«Μετά το Λευτέρη Βογιατζή». Αυτή η φράση που μπήκε στο στόμα όσων βρέθηκαν νωρίτερα το μεσημέρι, ανήμερα των γενεθλίων του στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, μοιάζει να ακολουθείται από μια διαρκή προσπάθεια κι ένα διαρκές ερωτηματικό.
Μπαίνοντας στην πέμπτη, μετά το θάνατο του κορυφαίου ηθοποιού και σκηνοθέτη, σεζόν λειτουργίας του θεάτρου, η ανάγκη αυτή διατυπώνεται ακόμα πιο επιτακτική. Από την Αμαλία Μουτούση και το Γιώργο Σκεύα – τους ακούραστους συνεργάτες του στα χρόνια ακμής του «Κυκλάδων» – μέχρι τη σύντροφο του και διαχειρίστρια της επόμενης ημέρας του θεάτρου, Ειρήνη Λεβίδη, άπαντες επισήμαναν τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνει να εκπληρώσει ένας χώρος τέχνης σαν αυτόν μετά την απώλεια του δημιουργού του και οραματιστή. «Μια πρώτη προϋπόθεση είναι να είμαστε και να παραμένουμε άγρυπνοι, να μην επαναπαυόμαστε, να μην θεωρούμε τίποτα δεδομένο. Έχουμε να κάνουμε μ’ ένα ιστορικό θέατρο σίγουρα αλλά ταυτόχρονα έχουμε να κάνουμε και μ’ ένα ζωντανό θέατρο, ένα θέατρο όπου ο καλλιτέχνης Λευτέρης Βογιατζής, υπέβαλλε σταθερά στο βάσανο της περιπέτειας, της δημιουργίας, ερευνώντας και καινοτομώντας, υπερβαίνοντας τα κεκτημένα του μέχρι την τελευταία στιγμή» επισήμανε φορτισμένη η Ειρήνη Λεβίδη – θέτοντας την ίδια ώρα τους άξονες του προσανατολισμού για τη νέα περίοδο, την καινοτομία και την παράδοση.
Σύσσωμη η ομάδα που συγκροτεί το φετινό ρεπερτόριο του Θέατρου της Οδού Κυκλάδων.
Έτσι, στην καρδιά του φετινού προγραμματισμού δεν στέκονται, όπως θα περίμενε κανείς, μόνο οι νέες παραγωγές αλλά και χειρονομίες συνομιλίας με το έργο του Βογιατζή. Καταρχάς, τα εγκαίνια ενός νέου θεσμού με τον τίτλο «Ανιχνεύοντας τον τρόπο του Λευτέρη Βογιατζή», μια σειρά 200 σεμιναρίων (31 Οκτωβρίου – 31 Ιανουαρίου) στα οποία θα τεθούν επικεφαλής καλλιτέχνες που εκτέθηκαν σε αυτόν τον τρόπο: Αμαλία Μουτούση, Νίκος Κουρής, Στεφανία Γουλιώτη, Γιώργος Σκεύας και Χλόη Ομπολένσκι. «Δεν ήταν αυτονόητη για εμάς μια τέτοια κίνηση γιατί όλοι έχουμε καθοριστεί από το Λευτέρη, έχουμε πάρει πράγματα από αυτόν και κάτι τα κάνουμε. Ωστόσο, αυτό το πρόγραμμα δεν σχετίζεται με την κληρονομιά του – εξάλλου ο ίδιος δεν δεχόταν πως είχε μέθοδο – απλώς με μια ανάγκη να κοιτάξουμε τα υλικά του και να μοιραστούμε αυτό το βλέμμα» έλεγε νωρίτερα η, μ’ έναν τρόπο, μούσα του Αμαλία Μουτούση.
Με κορυφαία αυτή τη δράση που χορηγεί το Ίδρυμα Ωνάση και εκτάκτως θα φιλοξενηθεί στο έτερο αρχιτεκτονικό αριστούργημα της οδού Κυκλάδων, το κτήριο του Αριστομένη Προβελέγγιου, ο Βογιατζής θα δηλώσει «παρών» και σε δύο ακόμα: Στο αφιέρωμα της θυελλώδους σχέσης του με το έργο του Γιώργου Διαλεγμένου (ποιος δεν θυμάται τις παραστάσεις «Σε φιλώ στη μούρη», «Η νύχτα της κουκουβάγιας» και «Bella Venezia») καθώς και στη site specific παράσταση του Σπύρου Αλιδάκη «Hommage» που θα διαχειριστεί το «Κυκλάδων» ως μια βιωματική εμπειρία γνωριμίας με το χώρο και συνάμα ένα multimedia θέαμα.
Πλάνο από το “Hommage” του Σπύρου Αλιδάκη.
Το «Hommage» (πρεμιέρα 20 Νοεμβρίου) θα είναι μια από τις έξι φετινές παραγωγές του θεάτρου που μπαίνουν ήδη σε τροχιά δημιουργίας. Τον προγραμματισμό ανοίγουν οι φεστιβαλικές «Κόρες» των Bijoux de Kant και του Γιάννη Σκουρλέτη (12-22 Οκτωβρίου) σε νέα εκδοχή για να δώσουν την σκυτάλη στη θεατρική μεταφορά του κινηματογραφικού αριστουργήματος του Ράινερ Φασμπίντερ «Ο γάμος της Μαρίας Μπράουν» (πρεμιέρα 18 Νοεμβρίου) σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα με τη Λένα Παπαληγούρα στον επώνυμο, εμβληματικό ρόλο.
Στο δεύτερο μισό της σεζόν, ο Μιλτιάδης Φιορέντζης θα δοκιμάσει την πρώτη του σκηνοθεσία πάνω στο βίο της «Κλάρα Σούμαν» (πρεμιέρα 5 Φεβρουαρίου) σε μια παράσταση όπου ο ρομαντισμός εξυπηρετείται μέσα από το θέατρο και τη μουσική, ο Περικλής Μουστάκης θα σκηνοθετήσει το «Μετά την πρόβα» (πρεμιέρα τον Απρίλιο) του Ινγκμαρ Μπέργκμαν και θα μοιραστεί τη σκηνή με τη Μαρία Ναυπλιώτου και την Πηνελόπη Τσιλίκα ενώ ο Αργύρης Πανταζάρας θα σκηνοθετήσει και θα πρωταγωνιστήσει στο μονόλογο «Ενας καλός λόγος» (πρεμιέρα Απρίλιος).
Η Λένα Παπαληγούρα πρωταγωνιστεί στο “Γάμο της Μαρίας Μπράουν”.
Το «Μετά την πρόβα» θα είναι ο προάγγελος της τριλογίας-αφιέρωμα στον Μπέργκμαν η οποία θα συνεχιστεί και θα κορυφωθεί το χειμώνα του 2018 με τη «Ζωή της μαριονέτας» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου και το «Μπροστά σ’ ένα κλόουν» σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα.
Το φετινό ρεπερτόριο του «Κυκλάδων» πάντως, θα εμπλουτιστεί και με μουσικές παραστάσεις: Τη Μελίνα Τανάγρη να τραγουδάει έργα της Γαλλίδας Μπαρμπαρά καθώς και ένα αφιέρωμα στον Κλοντ Ντεμπισί και το Μάνο Χατζιδάκι.