Μολονότι ο κύριος όγκος των θεατρικών παραστάσεων να ολοκλήρωσε τον κύκλο του την Κυριακή των Βαΐων, ωστόσο το χρονικό ορόσημο του Πάσχα στις αρχές του Απριλίου, δίνει τη δυνατότητα σε αρκετές από αυτές να πάρουν ανοιξιάτικη παράταση. Παραγωγές που γνώρισαν μεγάλη επιτυχία από την αρχή της χειμερινής περιόδου ή παραγωγές που ξεκίνησαν στο δεύτερο μισό της, μικρότερης ή μεγαλύτερης κλίμακας – μα με κοινό χαρακτηριστικό ότι ξεχώρισαν μέσα στον πληθωρικό χάρτη της πόλης – μας φτάνουν μέχρι το τέλος Μαΐου.
Ο Γιάννης Κακλέας επιστρέφει στο θέατρο της δυστοπίας με την τραγικωμωδία του Ευγένιου Ιονέσκο που σαρκάζει πικρά την ανθρώπινη συμπεριφορά μπροστά στο τέλος. Μια πόλη βρίσκεται στη δίνη μιας ξαφνικής επιδημίας που εξολοθρεύει χωρίς διακρίσεις τους κατοίκους της και ο σκηνοθέτης καταγράφει τα επεισόδια του ολέθρου αντλώντας από το θέατρο της παραδοξότητας, το μπουρλέσκ και την επιθεώρηση. Οργανώνει έτσι ένα εμπνευσμένο πολυθέαμα (ο Σταύρος Γασπαράτος υπογράφει την πρωτότυπη μουσική) που υποστηρίζεται από ένα ασκημένο σύνολο 20 ηθοποιών.
Που Εθνικό Θέατρο, Σκηνή Rex
Μέχρι 22 Απριλίου
Η εμβληματική ταινία του Ινγκμαρ Μπέργκμαν που έρχεται σε συνέχεια της πλούσιας σκανδιναβικής δραματουργίας του Ιψεν και του Στρίντμπεργκ μεταφέρεται στη σκηνή από τον Αρη Τρουπάκη, έμπειρο στις θεατροποιήσεις λογοτεχνικών και άλλων μη θεατρικών κειμένων. Το χρονικό της οδυνηρής επανασύνδεσης ανάμεσα σε μια μητέρα και μια κόρη – η πρώτη μια διεθνούς βεληνεκούς πιανίστα και η δεύτερη γυναίκα ενός πάστορα σε μια επαρχιακή πόλη – που προσπαθούν να αναγνωρίσουν τους εαυτούς τους μέσα από τη δυσλειτουργική σχέση τους μπαίνει στο επίκεντρο μιας κλασικότροπης μα προσεγμένης παράστασης. Δίνοντας έμφαση στους χαρακτήρες, η σκηνοθεσία επενδύει στις ψυχολογικές ερμηνείες αποσπώντας μια αξιομνημόνευτη εμφάνιση από τη Δέσποινα Κούρτη στο ρόλο της κόρης. Συμπρωταγωνιστούν η Μπέττυ Αρβανίτη και ο Δημήτρης Ημελλος.
Που Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας
Μέχρι 22 Απριλίου
Βραβευμένο από την Ένωση Κριτικών Θέατρου της Νέας Υόρκης, το νέο έργο (2013) του Ιρλανδού Κόνορ ΜακΦέρσον – που γνωρίσαμε φέτος από τον υπερεπιτυχημένο «Φάρο» του Θεάτρου Αθηνών – κάνει το ντεμπούτο και στην αθηναϊκή σκηνή από την, εξασκημένη στη μελέτη του ρεαλισμού, Ελένη Σκότη. Εδώ εστιάζει σ’ ένα, τυπικό για τον ΜακΦέρσον, τοπίο: Δουβλίνο, πρόσωπα του περιθωρίου, βία και αλκοόλ. Ήρωας του ένας ματαιωμένος και αποτυχημένος – με κοινωνικούς όρους – 50άρης που κερδίζει τον επιούσιο κάνοντας δουλειές του ποδαριού και αναγκάζεται να συγκατοικεί με το θείο του. Η ζωή του, όμως, αλλάζει όταν διασώζει μια νεαρή πόρνη από τον προαγωγό της… Τα πορτρέτα ηρώων μιας σκληρής καθημερινότητας φωτίζονται με ευαισθησία καθώς προσπαθούν να λυτρωθούν από αυτή όπως ερμηνεύονται από τους Δημήτρη Αλεξανδρή, Ερρίκο Λίτση, Κατερίνα Μαούτσου.
Που Θέατρο Επί Κολωνώ
Μέχρι 22 Απριλίου
Η παράφορη οντολογική κωμωδία του Τόμας Μπέρνχαρντ, ένας αγωνιώδης ύμνος για την Τέχνη ενέπνευσε την ωραιότερη, μέχρι σήμερα, σκηνοθεσία του Γιάννου Περλέγκα. Σε ένα ασπρόμαυρο, δαιδαλώδες σύμπαν που σφύζει από θεατρικότητα κατοικεί ο παραλληρηματικός λόγος του Μπέρνχαρντ και οι πολυσύνθετες σκέψεις του για την τέχνη, την επιστήμη, τον θεσμό της οικογένειας και τους ανθρώπους που τις υπηρετούν. Ενα τετραμελής θίασος παραδίδεται ολοκληρωτικά στο κείμενο αν και αξίζει να προκριθεί – εκτός από το Χρήστο Μαλάκη και τον Γιάννη Καπελέρη – το ρεσιτάλ της Ανθής Ευστρατιάδου η οποία υποδύεται μια ντίβα της όπερας σε υπαρξιακή εξάντληση και του ίδιου του Περλέγκα στο ρόλο ενός λαίμαργου Δόκτορα.
Που Θέατρο Πορεία
Μέχρι 15 Μαΐου
Το έργο του πολυβραβευμένου Βρετανού συγγραφέα Ντέιβιντ Χέαρ συνδέει για πρώτη φορά θεατρικά το Δημήτρη Καταλειφό και τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη – ο πρώτος ως πρωταγωνιστής και ο δεύτερος από τη θέση του σκηνοθέτη. Γραμμένο το 1996 παρακολουθεί ένα τρίγωνο έρωτα, εξάρτησης και πάθους ανάμεσα σε δύο άνδρες και μια νεαρή γυναίκα, οι ζωές των οποίων τέμνονται από διαφορετικές γι’ αυτό και συγκρουόμενες κοινωνικές και πολιτικές καταβολές. Καλοστημένο δράμα δωματίου με την Λουκία Μιχαλοπούλου να δίνει ρεσιτάλ στο πλευρό του Δημήτρη Καταλειφού.
Που Θέατρο Εμπορικόν
Μέχρι Μέσα Μαΐου
Η πρώτη εμπειρία στο κλασικό κείμενο για την ομάδα του τολμηρού πειραματισμού «Χώρος» έρχεται μέσα από τη μεταφορά του αριστουργήματος της Εμιλυ Μπροντέ. Ο Σίμος Κακάλας αφηγείται την ιστορία της μανιασμένης εκδίκησης που γεννιέται μετά τον ματαιωμένο έρωτα της Κάθριν και του Χίθκλιφ μέσα από πολλαπλές αφηγηματικές τεχνικές: Κούκλες, θέατρο σκιών, μάσκες (μια φόρμα την οποία η ομάδα έχει μελετήσει σε βάθος για χρόνια) συνηγορούν με την ατμοσφαιρικότητα και το σκοτάδι του γοτθικού μυθιστορήματος και κορυφώνονται σ’ ένα βαθιά συγκινητικό ανέβασμα. Η Δήμητρα Κούζα στο ρόλο της Κάθριν και ο Μιχάλης Βαλάσογλου ως Χίθκλιφ σ’ αυτό το πρώτο μέρος θεατροποίησης του βιβλίου.
