«Κι όμως πρέπει να λογαριάσουμε κατά πως προχωρούμε. Κι όμως πρέπει να λογαριάσουμε κατά που προχωρούμε». Ακριβώς 75 χρόνια μετά την ίδρυση του, η Μαριάννα Κάλμπαρη, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Τέχνης αναλογίζεται – από το βήμα της Φρυνίχου και με λυρικό δάνειο κάποιους στίχους από το ποίημα του Γιώργου Σεφέρη «Ένας γέρος στη ακροποταμιά» – το αύριο του ιστορικού οργανισμού που διοικεί γιατί «μας απασχολεί πώς κοιτάζουμε το μέλλον, γιατί σκεφτόμαστε ποια είναι μέχρι σήμερα η ιστορία μας μα και πώς τη συνεχίζουμε· σε μια εποχή όπου όλα συνηγορούν σε μια τρομερή ανάγκη για επαναπροσδιορισμό», όπως εξηγεί.
Μαριάννα Κάλμπαρη.
Τα 75α γενέθλια του Θεάτρου Τέχνης και το άνοιγμα της 76ης περιόδου λειτουργίας του στέκεται ως μια καινούργια αφορμή για την ιστορική σκηνή να αναμίξει τα υλικά που κατέστησαν το γέννημα του Καρόλου Κουν σ’ ένα λαμπρό σημείο αναφοράς για το ελληνικό θέατρο με τη φιλοδοξία ενός οργανισμού που αναφέρεται στην τέχνη και στο κοινό του 21ου αιώνα. Και ετούτη η συνύπαρξη αντανακλά, αυτό το μεσημέρι, στα πρόσωπα του Βασίλη Παπαβασιλείου και της Λήδας Πρωτοψάλτη, του Κωστή Καπελώνη και της Κάτιας Γέρου όπως και σε αυτά του Γιάννη Λεοντάρη, του Νίκου Μαστοράκη, της Ελλης Παπακωνσταντίνου, της Νατάσσας Τριανταφύλλη και της Ιόλης Ανδρεάδη, εκπροσώπων των επόμενων γενεών που, με τη σειρά τους, «λογαριάζουν κατά που προχωρεί» το θέατρο.
Βασίλης Παπαβασιλείου.
Συνύπαρξη που, επίσης, εδραιώνεται και κορυφώνεται στη δεύτερη χρονιά συνεργασίας του «Τέχνης» και του Εθνικού θεάτρου – ως συμπαραγωγούς του σκηνικού έπους των «Ακυβέρνητων Πολιτειών» – και οδηγεί τον καλλιτεχνικό διευθυντή του δεύτερου Στάθη Λιβαθινό να σχολιάσει πως «η πορεία και η ιστορία του Τέχνης θα πρέπει να αφορά όλο το ελληνικό θέατρο. O πειρασμός για όλο το ελληνικό θέατρο – κι όχι μόνο για το θέατρο Τέχνης – είναι να πιάσει το νήμα, όχι από εκεί που το άφησε ο Κουν, αλλά από εκεί που το άρχισε».
Δίνοντας φέτος προτεραιότητα στο νέο ελληνικό κείμενο (τόσο μέσα από νεόκοπα κείμενα όσο και από μετασκευές κλασικών έργων), στο υλικό του αρχαίου δράματος και τις ποιότητες του μουσικού θεάτρου, ο φετινός χειμώνας για τις δύο σκηνές του Θεάτρου Τέχνης θα παρουσιάσει ένα σύνολο 18 παραγωγών που, παραπέμποντας και πάλι στο Σεφέρη, «δεν θέλουν τίποτε άλλο παρά να μιλήσουν απλά».
