MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
06
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
2073
A complete unknown
Animale
Anora
Babygirl
Battle Royale
Companion
Cure
Dourgouti Town
Dune
Emilia Pérez
Eraserhead
Fargo
Flow
Golden Brothers
Heretic
Inside Llewyn Davis
Kneecap
Maria
Queer
Rich Flu – Ώρα μηδέν
Sonic 3: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Sonic 3: Η ταινία (με υπότιτλους)
Take a Trip
The Brutalist
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
Twin Peaks: ο ύποπτος κόσμος
Wicked
Άλογα
Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως
Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο
Αδέσποτα κορμιά
Αληθινός πόνος
Αναμέτρηση
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Απρίλης
Αρκάντια
Αυτή η γη είναι δική μας
Βαθύ Κόκκινο
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Για τη μικρή Σάμα
Γκραν Τουρ
Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης
Δώδεκα πίθηκοι
Εικόνες φαντασμάτων
Επικίνδυνη πτήση
Ευλογία
Η απόφαση
Η βασίλισσα του χιονιού και το παγωμένο βασίλειο (μεταγλωττισμένη)
Η επιστροφή του ροζ πάνθηρα
Η κληρονόμος των μυστικών
Η ληστεία του αιώνα 2
Καμία άλλη γη
Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους
Κλέφτης ποδηλάτων
Κονκλάβιο
Λαγωνικό 24 καρατίων
Λενάκι, δυο φωτιές και δυο κατάρες
Λυκάνθρωπος
Μαθήματα πιάνου
Μια νύχτα με τα ζωόμπι (μεταγλωττισμένη)
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Μνήμες
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (μεταγλωττισμένη)
Μπάρτον Φινκ
Μπλε βελούδο
Νοσφεράτου
Ο Γιός Του Σαούλ
Ο Πάντινγκτον στο Περού (μεταγλωττισμένη)
Ο Ροζ Πάνθηρας ξαναχτυπά
Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε την θάλασσα
Ο κόκκινος δάσκαλος
Ολα θα πάνε καλά
Ολγα Ρόμπαρντς
Ο μεγάλος Λεμπόφσκι
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Ουγκέτσου Μονογκατάρι
Ουτοπία
Πίτερ Παν: Εφιάλτης στη χώρα του ποτέ
Παρακαλώ γυναίκες μη κλαίτε
Ποια νομίζεις ότι είμαι
Ρισελιέ
Ρώμη, ανοχύρωτη πόλη
Σαμσάρα
Σεξ, ψέματα και βιντεοταινίες
Σκυλάκια στην όπερα (μεταγλωττισμένη)
Στα ίχνη του Δον Κιχώτη (μεταγλωττισμένη)
Στην κόψη του ξυραφιού
Στη σκιά του φόβου
Τέρας της φύσης
Ταξίδι στην έρημο
Τελευταίος Σταθμός, KREUZBERG
Το άρωμα: Η ιστορία ενός δολοφόνου
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το διπλανό δωμάτιο
Το σεντούκι του παππού μου
Το χρώμα του ροδιού
Τρέξε, Λόλα τρέξε
Τραγούδια της γης
Υπάρχω
Χαμένη λεωφόρος
ΔΡΑΜΑ

Το Τελευταίο Σημείωμα

Ο Παντελής Βούλγαρης μετά από την «Μικρά Αγγλία» καταπιάνεται με ένα «αγνωστο» περιστατικό γύρω από την εκτέλεση των 200 ελλήνων κομμουνιστών από τους γερμανούς την Πρωτομαγιά του 1944 στην Καισαριανή.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-emptystars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 108'
author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Ο 34χρονος κομμουνιστής Ναπολέων Σουκατζίδης, κρατούμενος σε εξορίες και φυλακές από το 1936, την περίοδο της φυλακής του στο Χαϊδάρι, εκτελεί χρέη διερμηνέα του Γερμανού Διοικητή του στρατοπέδου, Καρλ Φίσερ. Η τύχη του Ναπολέοντα και άλλων 199 συγκρατούμενων του αποφασίζεται μετά την ενέδρα της ελληνικής αντίστασης που προκάλεσε το θάνατο του στρατιωτικό διοικητή Λακωνίας Κρες και τριών Γερμανών της συνοδείας του. Ο Σουκατζίδης βρίσκεται στη λίστα των 200 μελλοθάνατων αλλά ο Φίσερ του δίνει τη δυνατότητα να εξαιρεθεί βάζοντας στη θέση του ως διακοσιοστό άλλον.

teleftaio

Η ιστορική μνήμη, τα υπαρξιακά και ηθικά διλήμματα, η τερατόμορφη εξουσία, μια ιστορία αγάπης και στο κέντρο η πολιτική αντιπαράθεση δύο αντρών που συμβολίζουν δύο διαφορετικούς κόσμους.

