Star Wars: Οι Τελευταίοι Τζεντάι
Το 8ο και σίγουρα καλύτερο επεισόδιο της νεότερης ιστορίας των «Star Wars» οδηγείται τη δημοφιλή σειρά κυριολεκτικά στο μέλλον.
Το Πρώτο Τάγμα της Αυτοκρατορίας υπό τις οδηγίες του Κάιλο Ρεν βρίσκεται ένα βήμα πριν από την τελική πράξη του αφανισμού των ηγετών της Αντίστασης. Η μοναδική ελπίδα για να αποτρεπεί το σενάριο αυτό είναι να πείσει η Ρέι τον Λουκ Σκάιγουοκερ να την εκπαιδεύσει στην τέχνη των Τζεντάι.
Κάποτε τα φωτόσπαθα έδιναν τη λύση στο «Star Wars». Πλέον, όπως φαίνεται και στην αρχική σεκάνς που ο Λουκ πετάει στη θάλασσα το φωτόσπαθο που του δίνει η Ρέι, η έκβαση του πολέμου εξαρτάται από αλλού.
Ο ικανότατος σκηνοθέτης του «The Looper» Ράιαν Τζόνσον, διακρίνοντας σημάδια κορεσμού στο μύθο του πλέον δημοφιλούς κινηματογραφικού παραμυθιού επιχειρεί την ανανέωση του. Το πρώτο βήμα για να επιτευχθεί το λίφτινγκ της σειράς είναι η απομυθοποίηση όλων εκείνων των συμβόλων που κάποτε ήταν οι πυλώνες στο χτίσιμο της φήμης του.
Η ηθική ακεραιότητα και υπεροχή των Τζεντάι, ο απόλυτος και ξεκάθαρος διαχωρισμός Καλού και Κακού, η αίσθηση πως ότι κι αν γίνει οι δυνάμεις της Αντίστασης θα νικήσουν μόλις ακουστεί από τα χείλη της πριγκίπισσας Λέια η μαγική ατάκα-ευχή «May the force be with you». Πλέον όμως τίποτα δεν είναι βέβαιο. Ξεκινώντας από την αποδόμηση όλης της φιλοσοφίας των Τζεντάι («δεν βλέπεις πως για όλο αυτό το κακό εμείς ευθυνόμαστε;» λέει ο Λουκ στη Ρέι φέρνοντας ως παράδειγμα την εκπαίδευση του Νταρθ Βέιντερ από τον Γιόντα αλλά και του Κάιλο Ρεν από τον ίδιο) με δηκτικό ύφος αλλά και κάποιες καλοδεχούμενες χιουμοριστικές σφήνες που αποβάλλουν τη σοβαροφάνεια από το σενάριο, ο Τζόνσον φαίνεται πως έχει μελετήσει καλά το μάθημα του. Χωρίς να επιδεικνύει ασέβεια προς το μύθο (τα βασικά στοιχεία της αφήγησης είναι φτιαγμένα με βάση το αξιακό σύστημα και τις σκηνοθετικές παραδόσεις του Λούκας) αναπτύσσει ένα πολιτικό λόγο που αφήνει πίσω τη μανιχαϊστική προβληματική των προηγούμενων φιλμ για να οδηγήσει τον «Πόλεμο» σε πιο ψαγμένα ιδεολογικά μονοπάτια μιας άλλης εποχής. Μιας εποχής όπου μπορεί σε ένα πρώτο αναγνωρίσιμο επίπεδο να φαίνεται ως βασικός πυρήνας η σύγκρουση της Αυτοκρατορία με την Αντίσταση, όμως οι λεπτομέρειες είναιεκείνες που κάνουν τη διαφορά.
Η βασική ηρωίδα της Αντίστασης δεν είναι κάποια πριγκίπισσα αλλά ένα απλό κορίτσι από το «πουθενά». Το χειρότερο μέρος του γαλαξία δεν είναι η καντίνα με τα χειρότερα εξωγήινα αποβράσματα αλλά μια πλούσια, αριστοκρατική αποικία ίδια με το Μονακό. Και τέλος, ο χαρακτήρας του Κάιλο Ρεν (ένας εξαιρετικός Άνταμ Ντράιβερ) δεν είναι ο τυπικός εκπρόσωπος του Κακού αλλά ένας άνθρωπος με σάρκα και οστά που έλκεται μεν από τη Δύναμη αλλά παλεύει με τα συναισθήματα και το συγκεχυμένο κώδικα ηθικής του. Επιπλέον δεν κρύβει τις ουλές του πίσω από μια μάσκα ψυχρή και κατάμαυρη, αντικρύζοντας κατάματα το πεπρωμένο του. Όλα στους «Τελευταίους Τζεντάι» οδηγούν στη διαπίστωση πως αυτό το το ταξίδι στα άστρα θα μας φέρει πιο κοντά στο μέλλον μας.
Η φρεσκάδα, το συγκινησιακό υπόβαθρο με τις παρουσίες των Λουκ- Λέια (η τελευταία εμφάνιση της Κάρι Φίσερ στην οποία αφιερώνεται η ταινία)- Τσούι- Γιόντα καθώς και του Φάλκον και, πάνω από όλα το χτίσιμο μιας κανονικής ιστορίας που δεν βουλιάζει κάτω από το βάρος εκθαμβωτικών εφέ, επαναφέρουν το χαμόγελο στους παλιούς φαν της σειράς που έχουν πλέον λόγο να επιστρέψουν και πάλι στην αθωότητα και την παιδική ηλικία τους. Αυτοί που ίσως νιώσουν λίγο αμήχανα είναι οι νεότεροι θεατές αλλά κι εκείνοι δεν θα μπορέσουν να αντισταθούν στη συναρπαστική Δύναμη της νέας ματιάς του εκλεκτού κύριου Ράιαν Τζόνσον.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης