντας μια σειρά από δράσεις που είχε θέσει ως προϋπόθεση της πρώτης του θητείας στον οργανισμό: Τη μεταστέγαση της δραματικής σχολής του Εθνικού (χάρη στη δωρεά του ιδρύματος Λάτση στη μνήμη του Νίκου Κούρκουλου), την ίδρυση τμήματος Σκηνοθεσίας εντός της (στα πρότυπα λειτουργίας των ακαδημιών σκηνοθεσίας της Ανατολικής Ευρώπης), τη μετάκληση καθηγητών από το εξωτερικό (με την οικονομική στήριξη του Ιδρύματος Ωνάση).
«Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο αίτημα του Εθνικού Θεάτρου αλλά και αίτημα ολόκληρης της χώρας. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε την αρχή, να φυτέψουμε ένα σπόρο, να δημιουργήσουμε τις συνθήκες που θα αξιοποιήσουν οι επόμενες γενιές» συνέχισε ανάγοντας τον εκπαιδευτικό ως επικεφαλής άξονα σε όσα στοχεύει ο οργανισμός επί των ημερών του· στην εξωστρέφεια και το άνοιγμα του θεάτρου στο εξωτερικό, στη σύσταση ενός θεάτρου συνόλου που θα απευθύνεται και θα είναι προσιτό σε όλους.
Το αμφιθέατρο του «Σχολείου» που στο σύνολο των εγκαταστάσεων του θα στεγάσει την δραματική σχολή του Εθνικού θεάτρου από τις αρχές Οκτωβρίου.
Και παρότι στο φόντο της ομιλίας του, πρόβαλλε η εικόνα μιας σκάλας που σκαρφαλώνει στον ουρανό και μότο μια μόνο λέξη – «ανεβαίνουμε» – ο Στάθης Λιβαθινός δεν μοιάζει να ονειροβατεί. «Ζούμε σ’ αυτή τη χρονική συγκυρία για τη χώρα, με δεκάδες μείζονα θέματα ανοιχτά και δουλεύουμε από έρωτα, παθιασμένοι με το θέατρο, χωρίς όμως να οδηγούμε το Εθνικό εκ του ασφαλούς· οδηγούμε στην άκρη του δρόμου».
Έχοντας στη διάθεση του την ετήσια τακτική επιχορήγηση των 6 εκατομμυρίων ευρώ – ένα ποσό που μόνο ανασφάλεια μπορεί να προκαλεί αφού «σαφώς δεν επαρκεί για τη ζωή ενός Εθνικού θεάτρου» – ο Στάθης Λιβαθινός προλογίζει τη νέα χειμερινή περίοδο των 23 παραγωγών σε τέσσερις σκηνές, εκ των οποίων οι τρεις είναι συμπαραγωγές με το Θέατρο Τέχνης (η τριλογία των «Ακυβέρνητων πολιτειών» που θα ολοκληρωθεί την Άνοιξη του 2018) και άλλες πέντε επαναλήψεις χάριν καλλιτεχνικής κι εμπορικής επιτυχίας από τον περσινό προγραμματισμό («Η τάξη μας» σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, «Στέλλα κοιμήσου» σε σκηνοθεσία Γιάννη Οικονομίδη, «Οπερέττα» σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, «Τυραννόσαυροι Ρεξ» σε σκηνοθεσία Λένας Κιτσοπούλου και «Αλκηστη» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου).
Στις νέες παραγωγές, η Κεντρική Σκηνή θα παρουσιάσει τον «Πέερ Γκυντ» του Ερρίκου Ιψεν με το Δημήτρη Λιγνάδη να πρωταγωνιστεί και να σκηνοθετεί, το Γιώργο Κιμούλη στο «Ψηλά από τη Γέφυρα» του Αρθουρ Μίλλερ υπό την καθοδήγηση της Νικαίτης Κοντούρη και την σαιξπηρική τραγωδία του «Τίμωνα, του Αθηναίου» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού.
Ο Στάθης Λιβαθινός και οι συνεργάτες του Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης, Θοδωρής Αμπαζής και Σοφία Βγενοπούλου, η επικεφαλής ομάδα του Εθνικού.
Η Νέα Σκηνή – δίνοντας σταθερά έμφαση στο σύγχρονο ελληνικό έργο – θα παρουσιάζει το «Σούμαν» της Σοφίας Καψούρου – κείμενο που αναδείχθηκε από την περσινή δράση του Εθνικού «Ο συγγραφέας του μήνα» – σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβαννίδη και το βραβευμένο με κρατικό βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου «Ενας στρατιώτης που τον έλεγαν Λαβ» σε σκηνοθεσία Ελένης Μποζά.
Στη σκηνή του Rex – οι επιλογές της οποίας ευδοκίμησαν λιγότερο από των υπολοίπων του Εθνικού – επιμένει στην αλληλεπίδραση των παραστατικών τεχνών με το «Mayabuff» του Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι σε σκηνοθεσία – χορογραφία του διεθνούς Γιάννη Μανταφούνη, «Το παιχνίδι της σφαγής» του Ιονέσκο σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και τη «Σαλώμη» του Οσκαρ Ουάιλντ σε σκηνοθεσία – χορογραφία του Σταύρου Λίτινα.
Η «Οπερέττα» του Νίκου Καραθάνου σε δεύτερο κύκλο παραστάσεων στη σκηνή του Rex.
Η Πειραματική Σκηνή υπό την εποπτεία των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη θα δοκιμάσει για πρώτη φορά την εκδοχή του εναλλασσόμενου ρεπερτορίου παρεμβάλλοντας στον “κανονικό” προγραμματισμό και πιο συγκροτημένες παραστάσεις που προέκυψαν από το περσινό φεστιβάλ αφιέρωμα στον Έρωτα. Ετσι, στο «-1» του Rex θα δούμε το «Φιντανάκι» του Παντελή Χορν σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά, το «Lasciatemi Morire» των Βάσως Καμαράτου και Κώστα Κουτσολέλου, τον «Υμπύ τύραννο» του Ζαρρύ και «Το μεγάλο κρεβάτι» από την ομάδα του Μάνου Βαβαδάκη ενώ η θεματική του ανοιξιάτικου φεστιβάλ θα εστιάσει φέτος στο “φαινόμενο” της Γυναίκας.
Ενισχύοντας περαιτέρω τον εκπαιδευτικό ρόλο του Εθνικού στην αθηναϊκή κοινωνία, αυτό το φθινόπωρο ιδρύεται το «Μικρό Εθνικό» υπό την διεύθυνση της Σοφίας Βγενοπούλου, μια ενότητα που παίρνει στις φτερούγες της το παιδικό θέατρο, εισάγει την εφηβική σκηνή και χωνεύει ένα πολυπληθές σύστημα δράσεων και εργαστηρίων που σκοπό έχουν, σύμφωνα με την κ. Βγενοπούλου, «να συμβάλλουν στην αλλαγή των νέων ανθρώπων μέσα από ένα θέατρο ποιότητας». Σ’ αυτό το πλαίσιο η παιδική σκηνή ανεβάζει τη «Μόμο» του Μίχαελ Εντε σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου, η Εφηβική Σκηνή τη διαδραστική παράσταση «Μετακινούμενα σύνορα» με τη συμμετοχή έφηβων προσφύγων καθώς και την “περιοδεύουσα” σε σχολεία παράσταση «Τα παιδιά του γαλάζιου πλανήτη» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Καραδήμα. Για όλες τις παραστάσεις η προπώληση ξεκινά αύριο 20/9 και για τις επόμενες επτά ημέρες ισχύει (όπως και πέρυσι) ο θεσμός της προσφοράς τιμών.
Πλάνο από τη «Μόμο» της Παιδικής Σκηνής του «Μικρού Εθνικού».
Το Εθνικό θέατρο εκπαιδεύει και συνάμα ταξιδεύει έχοντας προγραμματίσει οκτώ συμμετοχές παραστάσεων σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ και forum με κορυφαία αυτή τη δίγλωσση παράσταση που θα προκύψει σε συνεργασία με το Εθνικό θέατρο της Κίνας και τη συνέχιση της περιοδείας του «Οιδίποδα τυράννου» σε συμπαραγωγή με το σπουδαίο ρώσικο θέατρο Vakhtangov.
Σε εξέλιξη βρίσκεται η πρόταση του καλλιτεχνικού διευθυντή Στάθη Λιβαθινού προς το υπουργείο Πολιτισμού να στεγάσει την κληρονομιά του Θεατρικού Μουσείου που σαπίζει επί επτά χρόνια στα υπόγεια του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων στις, μέχρι πρότινος, εγκαταστάσεις της δραματικής σχολής στην πλατεία Ομονοίας· υπό την προϋπόθεση το ΥΠΠΟ να φροντίσει για τις οικονομικές εκκρεμότητες του οργανισμού.
Δεύτερη χρονιά για το θεατρικό εργαστήρι στις φυλακές Κορυδαλλού.
Εν τω μεταξύ, συνεχίζεται η συνεργασία του Εθνικού με το Μουσείο Μπενάκη ενώ σε αυτά προστίθενται το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης και Χατζηκυριακού Γκίκα, η δράση «Συνέβη στην Ελλάδα» σε επιμέλεια Νίκου Χατζόπουλου, το θεατρικό εργαστήρι στις φυλακές Κορυδαλλού, το επισκεπτήριο ηθοποιών σε νοσοκομεία ενώ σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ θεσμοθετείται το δρομολόγιο ενός θεατρικού λεωφορείου σε λαϊκές γειτονιές της πόλης.
ETHNIKO_THEATRO_REPERTORIO_2017-2018.pdf