Ραντεβού Εκεί Ψηλά
Πέντε βραβεία Σεζάρ -ανάμεσα σε αυτά και εκείνο της καλύτερης σκηνοθεσίας- για το φιλμ του Ντιποντέλ που βασίζεται στο μυθιστόρημα του Πιέρ Λεμέτρ.
Λίγες μέρες πριν από το τέλος του Α Παγκοσμίου Πολέμου ο Εντουάρ Περικού σώζει τη ζωή του Αλμπέρ Μαγιάρ. Οι δύο άνδρες θα νιώσουν την τύχη να τους εγκαταλείπει όταν ο υπολοχαγός τους διατάξει μια τελευταία άσκοπη επίθεση που τους σημαδεύει τις ζωές. Στα ερείπια της μεταπολεμικής γαλλικής κοινωνίας οι δύο φίλοι είναι αποφασισμένοι να επιβιώσουν με κάθε τρόπο: η μνημειώδης απάτη που εμπνέεται ο Εντουάρ θα έχει απρόβλεπτη εξέλιξη.
Καυστική, ειρωνική, θεσπέσια και ανθρώπινη η δημιουργία του Αλμπέρ Ντιποντέλ έκανε την έκπληξη στα γαλλικά Σεζάρ. Παρά το σκληρό θέμα της η ταινία έχει δυνατές κωμικές στιγμές και έντονες συγκινήσεις που πηγάζουν από την λυρική ερμηνεία του Εντουάρ που κρύβει το σημαδεμένο του πρόσωπο πίσω από μερικές ευφάνταστες μάσκες. Μαζί με την τοιχογραφία της εποχής – ένα Παρίσι που θυμίζει μείγμα από Λουί Μαλ και Ζενέ Πιέρ Ζενέ – ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Ντιποντέλ ποντάρει στην περιγραφή της σχέσης Αλμπέρ και Εντουάρ.
Δύο άντρες που δεν έχουν τίποτα κοινό (αφελής, άξεστος και ταπεινής καταγωγής ο πρώτος σε αντίθεση με το μορφωμένο ζωγράφο και γόνο πλούσιας καταγωγής που έχει αρνηθεί τα πλούτη της οικογένειας του Εντουάρ) θα ενωθούν από το τραύμα του πολέμου και μαζί με το μικρό χαμίνι θα αποτελέσουν την μικρή συμμορία που θα εκδικηθεί εκείνους που την οδήγησαν σε αυτό το αδιέξοδο.
Η πολύχρωμη και γεμάτη εντυπωσιακά κάδρα φωτογραφία, το καστ που δίνει με ακρίβεια την χαρμολύπη της ιστορίας μέσα από τις καλοδουλεμένες ερμηνείες και κυρίως η αντιπολεμική κραυγή του φιλμ που αποτυπώνεται σε μερικές εξαίσιες σκηνές που αναδύουν το θαύμα της ζωής είναι οι βασικοί παράγοντες που κάνουν την ταινία αναγκαία για κάθε σκεπτόμενο θεατή.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης