Οι γάτες της Κωνσταντινούπολης
Και οι επτά ήταν υπέροχες! Μια επτάδα γατών προσφέρει ένα από τα απολαυστικότερα ντοκιμαντέρ- οδοιπορικά της Κωνσταντινούπολης.
Επτά διαφορετικοί γατοχαρακτήρες (Bengu – Η ερωμένη, Aslan Parcasi – Ο κυνηγός, Psikopat – Η ψυχοπαθής, Duman – Ο τζέντλεμαν, Deniz – Ο κοινωνικός, Sari – Η καταφερτζού, Gamsiz – Ο «παίχτης») στις περιπλανήσεις τους στα σοκάκια, τις αγορές, το λιμάνι, τις ταράτσες, στην Κωνσταντινούπολη και τον Βόσπορο.
Η ταινία δεν απευθύνεται μόνο σε εκείνους που αγαπούν τις γάτες αλλά κυρίως σε εκείνους που θέλουν να δουν μια έξυπνη, φρέσκια και πρωτότυπη ταινία. Ανέλπιστη καλλιτεχνική κι εισπρακτική επιτυχία, το ντοκιμαντέρ της Τορούν παρουσιάζει μέσα από συνεντεύξεις εννιά κατοίκων της Κωνσταντινούπολης τον τρόπο με τον οποίο οι ζωές τους άλλαξαν χάρη σε μερικά αδέσποτα τετράποδα της Πόλης που μπήκαν ανέλπιστα στην καθημερινότητα τους. Μέσα από αυτές σαφώς και αναδεικνύεται η χάρη και η γοητεία μερικών εκ των τετράποδων ηρώων αλλά ο αληθινός πρωταγωνιστής της ταινίας είναι η ίδια η Κωνσταντινούπολη. Το ουσιαστικό επίτευγμα του φιλμ είναι η κατάθεση ψυχής, ένα ερωτικό γράμμα της πρωτοεμφανιζόμενης Τσεϊντά Τορούν για την πόλη που γεννήθηκε. Άλλοτε υιοθετώντας την οπτική των τετράποδων που περπατούν στο δρόμο και άλλοτε με πανοραμικά πλάνα που παρακολουθούν τις γάτες από μακριά ή ψηλά στον ουρανό, η Τορούν και ο διευθυντής φωτογραφίας Τσάρλι Βούπερμαν μέσα από την ιστορία των επτά γατών πετυχαίνουν να αποθανατίσουν την ιστορία αλλά και το σύγχρονο πορτρέτο της Κωνσταντινούπολης. Στην έρευνα τους εντοπίζουν ανθρώπους που έχουν εκτεταμένη επαφή με τις γάτες της γειτονιάς τους και μιλούν για τις ζωές τους: ποιες είναι οι κυρίαρχες προσωπικότητες, ποιο είναι παιδί ποιας, ποια γάτα κλέβει τον ψαρά, ποια μπαίνει στο σπίτι της γειτόνισσας κρυφά, ποια είναι η ψυχοπαθής που κυνηγά τις αντίζηλες ερωμένες του συντρόφου της. Η κινηματογράφηση αυτών των ηρώων σε δράση ήταν πλέον ένα στοίχημα με τους εαυτούς τους.Στην προσπάθειά τους να έρθουν όσο πιο κοντά γίνεται στις γάτες, σχεδίασαν διάφορες «γατο-κάμερες» και με αυτές ακολούθησαν τις γάτες σε σκοτεινά σοκάκια κι έρημα υπόγεια, πέταξαν drones πάνω από τις στέγες της πόλης και πήραν τις γάτες στο κατόπι για να αποκτήσουν την οπτική τους όταν περιδιαβαίνουν την πόλη. Το αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό. Πέρα από την περιπετειώδη διάσταση του φιλμ, αποτυπώνεται έμπρακτα η γοητεία και ο συναρπαστικός χαρακτήρας της Κωνσταντινούπολης μαζί με την ανθρωπιά των κατοίκων της.
Κωνσταντίνος Καίμάκης