Μια Νέα Γυναίκα
Το εξαίσιο σκηνοθετικό ντεμπούτο της Λεονόρ Σεράιγ, έκανε πρεμιέρα στο τμήμα «Ενα Κάποιο Βλέμμα» του 70ού Φεστιβάλ Καννών και τιμήθηκε με τη Χρυσή Κάμερα.
Απογοητευμένη ερωτικά, χωρίς χρήματα, με παρέα μόνο μια γάτα (του πρώην της την οποία έχει «δανειστεί») και τις φιλικές πόρτες να κλείνουν η μία μετά την άλλη, η νεαρή Πόλα επιστρέφει στο Παρίσι μετά από μεγάλη απουσία. Τυχαίες και μη συναντήσεις θα τη φέρουν σε επαφή με διαφορετικούς ανθρώπους, κυρίως όμως με τις πραγματικές επιθυμίες και τα όνειρά της σε μια ατίθαση, επίμονη προσπάθεια να ξαναστήσει τη ζωή της με τους ολότελα δικούς της όρους.
Η πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτιδα Λεονόρ Σεράιγ υμνεί το πνεύμα της Νουβέλ Βαγκ και φτιάχνει ένα ανεπανάληπτο γυναικείο πορτρέτο, το οποίο έχει την τύχη να σκιτσάρει με ιδιαίτερο δυναμισμό η θαρραλέα Λετισιά Ντος.
Η Πόλα είναι μια γυναίκα ατρόμητη και εύθραυστη μαζί. Ένα νεαρό κορίτσι που δυσκολεύεται να βρει το δρόμο του σε ένα Παρίσι ψυχρό και απρόσωπο. Η πόλη του Φωτός για πρώτη φορά στο σινεμά μοιάζει τόσο δήθεν και εχθρικό για τον επισκέπτη του. Σε μια σκηνή η Πόλα μιλάει με ένα αφρικανό που εργάζεται ως σεκιουριτάς σε ένα εμπορικό κέντρο. «Το Παρίσι δεν έχει πλέον ελεύθερο χώρο για φαντασία αφού το χρήμα έχει κατακλύσει τα πάντα» λέει η ηρωίδα στο συνομιλητή της ενώ εκέινος δηλώνει ικανοποιημένος που έχει δουλειά καθώς «και πολλές ευκαιρίες για σεξ».
Η ταινία ακολουθεί το καθημερινό βήμα της ηρωίδας προς το άγνωστο και την περιπέτεια. Άλλοτε τσακίζεται κι άλλοτε βγαίνει νικήτρια και πιο δυνατή. Το διαφορετικό χρώμα στα μάτια της αποκαλύπτει την ιδιαίτερη, έντονη ματιά της στην ίδια τη ζωή. Η αντίδραση της σε κάθε σύμβαση και καθωσπρεπισμό δεν είναι πάντα εύκολη. Κάποιες φορές το πληρώνει ακριβά και στρέφεται προς την μόνη αγκαλιά που φαίνεται να μπορεί να της δώσει τη φροντίδα που χρειάζεται. Φευ. Ακόμη και η συνάντηση με τη μητέρα της είναι γεμάτη με αγκάθια. Ένας σκληρός ακόμη αγώνας που πρέπει να δοθεί παρότι ξέρει από την αρχή ότι δεν θα είναι κερδισμένος.
Το φιλμ ευτυχώς δεν γίνεται στιγμή μελό. Παραμένει μια ψύχραιμη, αποστασιοποιημένη σκιαγράφηση – με αρκετές στιγμές χιούμορ- μιας «Νέας Γυναίκας» που ψάχνει την ταυτότητα της στη μεγάλη πόλη. Το ελεύθερο πνεύμα της, η ανάλαφρη αντιμετώπιση της ζωής και κυρίως τα πιο σκοτεινά σοκάκια που θα την υποδεχτούν, συνθέτουν το πάζλ μιας φρέσκιας και μοντέρνας ταινίας που κάλλιστα θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ο συνεχιστής της νουβέλ βαγκ, με την ηθοποιό-αποκάλυψη Λετισιά Ντος να διαδέχεται τον τρελό Πιερό του Ζαν Πολ Μπελμοντό.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης