MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
12
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
2073
A complete unknown
Anora
Babygirl
Captain America: Θαυμαστός καινούργιος κόσμος
Cleaner
Companion
Cure
Dog Man (μεταγλωττισμένη)
Dog Man (με υπότιτλους)
Emilia Pérez
Flow
Frank
Mi bestia
Phantasm
Presence
Seven
Sonic 3: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Take a Trip
The Apprentice
The Brutalist
The Last Showgirl
The Monkey
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
Wicked
Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως
Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο
Αληθινός πόνος
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αρκάντια
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Βιτόρια
Για τη μικρή Σάμα
Γουλιέλμος Τέλλος
Γουόλ-Υ (μεταγλωττισμένο)
Είμαι ακόμη εδώ
Η Επίθεση των Τιτάνων: Η τελευταία επίθεση (μεταγλωττισμένη)
Η Τζούλι μένει σιωπηλή
Η άγνωστη κυρία
Η επίθεση των Τιτάνων: Η τελευταία επίθεση (με υπότιτλους)
Η επιστροφή
Η θυσία
Η κληρονόμος των μυστικών
Η λευκή κορδέλα
Η ληστεία του αιώνα 2
Η νέα χρονιά που δεν ήρθε ποτέ
Η σιωπή των Άλλων
Θεώρημα
Θολός βυθός
Καμία άλλη γη
Κλέφτης ποδηλάτων
Κλεμμένη ομορφία
Κονκλάβιο
Κρυμμένος
Κυνήγι
Λενάκι, δυο φωτιές και δυο κατάρες
Λούλα LeBlanc
Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία – Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας
Μετέωρο και Σκιά
Μια νύχτα με τα ζωόμπι (μεταγλωττισμένη)
Μια ξαφνική ματιά σε βαθύτερα πράγματα
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (μεταγλωττισμένη)
Μπάρι Λίντον
Μυστικό δίκτυο
Νοσφεράτου
Ο Γιός Του Σαούλ
Ο Πάντινγκτον στο Περού (μεταγλωττισμένη)
Οι τσιγγάνοι πεθαίνουν από αγάπη
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο κόκκινος δάσκαλος
Πέρασμα
Παράξενα παιχνίδια
Σκυλάκια στην όπερα (μεταγλωττισμένη)
Στην υπεράσπιση μιας πίστης
Τελευταία ανάσα
Τελευταία πνοή
Τετράποδες αποστολές (μεταγλωττισμένη)
Τη νύχτα που δεν γνωρίζαμε τίποτα
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το διπλανό δωμάτιο
Το κορίτσι με τη βελόνα
Το νησί της Αφροδίτης
Το πιο πολύτιμο φορτίο
Τρελή από έρωτα Μπρίτζετ Τζόουνς: Η επιστροφή
Υπάρχω
ΔΡΑΜΑ

Το Τελευταίο Σημείωμα

Ο Παντελής Βούλγαρης μετά από την «Μικρά Αγγλία» καταπιάνεται με ένα «αγνωστο» περιστατικό γύρω από την εκτέλεση των 200 ελλήνων κομμουνιστών από τους γερμανούς την Πρωτομαγιά του 1944 στην Καισαριανή.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 108'
author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Ο 34χρονος κομμουνιστής Ναπολέων Σουκατζίδης, κρατούμενος σε εξορίες και φυλακές από το 1936, την περίοδο της φυλακής του στο Χαϊδάρι, εκτελεί χρέη διερμηνέα του Γερμανού Διοικητή του στρατοπέδου, Καρλ Φίσερ. Η τύχη του Ναπολέοντα και άλλων 199 συγκρατούμενων του αποφασίζεται μετά την ενέδρα της ελληνικής αντίστασης που προκάλεσε το θάνατο του στρατιωτικό διοικητή Λακωνίας Κρες και τριών Γερμανών της συνοδείας του. Ο Σουκατζίδης βρίσκεται στη λίστα των 200 μελλοθάνατων αλλά ο Φίσερ του δίνει τη δυνατότητα να εξαιρεθεί βάζοντας στη θέση του ως διακοσιοστό άλλον.

teleftaio

Η ιστορική μνήμη, τα υπαρξιακά και ηθικά διλήμματα, η τερατόμορφη εξουσία, μια ιστορία αγάπης και στο κέντρο η πολιτική αντιπαράθεση δύο αντρών που συμβολίζουν δύο διαφορετικούς κόσμους.

