Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας 2018: Με την (Λίντα) Καπετανέα στο τιμόνι
Μια δυναμική επανεκκίνηση για το σύγχρονο Χορό και την πόλη της Καλαμάτας στην 24η διοργάνωση του θεσμού με 14 παραγωγές, είκοσι ξένους δημιουργούς και την Λίντα Καπετανέα των Rootless Root στην καλλιτεχνική διεύθυνση.
Ο Ακραμ Καν (ναι, ο Ακραμ Καν) την επέλεξε – σε ανύποπτο χρόνο – ως τη σημαντικότερη παρουσία του ελληνικού Χορού στη διεθνή σκηνή σήμερα. Ισως, γι’ αυτό η Λίντα Καπετανέα, στη σημερινή επίσημη πρώτη εμφάνιση της ως καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, θέλησε να υπενθυμίσει πως παραμένει ενεργή χορεύτρια, χορογράφος και δασκάλα σύγχρονου χορού. Με αυτές τις ιδιότητες σε πλήρη λειτουργία συνθέτει τον φετινό προγραμματισμό της ιστορικής διοργάνωσης με το διεθνές εκτόπισμα, επιφυλάσσοντας μια δυναμική, πολυσυλλεκτική σύναξη καλλιτεχνών και ομάδων (ως επί το πλείστον από την Ευρώπη) να εκπροσωπούν όψεις και εκφάνσεις του σύγχρονου χορού παγκοσμίως.
O Βιμ Βαντεγκέϋμπους με το τελευταίο του έργο «Go figure out yourself».
Καλώντας να συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, τον αγαπημένο του ελληνικού κοινού και της ευρωπαϊκής πρωτοπορίας Βιμ Βαντεγκέϋμπους, το σημερινό διευθυντή του Εθνικού Κέντρου Χορογραφίας της Ορλεάνης Γιόζεφ Νατζ, τον πολυσχιδή Γαλλο-Κονγκολέζο Ολιβιέ Ντε Σαγκαζάν, τον διακεκριμένο χορευτή που δρέπει δάφνες και ως δάσκαλος Εντιβάλντο Ερνέστο – στο σώμα και τη διδασκαλία του οποίου μένει ζωντανή η καταγωγή του από τη Μοζαμβίκη – και τους τρομερούς Νεοϋρκέζους του street dance Μαρκίζ Σκοτ και Πόππιν Τζον, η Λίντα Καπετανέα δικαιολογεί τη βασικότερη ιδρυτική αρχή του οράματος της για ένα φεστιβάλ «δυναμικό και ανοιχτό στη διεθνή κοινότητα, στο κοινό όλων των ηλικιών, στις τέχνες, τις συνεργασίες, αφοσιωμένο στην εκπαίδευση και την έρευνα, δοτικό στους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς». Αντιμετωπίζοντας το Χορό ως μια βασική ανθρώπινη ανάγκη, η Ελληνίδα δημιουργός με τη διεθνή παρουσία επιδιώκει ένα φεστιβάλ «που θα αναδεικνύει τον ανεξάντλητο διάλογο με όλες τις μορφές τέχνης και θα προωθεί το στοχασμό και την ενασχόληση με το ανθρώπινο σώμα σε όλα τα επίπεδα».
Ο ακατάτακτος δημιουργός Ολιβιέ Ντε Σαγκαζάν στο «Transfiguration».
Ετσι, από τις 13 έως τις 22 Ιουλίου η Καλαμάτα θα κινηθεί στο ρυθμό του σύγχρονου χορού για 24η συναπτή χρονιά μέσα από 14 βασικές παραγωγές (εκ των οποίων οι επτά θα φιλοξενηθούν στο νεόδμητο Μέγαρο Χορού και οι υπόλοιπες επτά στο Στούντιο), οκτώ υπαίθριες παραστάσεις στην κεντρική πλατεία της πόλης (με ελεύθερη είσοδο), μια έκθεση φωτογραφίας, μια μουσική βραδιά, δύο σεμινάρια χορού κι ένα masterclass. Επίσης, θα διοργανωθεί ένα εργαστήρι για παιδιά και για ανθρώπους με αναπηρία.
