MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
06
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
142 χρόνια
Andriesh
Anora
Babygirl
Better Man
Bird
Cure
Dourgouti Town
Emilia Pérez
Heretic
Kneecap
Kraven ο κυνηγός
Kwaidan
Maria
Megalopolis
Sonic 3: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Sonic 3: Η ταινία (με υπότιτλους)
SuperSanta (μεταγλωττισμένη)
Take a Trip
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
Wicked
Όλα για τη μητέρα μου
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αξιαγάπητη
Ασίκ Κερίμπ
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Για τη μικρή Σάμα
Γκούνις: Το κυνήγι της μεγάλης περιπέτειας
Γκρέμλινς
Είμαι η Κούβα
Η Ηλιαχτίδα μου
Η επιστροφή
Η θεωρία του σύμπαντος
Η θυσία
Η σοφία της ευτυχίας
Ιστορίες των ζώων για τα Χριστούγεννα (μεταγλωττισμένη)
Καμία άλλη γη
Κλέφτης ποδηλάτων
Κονκλάβιο
Κουραμπιέδες από χιόνι
Μικρά πράγματα σαν κι αυτά
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (μεταγλωττισμένη)
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (με υπότιτλους)
Μόνος στο σπίτι
Νοσφεράτου
Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Ο πόλεμος των Ροχίριμ
Ο Αϊ Βασίλης είναι… Λέρα
Ο δάσκαλος που υποσχέθηκε την θάλασσα
Ο θρύλος του κάστρου Σουράμ
Οι σούπερ σκανταλιάρηδες (μεταγλωττισμένη)
Ο σπόρος της ιερής συκιάς
Ο φίλος μου το ρομπότ
Πάρτι φαντασμάτων
Πέρασμα
Πολύ σκληρός για να πεθάνει
Πρόγευμα στο Τίφανις
Σαμσάρα
Τα τελευταία Χριστούγεννα στο πατρικό μας
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το διπλανό δωμάτιο
Το χρώμα του ροδιού
Υπάρχω
Χριστουγεννιάτικος εφιάλτης
Ωρολογιακός μηχανισμός
Κωμωδία

Το Τετράγωνο

Ο μεγάλος νικητής του φετινού φεστιβάλ Κανών, σουηδός Ρούμπεν Έστλουντ, φτιάχνει ένα φιλμ που είναι πολλά παραπάνω από μια σάτιρα του κόσμου της μοντέρνας τέχνης.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-halfstars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 142'
author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Ο Κρίστιαν, έμπειρος επιμελητής σε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης, αγωνιά για την επόμενη έκθεση του που έχει τίτλο «The Square». Πρόκειται για μια μοντέρνα εγκατάσταση που προσκαλεί τους περαστικούς στον αλτρουισμό, υπενθυμίζοντας την ευθύνη απέναντι στον συνάνθρωπο, ζητήματα για τα οποία ο διαζευγμένος και αφοσιωμένος πατέρας δύο παιδιών ήρωας επιδεικνύει ιδιαίτερη ευαισθησία. Όταν όμως κάποιος κλέβει το κινητό και το πορτοφόλι του Κρίστιαν εκείνος αντιδρά υπερβολικά.

Η ταινία δεν είναι ένα μονοδιάστατο ή αφηρημένο κατηγορώ για την μοντέρνα τέχνη και τις ιδιορρυθμίες της. Στην πραγματικότητα ο Εστλουντ με πρόσχημα τη σάτιρα (απίστευτα κωμικές οι σκηνές με το χαλασμένο έργο τέχνης που έχει για υλικό χαλίκια (!) και τη συνέντευξη του καλλιτέχνη που διακόπτεται από βρισιές ενός ατόμου με ειδικές ανάγκες), επιχειρεί να ανιχνεύσει τα όρια που κάνουν ένα έργο τέχνης να δείχνει αριστούργημα ή να καταλήγει δηθενιά.