Που Θέατρο Χώρος
Μέχρι 29 Απριλίου
Τιμώντας την 50η επέτειο από το πρώτο ανέβασμα του στο Υπόγειο του Καρόλου Κουν, η Μαριάννα Κάλμπαρη επιστρέφει στο κλασικό του Ζαν Ζενέ και στην ιστορία δύο καταπιεσμένων αδελφών, στο μεγαλοαστικό σπίτι όπου εργάζονται ως υπηρέτριες. Στην προσπάθεια τους να διασκεδάζουν τη μίζερη ζωή τους οργανώνουν καθημερινά το παιχνίδι της υπηρέτριας και της Κυρίας μέχρι που αυτό εκτρέπεται και σχεδιάζουν τη δολοφονία της. Λιτή μα και έμπλεη εύστοχων εικαστικών ιδεών η σκηνοθεσία της Κάλμπαρη προκρίνει την αλληγορία στην αφήγηση του Ζενέ, αναρωτιέται ξεκάθαρα για το δίπολο ελευθερίας και εξουσίας και αποσπά πυρετικές ερμηνείες από την Κωνσταντίνα Τάκαλου και την Κάτια Γέρου. Απολαυστικότατη και η ίδια στο ρόλο της Κυρίας.
Μέχρι Τέλη Μαΐου
Που Θέατρο Τέχνης, Υπόγειο
To best seller του Στίβεν Κινγκ, μετά την πρόσφατη θεατροποίηση του για τη σκηνή του Μπροντγουεϊ, μεταφέρεται στην αθηναϊκή επικράτεια δια χειρός Τάκη Τζαμαργιά. Ο σκηνοθέτης που εστιάζει στην ψυχολογική και ψυχαναλυτική πλευρά του έργου αναγνωρίζει στην απαγωγή του διάσημου συγγραφέα Πολ Σέλντον από μια ορκισμένη και διαταραγμένη θαυμάστρια του τη σχέση του δημιουργού με το δημιούργημα του, υποβαθμίζοντας αισθητά (αλλά όχι και ολοκληρωτικά) το ρεαλιστικό στοιχείο. Κυριαρχούν οι δυναμικές ερμηνείες της Ρένης Πιττακή και του Λάζαρου Γεωργακόπουλου.
Μέχρι Τέλη Μαΐου
Που Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης
Το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο του Τζον Πάτρικ Στάνλεϊ – που γνώρισε και μια έντιμη κινηματογραφική μεταφορά σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα – τροφοδοτεί την τελευταία σκηνοθεσία του Απόλλωνα Παπαθεοχάρη που εδώ ευεργετείται από τους καλούς πρωταγωνιστές του: Ο Νίκος Κουρής υποδύεται τον ριζοσπαστικό ιερέα Φλυν που συγκεντρώνει τις υποψίες της αυστηρής διευθύντριας ενός καθολικού σχολείου Αλίσιους Μποβιέ – την υποδύεται η Ρούλα Πατεράκη – και τον κατηγορεί για τη παρενόχληση ενός απομονωμένου μαθητή του. Στέρεες ερμηνείες – σε αυτές προστίθεται και η εύθραυστη παρουσία της Λίλας Μπακλέση – που αναδεικνύουν τα αμείλικτα διλήμματα του κειμένου σ’ ένα ωραίο εικαστικό περιβάλλον.
Μέχρι Τέλη Μαΐου
Που Θέατρο Ροές
Βασισμένο σε αρχειακό υλικό αλλά και στο πολυφωνικό μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη «Ο γύρος του θανάτου», ο Γιώργος Παπαγεωργίου αναβιώνει την ιστορία του «Δράκου του Σέϊχ Σου» που, για δεκαετίες, στοίχειωνε την πόλη της Θεσσαλονίκης. Το χρονικό σύλληψης του Αριστείδη Παγκρατίδη – ως κατηγορούμενου για δολοφονίες και βιασμούς που εξελίχθηκε σε μια στημένη δίκη και τελικά στην εκτέλεση του – καθώς και το ταραγμένο πολιτικό σκηνικό της εποχής περνάει μέσα από τις χειμαρρώδεις μαρτυρίες εννέα προσώπων που ερμηνεύουν διαδοχικά μα συνταρακτικά οι Γιώργος Χριστοδούλου, Λένα Ουζουνίδου και Μιχάλης Οικονόμου.