Η συμπαραγωγή του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση στη νέα χορογραφία της Τζένης Αργυρίου.
Στο πρόγραμμα – που θεματικά εστιάζει στην παρουσία πολυμήχανων δημιουργών και ερμηνευτών ταυτισμένων με τη δοκιμασία των ορίων του ανθρώπινου σώματος – πλειοψηφούν οι ξένοι προσκεκλημένοι (11 σχήματα) έναντι τριών ελληνικών ομάδων. Πρόκειται για το ντουέτο των Kokakepanu (Κωνσταντίνα Ευθυμιάδου και Παναγιώτης Μανουηλίδης), το δίδυμο των Χριστίνας Γουζέλη και Πολ Μπλάκμαν και τη Τζένη Αργυρίου. Οι ελληνικές ομάδες έχουν τη στήριξη της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και του Φεστιβάλ Αθηνών – μείζονες χρηματοδότες της ελληνικής χορευτικής σκηνής σήμερα.
Πρόθεση της Λίντας Καπετανέα είναι το δεκαήμερο του Φεστιβάλ Χορού να αποτελέσει την κορύφωση της διοργάνωσης που θα μένει ενεργή κατά τη διάρκεια ολόκληρης της χρονιάς μέσα από δράσεις, σεμινάρια, διαλέξεις, εκθέσεις, προβολές και συναυλίες.
Τα αγόρια του νεϋρκέζικου street dance Μαρκίζ Σκοτ και Πόπιν Τζον.
Η φετινή είναι η πρώτη χρονιά που ο προγραμματισμός ανακοινώνεται έγκαιρα και συμβαδίζει με την εμπρόθεσμη χρηματοδότηση και μάλιστα σε βάθος τριετίας. Το υπουργείο Πολιτισμού σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης – όπως ανακοίνωσαν οι κ.κ. Κονιόρδου και Χαρίτσης – προικοδοτούν με 1.2 εκατομμύρια ευρώ το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας προκειμένου να οργανώσει τον προγραμματισμό του μέχρι και το 2020. Το σχέδιο είχε αναγγελθεί από την Άνοιξη του 2017 και αφορά ως πλάνο δράσης και αντίστοιχες χρηματοδοτήσεις τοπικών αλλά παραγωγικών φεστιβάλ. «Ο πολιτισμός είναι ένα σχέδιο βιώσιμης ανάπτυξης για την κάθε πόλη, την κάθε περιοχή. Με αυτό τον τρόπο, προσεγγίζουμε ολιστικά την ανάπτυξη του τόπου» δήλωνε νωρίτερα κ. Κονιόρδου.
Στο πάνελ της παρουσίασης προγράμματος οι κ.κ. Καπετανέα, Κονιόρδου, Χαρίτσης και Νίκας.
Η χρηματοδότηση του Φεστιβάλ, όπως διευκρίνισε ο δήμαρχος Καλαμάτας, Παναγιώτης Νίκας μοιράζεται σχεδόν εξ ημισείας ανάμεσα στη δημοτική αρχή και το Υπουργείο Πολιτισμού με τον προϋπολογισμό της φετινής διοργάνωσης να αγγίζει τα 460.000 ευρώ. Να σημειωθεί πως, ο προ κρίσης, προϋπολογισμός άγγιζε σχεδόν το 1 εκατομμύριο ευρώ ετησίως.
Και μπορεί το Φεστιβάλ Καλαμάτας να είναι η κορυφαία πράξη ανάδειξης του χορού στην Ελλάδα, ωστόσο οι Ελληνες χορευτές θα εξασφαλίσουν μια ακόμα ανάσα κατά την ανακοίνωση των επιχορηγήσεων για τις παραστατικές τέχνες (Θέατρο και Χορό) που, σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού, αναμένεται λίαν συντόμως όπως και η καινούργια προγραμματική για τα πολύπαθα ΔΗΠΕΘΕ.
kalamata_dance_festival_-_programma_ekdiloseon.pdf