Το «Σημείωμα» αυτό μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους. Ως μια πράξη αντίστασης απέναντι σε δεινά που σκοπό έχουν να λυγίσουν μια ολόκληρη χώρα. Ως μια ερωτική εξομολόγηση που μετρά αντίστροφα το χρόνο (ύστερα από 8 χρόνια φυλακές και εξορία ο Ναπολέων ζητά από την αγαπημένη του λίγη υπομονή ακόμη αφού «το τέλος του πολέμου είναι κοντά»). Ως μια δήλωση περηφάνιας και αξιοπρέπειας κόντρα στις δυνάμεις εκείνες που ζητούν την οριστική παραίτηση. Ναι, η συναισθηματική και μελοδραματική φύση (μερικές φορές κάπως υπερβολική) του έργου είναι το σήμα κατατεθέν του. Ναι, κάποιες λεπτομέρειες, όπως για παράδειγμα η συνεχής και έντονη απεικόνιση της γερμανικής σαδιστικής βίας, θα μπορούσαν να λείπουν. Ναι, ακόμη κι αυτό το φινάλε, με τις πινελιές γύρω από τις μεμονωμένες αντιδράσεις των μελλοθάνατων («κομμουνιστής μέχρι τέλος», «Γεια σου Ικαριά», «Ο γιος μου θα σας θάψει γερμαναράδες» είναι κάποιες από τις φράσεις που εκστομίζουν οι εκτελεσθέντες πριν αφήσουν την τελευταία τους πνοή) ίσως άλλος σκηνοθέτης να το είχε κόψει ή να το περιορίσει σε ελάχιστα λεπτά.

Όμως, έχουμε την αίσθηση ότι έτσι το έργο θα ήταν λειψό. Θα του έλειπε η ιστορική μαρτυρία μιας επαίσχυντης πράξης. Η βαρύτητα ενός γεγονότος που γίνεται φάρος για να πορεύονται οι επόμενες γενιές. Ο Βούλγαρης και η Καρυστιάνη δεν στέκονται τόσο πολύ στην πολιτική ανάγνωση του γεγονότος. Οι κομμουνιστές αναφέρονται ως λαϊκοί αγωνιστές, το προ κατοχής κομμάτι της εξορίας και φυλακίσης τους μόλις που αναφέρεται, η στάση του Σουκατζίδη είναι πρωτίστως πατριωτική και δευτερευόντως απόρρεια της αριστερής του ιδεολογίας. Δικαιολογημένες οι ιδεολογικές ενστάσεις για ένα φιλμ που πάντως στην κατασκευαστική του δομή είναι άρτιο, με στιγμές ποιητικού μεγαλείου (από τα μοναδικής ευαισθησίας ενσταντανέ μεταξύ του Ναπολέοντα και της Χαράς έως την αριστουργηματική σεκάνς του προθανάτιου γλεντιού στη φυλακή) και εξαιρετικές ερμηνείες από τις οποίες ξεχωρίζει σαφώς εκείνη του γερμανού Χένικε στο ρόλο του Φίσερ.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Το Τελευταίο Σημείωμα
Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης
Σενάριο: Παντελής Βούλγαρης, Ιωάννα Καρυστιάνη

Παίζουν: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Αντρέ Χένικε, Μελία Κράιλινγκ

Διάρκεια: 108'
Χώρα: Ελλάδα
Έτος: 2017

Rating: 3
Διανομή: Tanweer
Περισσότερα από CINEMA