Μέχρι 27 Μαΐου
Που Θέατρο του Νέου Κόσμου
Το αριστούργημα του Άρθουρ Μίλερ, η σύγχρονη τραγωδία της μισαλλοδοξίας, φέρνει για πρώτη φορά τη Νικαίτη Κοντούρη και τον Γιώργο Κιμούλη στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Η πρώτη σκηνοθετεί και ο δεύτερος ερμηνεύει τον εμβληματικό ρόλο του Εντι Καρμπόνε, του Ιταλού μετανάστη που μάχεται για την επιβίωση του στη μεταπολεμική Νέα Υόρκη, όταν η “κανονικότητα” της οικογενειακής του γαλήνης αναστατώνεται με την έλευση συμπατριωτών του που ο ίδιος λογίζει ως απειλή… Μια καθαρή ανάγνωση του κλασικού κειμένου που ενισχύουν με τις ερμηνείες τους οι Μαρία Κεχαγιόγλου και ο Νίκος Χατζόπουλος.
Μέχρι 27 Μαΐου
Που Εθνικό θέατρο, Κεντρική Σκηνή, κτήριο Τσίλερ
Το κορυφαίο και ακατάτακτο έπος του Χένρικ Ιψεν, στο μεταίχμιο μεταξύ τραγωδίας και κωμωδίας, τροφοδότησε ένα σύγχρονο και στιβαρό ανέβασμα από τον Δημήτρη Τάρλοου. Εξακολουθώντας στη φιλοσοφία των μοντέρνων αναγνώσεων πάνω σε κλασικά κείμενα ο σκηνοθέτης εφορμά από ένα, εκ πρώτης όψεως, οικογενειακό δράμα που στην εξέλιξη του γίνεται αποκαλυπτικό για την ηθική του ανθρώπου της νέας εποχής, τη χαμένη ιδεολογία του και τα ζωτικά ψεύδη που επινοεί καλούμενος να αναπληρώσει το κενό των αξιών του. Παρακολουθώντας με συνέπεια το ύφος και την πολυεπίπεδη προβληματική του έργου, η σκηνοθεσία αναδεικνύει ολοκληρωμένους χαρακτήρες και με καθαρότητα προβάλλει τις, μεταξύ τους, συγκρούσεις παρότι υπολείπεται σε θέματα ρυθμού. Ενδιαφέρον εγχείρημα σε κάθε περίπτωση με άξιους πρωταγωνιστές: Γιάννη Κότσιφα, Γιάννο Περλέγκα, Λένα Δροσάκη, Σίσσυ Τουμάση, Αννα Μάσχα.
Που Θέατρο Πορεία
Μέχρι 3 Ιουνίου
Συνεχίζουν επίσης:
- Αμλετ σε σκηνοθεσία Λεβάν Τσουλάντζε στο θέατρο Ανεσις. Πρωταγωνιστούν οι Τάσος Ιορδανίδης, Ιωάννα Παππά, Πέμυ Ζούνη, Αρης Λεμπεσόπουλος, Θοδωρής Κατσαφάδος.
- Ηρωες σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς στο θέατρο Βασιλάκου. Πρωταγωνιστούν οι Γιάννης Φέρτης, Δημήτρης Πιατάς, Ιεροκλής Μιχαηλίδης.
- Πέτρες στις τσέπες του σε σκηνοθεσία των Μάκη Παπαδημητρίου και Γιώργου Χρυσοστόμου. Πρωταγωνιστούν οι Μακης Παπαδημητρίου και Γιώργος Χρυσοστόμου.