Το «Σημείωμα» αυτό μπορεί να διαβαστεί με πολλούς τρόπους. Ως μια πράξη αντίστασης απέναντι σε δεινά που σκοπό έχουν να λυγίσουν μια ολόκληρη χώρα. Ως μια ερωτική εξομολόγηση που μετρά αντίστροφα το χρόνο (ύστερα από 8 χρόνια φυλακές και εξορία ο Ναπολέων ζητά από την αγαπημένη του λίγη υπομονή ακόμη αφού «το τέλος του πολέμου είναι κοντά»). Ως μια δήλωση περηφάνιας και αξιοπρέπειας κόντρα στις δυνάμεις εκείνες που ζητούν την οριστική παραίτηση. Ναι, η συναισθηματική και μελοδραματική φύση (μερικές φορές κάπως υπερβολική) του έργου είναι το σήμα κατατεθέν του. Ναι, κάποιες λεπτομέρειες, όπως για παράδειγμα η συνεχής και έντονη απεικόνιση της γερμανικής σαδιστικής βίας, θα μπορούσαν να λείπουν. Ναι, ακόμη κι αυτό το φινάλε, με τις πινελιές γύρω από τις μεμονωμένες αντιδράσεις των μελλοθάνατων («κομμουνιστής μέχρι τέλος», «Γεια σου Ικαριά», «Ο γιος μου θα σας θάψει γερμαναράδες» είναι κάποιες από τις φράσεις που εκστομίζουν οι εκτελεσθέντες πριν αφήσουν την τελευταία τους πνοή) ίσως άλλος σκηνοθέτης να το είχε κόψει ή να το περιορίσει σε ελάχιστα λεπτά.

Όμως, έχουμε την αίσθηση ότι έτσι το έργο θα ήταν λειψό. Θα του έλειπε η ιστορική μαρτυρία μιας επαίσχυντης πράξης. Η βαρύτητα ενός γεγονότος που γίνεται φάρος για να πορεύονται οι επόμενες γενιές. Ο Βούλγαρης και η Καρυστιάνη δεν στέκονται τόσο πολύ στην πολιτική ανάγνωση του γεγονότος. Οι κομμουνιστές αναφέρονται ως λαϊκοί αγωνιστές, το προ κατοχής κομμάτι της εξορίας και φυλακίσης τους μόλις που αναφέρεται, η στάση του Σουκατζίδη είναι πρωτίστως πατριωτική και δευτερευόντως απόρρεια της αριστερής του ιδεολογίας. Δικαιολογημένες οι ιδεολογικές ενστάσεις για ένα φιλμ που πάντως στην κατασκευαστική του δομή είναι άρτιο, με στιγμές ποιητικού μεγαλείου (από τα μοναδικής ευαισθησίας ενσταντανέ μεταξύ του Ναπολέοντα και της Χαράς έως την αριστουργηματική σεκάνς του προθανάτιου γλεντιού στη φυλακή) και εξαιρετικές ερμηνείες από τις οποίες ξεχωρίζει σαφώς εκείνη του γερμανού Χένικε στο ρόλο του Φίσερ.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Το Τελευταίο Σημείωμα
Σκηνοθεσία: Παντελής Βούλγαρης
Σενάριο: Παντελής Βούλγαρης, Ιωάννα Καρυστιάνη

Παίζουν: Ανδρέας Κωνσταντίνου, Αντρέ Χένικε, Μελία Κράιλινγκ

Διάρκεια: 108'
Χώρα: Ελλάδα
Έτος: 2017

Rating: 3
Διανομή: Tanweer
Περισσότερα από CINEMA