the_square

Δεν κριτικάρει, δεν κουνάει το δάχτυλο, δεν το παίζει παντογνώστης. Απόδειξη για αυτό είναι η στάση απέναντι στον ήρωα του. Ένας χαρακτήρας που σε πρώτο επίπεδο δείχνει ματαιόδοξος και εγωπαθής, αναλύεται σε βάθος, με εργαλεία που προέρχονται από την κοινωνική ψυχολογία, την ανθρωπολογία, το πολιτικό γίγνεσθαι. Ο Κρίστιαν δεν είναι συμπαθής. Με αυταρέσκεια και περίσσευμα αυτοπεποίθησης χρησιμοποιεί τη θέση του και το γοητευτικό προφίλ του για να συλλέγει τρόπαια (γυναίκες κυρίως), εξουσία, καταξίωση, χρήμα και δόξα. Ένας ακόμη νάρκισσος στην αλυσίδα των «ωραίων και πετυχημένων» αυτού του κόσμου, που λογικά δεν θα του αφιερώναμε περισσότερο χρόνο και η πλειονότητα των σκηνοθετών θα τον έστελνε χωρίς δεύτερη κουβέντα στο διάολο.

Όμως ο σουηδός σκηνοθέτης της αριστουργηματικής «Ανωτέρας βίας» βλέπει στο πρόσωπο του Κρίστιαν τα συμπτώματα ενός ολόκληρου κόσμου που στηρίζεται εξολοκλήρου στην πολιτική ορθότητα και επιχειρεί να τα κατανοήσει. Η κρίση της δυτικής κοινωνίας εικονοποιείται πάνω στον ήρωα του, ο οποίος προσπαθεί με ειλικρίνεια (;) να ευαισθητοποιήσει τον κόσμο αλλά και να είναι κι ο ίδιος απόλυτα συνεπής με τις ιδέες του. Βοηθάει τους ζητιάνους, θέλει να φτιάξει ειλικρινείς σχέσεις, επιθυμεί το κοινό καλό. Όμως η πραγματικότητα δείχνει αμείλικτη και τον καταβάλλει. Ο Κρίστιαν δείχνει να πληρώνει παλιές αμαρτίες που ίσως και να διευκόλυναν το δρόμο του μέχρι εδώ.

Με μια αριστοτεχνική προσαρμογή της εικόνας του ήρωα στα φυλετικά, κοινωνικά, πολιτικά και καλλιτεχνικά «μέτωπα» της εποχής, ο Εστλουντ πετυχαίνει με βασικό όπλο του το μαύρο χιούμορ και τη σάτιρα, μια απόλυτα ισορροπημένη και ευφυή μελέτη του πάνω στην αψεγάδιαστη εικόνα της Δύσης. Εστιάζοντας το βλέμμα του στο οικείο για εκείνον βορειοδυτικό μοντέλο, αναζητά τη λογική σε μια σειρά από ανορθόδοξες, σουρεαλιστικές εικόνες που δεν κρύβουν τον κωμικό χαρακτήρα τους. Φυσικά το παράλογο καιροφυλακτεί πίσω από κάθε σκηνή, είτε αφορά μια καθημερινή συνήθεια, είτε μια πράξη υψηλής αισθητικής ή αυθεντικού ουμανισμού.

Στο «Τετράγωνο» καμιά βεβαιότητα δεν είναι ισχυρή. Η πίκρα, ο θυμός, το χιούμορ και η τρέλα αποτελούν τις τέσσερις πλευρές του ίδιου αντικειμένου που μέσα από τις βαθυστόχαστες αρχές του (όλη η έκθεση είναι βασισμένη στο σλόγκαν «το τετράγωνο είναι ένα καταφύγιο εμπιστοσύνης και φροντίδας όπου μέσα του όλοι μοιραζόμαστε ίσα δικαιώματα και ίσες υποχρεώσεις») κρύβει την προαιώνια αδικία αυτού του κόσμου και τις αστείες απόπειρες της τέχνης να την αποκαταστήσει, στέκοντας στο πλευρό των πιο καταφρονεμένων.

Κωνσταντίνος Καϊμάκης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Το Τετράγωνο (The Square)
Σκηνοθεσία: Ρούμπεν Εστλουντ
Σενάριο: Ρούμπεν Εστλουντ

Παίζουν: Κλες Μπανγκ, Ελίζαμπεθ Μος, Ντόμινικ Γουέστ, Τέρι Νοτάρι

Διάρκεια: 142'
Χώρα: Σουηδία, Γερμανία, Γαλλία, Δανία
Έτος: 2017

Rating: 3.5
Διανομή: Feelgood Entertainment
Περισσότερα από CINEMA