Δύο Έλληνες στο Παρίσι του 19ου αιώνα: Ρεσιτάλ πιάνου της Ντιάνας Βρανούση στο Μέγαρο Μουσικής
Η Ντιάνα Βρανούση, μια πιανίστα με αγάπη για το γαλλικό ρεπερτόριο, έρχεται στις 11 Ιανουαρίου 2018 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με σκοπό να συστήσει στο κοινό δύο άγνωστους έλληνες συνθέτες.
Πρόκειται για τον λιγότερο άγνωστο, και πρεσβύτερο των δύο, Camille-Marie Stamaty (Καμίλλος Σταμάτης, 1811-1870) και την πλέον άγνωστη, και νεότερη, Mario Foscarina Damaschinó (Μαριώ Φωσκαρίνα Δαμασκηνού, 1850-1921).
Το ρεσιτάλ πιάνου της Ντιάνας Βρανούση εστιάζει στους δυο συνθέτες, οι οποίοι έζησαν και δημιούργησαν στο Παρίσι την εποχή που κυριαρχούσε στην τέχνη ο Ρομαντισμός. Και όχι μόνον αυτό: η γνωστή ελληνίδα σολίστ ήταν εκείνη που πραγματοποίησε την πρώτη και μοναδική μέχρι σήμερα ηχογράφηση έργου του Κ. Σταμάτη (1991), γι’ αυτό και κάνει τη διαφορά σε αυτό το ρεσιτάλ της στο Μέγαρο, προτείνοντας στο κοινό μια βραδιά με ρομαντικές δημιουργίες που σπάνια ακούγονται στις αίθουσες συναυλιών.
Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στα έργα του Καμίλλου Σταμάτη, διάσημου πιανίστα στον καιρό του (δάσκαλος του Σαιν-Σανς, μεταξύ πολλών άλλων) και της ταλαντούχας και άδικα παραγνωρισμένης συνθέτριας Μαριώς Φωσκαρίνας Δαμασκηνού, ενώ συμπληρώνεται με παρτιτούρες άλλων συνθετών (Φωρέ, Σαιν-Σανς, Σαμπριέ, Σούμαν), με τους οποίους συναναστράφηκαν στη διάρκεια της ζωής τους. Μια ξεχωριστή βραδιά την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου στις 20:30 στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, στο πλαίσιο του κύκλου Vive la France! Λόγω της πρωτοτυπίας και της ιδιαιτερότητας του ρεσιτάλ, θα προηγηθεί των ερμηνειών σύντομη εισαγωγική ομιλία του κριτικού και ιστορικού μουσικής Γιώργου Β. Μονεμβασίτη.
Camille-Marie Stamaty (Καμίλλος Σταμάτης, 1811-1870)
Mario Foscarina Damaschinó (Μαριώ Φωσκαρίνα Δαμασκηνού, 1840-1889)
«Δύο έλληνες συνθέτες που έζησαν και σταδιοδρόμησαν στο Παρίσι του 19ου αιώνα, στο κέντρο της ευρωπαϊκής μουσικής σκηνής: ο Καμίλλος Σταμάτης υπήρξε εξέχουσα μουσική προσωπικότητα της εποχής του. […] Διέπρεψε και ως πιανίστας και ως παιδαγωγός πιάνου. Στους πολυάριθμους μαθητές του συγκαταλέγονται ο επιφανής Γάλλος Camille Saint-Saëns [Καμίγ Σαιν-Σανς] (1835-1921) και ο λιγότερο γνωστός, αλλά εξίσου σπουδαίος, Αμερικανός Louis Morreau Gottschalk [Λούι Μορρώ Γκότσαλκ] (1829-1869).
Η Μαριώ Φωσκαρίνα Δαμασκηνού, γόνος μεγαλοαστικής οικογένειας, δεν ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη μουσική, μολονότι είχε πραγματοποιήσει επαρκείς σπουδές στο ξακουστό Ωδείο του Παρισιού, αλλά συνέθετε ερασιτεχνικά για τη δική της ευχαρίστηση και για να ψυχαγωγεί τους ανθρώπους του περιβάλλοντός της, στους οποίους αφιέρωνε, ως επί το πλείστον, τα συνθέματά της.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι και τους δύο απασχόλησαν κυρίως οι μικρές μουσικές φόρμες με έμφαση στο πιάνο. Η μουσική τους δημιουργία υπηρετεί χωρίς εκτροπές τον αμιγή Ρομαντισμό και χαρακτηρίζεται άλλοτε από διδακτικό, άλλοτε από ψυχαγωγικό μουσικό ήθος. Το πρόγραμμα του ρεσιτάλ έχει εμπλουτιστεί με έργα συνθετών εκείνης της εποχής, Γάλλων κυρίως, που χαρακτηρίζονται από συγγενική αισθητική.» Γιώργος Β. Μονεμβασίτης
Το πρόγραμμα αναλυτικά
MARIO FOSCARINA DAMASCHINÓ (1850-1921)
Feuillets d’Album, op. 20
Jour de Fête
Chant du soir
L’Aragonaise
Fanny
Heureux Souvenir
La Leçon
GABRIEL FAURÉ (1845-1924)
Barcarolle no. 4, op.44
EMMANUEL CHABRIER (1841-1894)
Pièces pittoresques
II. Mélancolie
Feuillet d’album
Habanera
CAMILLE MARIE STAMATY (1811-1870)
Esquisses, op. 17
Nο 1 Pensée d’amour
Nο 4 Valse expressive
Nο 7 À l’aube
Nο 9 Au déclin du jour
Nο 11 Sommeil de Nanine
Διάλειμμα
MARIO FOSCARINA DAMASCHINÓ
L’Enfant dort… (Berceuse)
ROBERT SCHUMANN (1810-1856)
Kinderszenen, op. 15
Νο 1 Von fremden Ländern
und Menschen
Νο 2 Kuriose Geschichte
Νο 4 Bittendes Kind
Νο 10 Fast zu ernst
GABRIEL FAURÉ
Nocturne no. 4, op. 36
Nocturne, op. 84 no. 8
CAMILLE SAINT-SAËNS (1835-1921)
Valse nonchalante, op. 110
Les cloches du soir, op. 85
CAMILLE MARIE STAMATY
Promenade sur l’eau, op.22
(Barcarolle expressive)