Συν & Πλην: Κάζιμιρ και Καρολίνα του Έντεν φον Χόρβατ στο Bios
Θετικές και αρνητικές σκέψεις για το έργο του Έντεν φον Χόρβατ, «Κάζιμιρ και Καρολίνα» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς και παρουσιάζεται σε όλους τους χώρους του κτιριακού συγκροτήματος του Bios στην οδό Πειραιώς.
To 1932, όταν η παράσταση Κάζιμιρ και Καρολίνα πρωτοανέβηκε στη γερμανική πρωτεύουσα, ο Τύπος έσπευσε να θριαμβολογήσει για ένα έργο – σάτιρα που αναφέρεται στην τοπική Γιορτή Μπύρας της πόλης του Μονάχου. Το γεγονός αυτό είχε ως αποτέλεσμα την άμεση παρέμβαση του συγγραφέα Έντεν φον Χόρβατ ο οποίος μίλησε για μεγάλη παρεξήγηση ερμηνείας των προθέσεων του, αφού ο δικός του στόχος ήταν να πλάσει μια θεατρική μπαλάντα για έναν άνεργο οδηγό (Καζιμίρ) και την ονειροπόλα αρραβωνιαστικιά του (Καρολίνα), με νότες θλίψης και χιούμορ, να εξηγήσει τις πράξεις και τις όποιες επιλογές τους σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από ποικιλία κρίσης.
Η Υπόθεση
H δράση εκτυλίσσεται στο Μόναχο στα πλαίσια της γιορτής Oktoberfest (ετήσιο φεστιβάλ μπύρας που διεξάγεται στο τέλος Σεπτεμβρίου). Μέσα σε εύθυμο κλίμα, με φόντο την πτήση του αερόστατου Ζέπελιν -συμβολισμός για τη νέα εποχή πραγμάτων-, το φωτεινό λούνα παρκ, ένα παράδοξο τσίρκο τεράτων, παρακολουθούμε ένα και μοναδικό βράδυ μιας παρέας νέων που αν και βιώνουν την πρόσκαιρη καλοπέραση, η παρακμή είναι προ των πυλών να τους συμπαρασύρει. Ανάμεσα στον μικρόκοσμο των διευθυντών, των φιλόδοξων υπαλλήλων, των κοριτσιών της νύχτας, των κακοποιών, είναι και το ζευγάρι των πρωταγωνιστών: Από τη μια ο νεαρός Καζιμίρ που έχει μείνει άνεργος και είναι γεμάτος λύπη και θυμό. Στην αντίπερα όχθη η Καρολίνα ονειρεύεται να βελτιώσει τη ζωή της και να ανελιχθεί στην κοινωνική πυραμίδα. Πρόσκαιρα θα το καταφέρει αλλά η τελική έκβαση του ονείρου θα είναι η οδυνηρή επιστροφή στην πραγματικότητα.
Η Παράσταση
Είναι εμφανές ότι ο Γιάννης Χουβαρδάς έφτιαξε μια ασυνήθιστη παράσταση, με έναν θίασο νέων ηθοποιών και μουσικών. Η πρωτοτυπία του συγκεκριμένου ανεβάσματος έγκειται κυρίως στο ότι αποτελεί μια παράσταση εν κινήσει αφού αυτή εξελίσσεται στο σύνολο των εσωτερικών χώρων του Bios αλλά και στο προαύλιο του.
Ο χώρος μετατρέπεται σε άτυπο κινηματογραφικό στούντιο, στις γωνιές του οποίου λαμβάνουν χώρα οι πιο ελκυστικές ως και οι πιο απωθητικές πράξεις. Οι θεατές τις (παρ)ακολουθούν με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής, ενώ όσοι το επιθυμούν, στο πρώτο μέρος, έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάσουν τα ενδεικτικά φαγητά της καντίνας του πολύβουου φεστιβάλ: λουκάνικα, κοτόπουλο και βέβαια μπύρα.
Η ανάγνωση ωστόσο χαρακτηρίζεται από σχετική ρεαλιστική δύναμη, που διακρίνεται μεν από φαντασία και την τόλμη για το διαφορετικό, ως αποτέλεσμα όμως δεν δημιουργεί και αντίστοιχο συναισθηματικό άγγιγμα. Αν και πρόκειται για λαϊκό δράμα δημιουργεί την εντύπωση ενός θεάματος υπερφορτωμένου σε σημεία του με δευτερεύοντα κυρίως στοιχεία.
Η ιδέα του βιώματος επιτυγχάνεται από τις ωραίες σκηνές που διεξάγονται ανάμεσα στους θεατές, αυτές είναι που κερδίζουν με την αμεσότητά τους, σε ένα δρώμενο που παρατίθεται ως σύνολο κάπως διασπαστικά, οι κορυφώσεις είναι λίγες, το ενδιαφέρον -για την υπόθεση κυρίως- ζωηρεύει όταν τα τεκταινόμενα οδεύουν στη λύση τους. Οι νέοι εμπειρικά και ηλικιακά ηθοποιοί ερμηνεύουν με τη φόρα της νιότης, με διαφορετικό ωστόσο ύφος και μέτρο, γεγονός που διακρίνεται ιδιαίτερα στις σκηνές του συνόλου.
Τα Συν (+)
- Η σύλληψη της ιδέας και η αίσθηση του διαφορετικού όπως προκύπτει από την ποικιλόμορφη πραγμάτωσή της
- Η αμεσότητα στις στιγμές που το δρώμενο εξελίσσεται ανάμεσα στο κοινό
- Η ζωντανή μουσική και οι τραγουδιστικές στιγμές
- Το ωραίο φινάλε
- Τα κοστούμια (Ιωάννα Τσάμη)
Τα Πλην (-)
- Η έλλειψη ερμηνευτικού μέτρου και το ανομοιογενές αποτέλεσμα
- Η απουσία συναισθηματικής εμπλοκής του κοινού
- Η δυσκολία παρακολούθησης του δρωμένου από όλους τους θεατές όταν μεταφέρεται στον α’ όροφο
Το Σύνολο (=)
- Εναλλακτική εμπνευσμένη πρόταση με καλά στοιχεία, που η αυτοπολυπλοκότητά της όμως δεν κάλυψε το σύνολο των -υψηλών είναι η αλήθεια- προσδοκιών μας.