Έτσι, στο Υπόγειο, ανεβαίνει το πολιτικό θρίλερ «Οίκος Μακ-Μπεθ» σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη (πρεμιέρα 16 Οκτωβρίου), η μετεγγραφή του «Φονικού στην Εκκλησιά» του Τ.Σ. Ελιοτ από την Ιόλη Ανδρεάδη στο «Ενας άνθρωπος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας με πως θα τον σκοτώσουν και τον σκοτώνουν» (πρεμιέρα 4 Δεκεμβρίου) με πρωταγωνιστές τους Ρούλα Πατεράκη και Γιώργο Νανούρη, το κλασικό δράμα του Ζαν Ζενέ «Δούλες» (πρεμιέρα 8 Φεβρουαρίου) – 50 χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση στο «Τέχνης» – σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη, το λαϊκό αριστούργημα του Χόρβατ «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» (πρεμιέρα τον Απρίλιο) σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη κι έναν εκλεκτό πολυπληθή θίασο με επικεφαλής τη Μάγια Λυμπεροπούλου σε επάνοδο και τη σύγχρονη όπερα «Σπήλαιο» (πρεμιέρα 31 Φεβρουαρίου) σε μουσική Τηλέμαχου Μούσα σε σκηνοθεσία Ελλης Παπακωνσταντίνου.
Λήδα Πρωτοψάλτη.
Στη σκηνή της Φρυνίχου, θα δούμε το δεύτερο και το τρίτο μέρος της επικής θεατρικής μεταφοράς των «Ακυβέρνητων Πολιτειών» του Στρατή Τσίρκα από τους Γιάννη Λεοντάρη και Αρη Τρουπάκη, αντίστοιχα (πρεμιέρα για την «Αριάγνη» 15 Νοεμβρίου, πρεμιέρα για τη «Νυχτερίδα» 31 Ιανουαρίου), την επιστροφή του Βασίλη Παπαβασιλείου στο μονόλογο της «Ελένης» (πρεμιέρα 18 Νοεμβρίου) του Γιάννη Ρίτσου, το εμβληματικό κείμενο του Παύλου Μάτεσι «Προς Ελευσίνα» (πρεμιέρα 20 Νοεμβρίου) σε σκηνοθεσία Ηλέκτρας Ελληνικιώτη, τη σαιξπηρική τραγωδία «Ιούλιος Καίσαρ» (πρεμιέρα τον Απρίλιο) στα “μέτρα” του Ρένου Χαραλαμπίδη και σε σκηνοθεσία Νατάσσας Τριανταφύλλη, τη μουσική αφήγηση σε κείμενα Ομήρου και Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Νέκυϊα-Εκ-σταση» (πρεμιέρα 12 Οκτωβρίου) από τη Φένια Παπαδόδημα, η σκηνική σύνθεση «Αγαμέμνονας, Αισχύλος/Ευριπίδης» σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Χατζή και η μουσική διάλεξη «Duende» (πρεμιέρα 10 Ιανουαρίου) με το Σταμάτη Κραουνάκη να ερμηνεύει κείμενα Λόρκα.
Ηλέκτρα Ελληνικιώτη, Ιόλη Ανδρεάδη.
Η σεζόν ανοίγει παραδοσιακά με επαναλήψεις επιτυχιών του περασμένου χειμώνα: Τον σκηνικό άθλο του Βασίλη Παπαβασιλείου πλάϊ στον Γιάννο Περλέγκα στο «Relax Minotis» (πρεμιέρα 6 Οκτωβρίου), το πρώτο μέρος της τριλογίας του Τσίρκα «Λέσχη» (πρεμιέρα 11 Οκτωβρίου) σε σκηνοθεσία της Εφης Θεοδώρου και την ανανεωμένη εκδοχή της «Επανένωσης της Βόρειας με τη Νότια Κορέα» (πρεμιέρα 16 Νοεμβρίου) σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη.
Από τον ετήσιο προγραμματισμό δεν λείπει η παιδική σκηνή που φέτος παρουσιάζει το «Ρομπέν των Δασών» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Δεγαϊτη και σε αυτήν προστίθεται η νεανική σκηνή με τη μεταφορά του κλασικού μυθιστορήματος «Δόκτωρ Τζέκιλ και κύριος Χάιντ» σε συν-σκηνοθεσία Θανάση Δόβρη και Βασίλη Μαυρογεωργίου.
Το επόμενο διάστημα, θα δοθεί το σύνθημα που θα ορίζει την ημέρα χαμηλής προπώλησης εισιτηρίων, υπεύθυνο για τις ουρές θεατών έξω από τα ταμεία του «Τέχνης» τα τελευταία δύο χρόνια.