Ικανοποίηση για το καλοκαίρι του 2017, αναθεώρηση για το καλοκαίρι του 2018. Σε αυτό το κλίμα, κι όντας ανάμεσα στις δύο διοργανώσεις για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος κάνει έναν απολογισμό για τα πεπραγμένα της σεζόν που ολοκληρώθηκε, δηλώνοντας, συνάμα, κάποιες από τις προθέσεις του για τη σεζόν που θ’ ακολουθήσει.
Σε γενικές γραμμές, το πρόσημο είναι – σύμφωνα με τα στοιχεία που παραχώρησε νωρίτερα το μεσημέρι ο αντιπρόεδρος του ΔΣ Πέτρος Σταυριανός – θετικό. Το σύνολο των θεατών που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του θερινού προγραμματισμού του ανέρχεται στις 203.211 θεατών με καθαρές πωλήσεις εισιτηρίων στις 167.932 και συνολικές εισπράξεις 3.602.534 ευρώ.
Οι εισπράξεις αγγίζουν το 1/3 του συνολικού προϋπολογισμού του οργανισμού που ανέρχεται στα 10 εκατομμύρια ευρώ. Τα υπόλοιπα προκύπτουν από την τακτική επιχορήγηση του Υπουργείου Πολιτισμού των 2 εκατομμυρίων ευρώ, τα 4.4 εκατομμύρια ευρώ που παραχωρούνται από τη λειτουργία των καζίνο και τις χορηγίες που φέτος άγγιξαν τα 2 εκατομμύρια ευρώ – επιτρέποντας στον οργανισμό να αισιοδοξεί για μικρό πλεόνασμα στο τέλος του οικονομικού έτους (Δεκέμβριος 2017).
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος.
Στην καλλιτεχνική αποτίμηση, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αξιολόγησε θετικά τουλάχιστον τρεις βασικούς άξονες που εισήχθησαν φέτος ανανεώνοντας τη φιλοσοφία του Φεστιβάλ. Καταρχάς, την πρεμιέρα του Λυκείου Επιδαύρου, το εργαστήριο νέων τάσεων στη σκηνική έρευνα του αρχαίου δράματος με συμμετοχή σπουδαστών απ’ όλο τον κόσμο «μια ιδέα κι ένα όραμα που είχε απασχολήσει πολλούς άξιους ανθρώπους πριν από μένα» – η λειτουργία του οποίου θα επεκταθεί του χρόνου σε δύο περιόδους 15 ημερών. Επίσης, το Άνοιγμα στην Πόλη των 33 εκδηλώσεων σε τοπόσημα της Αθήνας και του Πειραιά «που έφεραν σε επαφή πολίτες κάθε ηλικίας, τάξης και μορφωτικού επιπέδου οι οποίοι ίσως να μην έχουν ποτέ προσεγγίσει την Πειραιώς ή το Ηρώδειο». Και τέλος το πλαίσιο κάτω από το οποίο λειτούργησε η Επίδαυρος: Το θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου που στηρίχθηκε σε συμπαραγωγές με ΔΗΠΕΘΕ και η Μικρή Επίδαυρος που υπηρέτησε μια πιο «εναλλακτική ματιά πάνω στο αρχαίο δράμα».
Παρόλα αυτά, το επόμενο καλοκαίρι δεν θα λείψουν και οι διορθωτικές κινήσεις, με κεντρικότερη τον περιορισμό των παραγωγών. Ο πληθωρισμός που επιχειρήθηκε τους προηγούμενους μήνες αυξάνοντας το μέσο όρο των 80 παραστάσεων σε 114, όπως όλα δείχνουν, δεν λειτούργησε. «Είναι γεγονός ότι πολλές φορές η ποσότητα επισκιάζει την ποιότητα και θεωρώ πως αυτό ακριβώς έγινε. Όχι όμως επειδή το περιεχόμενο του προγράμματος ήταν κατώτερο των προσδοκιών, αντίθετα επειδή η προσφορά πολλών καλών παραστάσεων κάνει πιο δύσκολη την επιλογή ίσως και ανάδειξη τους» παραδέχεται ο Βαγγέλης Θεοδώροπουλος. Ως εκ τούτου, ο προγραμματισμός του καλοκαιριού 2018 αναμένεται συρρικνωμένος σε σχέση με φέτος, μολονότι θ’ αυξηθεί ο χρόνος (συνήθως δύο βράδια) που δίνεται σε κάθε παραγωγή.
Δραστηριότητες από το Λύκειο Επιδαύρου.
Την ίδια στιγμή, αναμένεται να τονωθεί το ποσοστό των μουσικών παραγωγών με βασική έδρα το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού. Γι’ αυτό το λόγο, στην τετραμελή ομάδα συμβούλων του Φεστιβάλ, προστίθεται ο Κώστας Πηλαβάκης, με διευθυντική προϋπηρεσία σε μεγάλες δισκογραφικές εταιρίες ανά τον κόσμο και πρόθεση «να φέρουμε στην Αθήνα τους πιο γνωστούς καλλιτέχνες αλλά και αυτούς που τώρα αναδεικνύονται».
Μέσα στον προσεχή χειμώνα, φαίνεται πως θα εγκριθεί ο, σε εκκρεμότητα, εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας του Ελληνικού Φεστιβάλ από τα αρμόδια υπουργεία ενώ – όπως διαβεβαίωσε η Γενική Διευθύντρια του, Φένια Ρουγκούνη – δρομολογείται η δημιουργία ενός σταθερού κορμού εργαζομένων μέσω της σχετικής προκήρυξης θέσεων ΑΣΕΠ· μέχρι τώρα οι περίπου 30 εργαζόμενοι του οργανισμού απασχολούνται με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.