Μαζί ή Τίποτα
Χρυσή Σφαίρα Ξενόγλωσσης Ταινίας για τη δημιουργία του Φατίχ Ακίν αλλά και βραβείο στις Κάνες για την Νταϊάν Κρούγκερ που δίνει μια ανεπανάληπτη ερμηνεία.
Ο κόσμος της γερμανίδας Κάτια χάνεται κάτω από τα πόδια της όταν σε ένα τυφλό τρομοκρατικό χτύπημα στο Αμβούργο σκοτώνεται ο κουρδικής καταγωγής σύζυγός της και το μικρό αγόρι τους. Ταυτόχρονα με την προσπάθεια της να συνέλθει από το σοκ, η Τάνια επιδιώκει να βοηθήσει τις αρχές στον εντοπισμό των δραστών. Ένα νεαρό ζευγάρι που κινούνταν σε νεοναζί κύκλους θεωρούνται ως οι βασικοί ύποπτοι και η κατάθεση της Κάτια (είχε δει την κοπέλα τη μοιραία μέρα να αφήνει το ποδήλατο της έξω από το γραφείο του άντρα της) είναι κρίσιμη για την έκβαση της δίκης που ξεκινάει…
Ύστερα από το αποτυχημένο διάλειμμα της «Μαχαιριάς», ένα ιστορικό δράμα για τη σφαγή των Αρμενίων, ο Φατίχ Ακίν επιστρέφει στα γνώριμα λημέρια του.
Το «Μαζί ή τίποτα» είναι ένα συγκινητικό σύγχρονο ανθρώπινο δράμα με την οργή της ηρωίδας να ξεσπάει κατά πάντων. Η ευθύτητα της τελευταίας και η αποφασιστικότητα με την οποία κλείνει όλες τις εκκρεμότητες της (με τους γονείς, τους φίλους αλλά και το ίδιο το κράτος) γίνεται το καίριο αφηγηματικό όπλο του Ακίν στην προσπάθεια του να μιλήσει μέσα από την ιστορία της για το παρόν αλλά και το μέλλον της Ευρώπης.
Το μήνυμα του φιλμ, δυνατό και ξεκάθαρο, επιχειρεί να αφυπνίσει πνεύματα και συνειδήσεις. Η άνοδος της άκρα δεξιάς σε όλη την Ευρώπη, ο νεοναζιστικός εφιάλτης, ο φόβος για τον «ξένο», η φρίκη των τρομοκρατικών χτυπημάτων, το ρατσιστικό μένος είναι οι πληγές που σκαλίζει ο τουρκογερμανός σκηνοθέτης εντάσσοντας τις αριστοτεχνικά στη ζωή της άτυχης (;) Κάτια. Ο χαρακτήρας της εκτός της αψεγάδιαστης απόδοσης της από την υπέροχη Κρούγκερ που πείθει για άλλη μια φορά πως πίσω από το όμορφο πρόσωπο κρύβεται η στόφα μιας μεγάλης ηθοποιού, είναι κι ένα αμφιλεγόμενο πρόσωπο με τις πιο σκιώδεις γωνίες του να αποφεύγονται να φωτίζονται από τον Ακίν.
Τα δύο πρώτα μέρη της ταινίας (ο σκηνοθέτης χωρίζει την ιστορία του στα τρία) είναι ο ορισμός του καθηλωτικού πολιτικού θρίλερ με ισχυρές δόσεις ανατριχίλας αλλά το τελευταίο που γυρίστηκε στην Ελλάδα, επιδερμικό και άτολμο, χαλάει κάπως τις αρχικές θετικές εντυπώσεις. Ακόμη κι έτσι όμως το «Μαζί ή τίποτα» αξίζει την προσοχή μας ενώ το κερασάκι στην τούρτα των ευχάριστων εκπλήξεων είναι η μικρή παρουσία του σκηνοθέτη Γιάννη Οικονομίδη στο ρόλο του χρυσαυγίτη ξενοδόχου.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης