Το καλοκαίρι του Εθνικού Θεάτρου από την Επίδαυρο ως το Πεκίνο
Το φιλόδοξο καλοκαιρινό ρεπερτόριο της πρώτης μας κρατικής σκηνής με τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη και την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή, οι παράλληλες δραστηριότητες που περιλαμβάνουν θεατρικό camp στο Σχολείον της Ειρήνης Παππά για παιδιά και η “μεταγραφή” του Στάθη Λιβαθινού στο Εθνικό Θέατρο της Κίνας.
Επίδαυρος, Βελιγράδι, Πεκίνο, Θεσσαλονίκη, Αθήνα. Αυτοί είναι μόνο μερικοί από τους καλοκαιρινούς σταθμούς του Εθνικού θεάτρου για το φετινό καλοκαίρι. Καθώς το μότο «ερχόμαστε κοντά – πάμε μακριά» πρόβαλλε στην οθόνη πίσω του, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Στάθης Λιβαθινός ανακοίνωνε το ρεπερτόριο του προσεχούς καλοκαιριού που, ως επί τω πλείστον, ορίζεται από διεθνείς συμπαραγωγές με το Εθνικό Θέατρο της Σερβίας και το Εθνικό Θέατρο της Κίνας. «Δεν είναι καινούργια η πρόθεση μας για ένα θέατρο ανοιχτό κι εξωστρεφές. Το Εθνικό οφείλει να καταθέτει προτάσεις, να στηρίζει το καινούργιο κι όχι να κινείται εκ του ασφαλούς» είπε ο κ. Λιβαθινός προλογίζοντας τις βασικές επιδαύριες παραγωγές της πρώτης κρατικής μας σκηνής: Τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς και την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Θάνου Παπακωνσταντίνου.
Στις καλοκαιρινές παραστατικές δραστηριότητες (καθώς οι πρόβες στο Πεκίνο αναμένεται να ξεκινήσουν στις αρχές Απριλίου και να συνεχιστούν στη διάρκεια του καλοκαιριού) συμπεριλαμβάνεται και το φιλόδοξο εγχείρημα του ίδιου του Λιβαθινού να σκηνοθετήσει τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου της Κίνας στο πλαίσιο μιας μεγάλης παραγωγής που θα κάνει πρεμιέρα τον επόμενο Δεκέμβριο επί κινεζικού εδάφους.
«Είναι προτεραιότητα μας η εξακτίνωση του ελληνικού πολιτισμού. Επιδιώκουμε διαρκώς να δημιουργούμε ζεστές επαφές εντός της ελληνικής επικράτειας όσο και εκτός αυτής σ’ ένα πλαίσιο πολιτιστικών ανταλλαγών» υπερεθεμάτισε η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, τονίζοντας ότι και οι δύο συμπαραγωγές του Εθνικού εντάσσονται στο πλαίσιο των διεθνών συνεργασιών του υπουργείου με τη Σερβία και την Κίνα.
Η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου και ο πρέσβης της Σερβίας στην Ελλάδα Ντούσαν Σπασόγιεβιτς.
Το ταξίδι του Εθνικού πάντως θα ξεκινήσει παραδοσιακά και αυτή τη σεζόν από το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου με την ελπίδα το κοινό να το γεμίσει ασφυκτικά όπως και πέρυσι.
Ο Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς, τακτικός και δημοφιλής δημιουργός στην ελληνική σκηνή, έχοντας τη θεσμική υποστήριξη του Εθνικού Θεάτρου της Σερβίας, κατεβαίνει στην Επίδαυρο (13-14 Ιουλίου) με το οξύμωρο σχήμα ενός… βαλκανικού «Πλούτου» κι ένα 18μελή μικτό θίασο Ελλήνων και Σέρβων ηθοποιών. Από ελληνικής πλευράς, κρατώντας τους κεντρικούς ρόλους της αριστοφανικής σάτιρας, θα πρωταγωνιστήσουν ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος στον επώνυμο ρόλο, ο Γιώργος Γάλλος στο ρόλο του Χρεμύλου, η Γαλήνη Χατζηπασχάλη ως Πενία, ο Μανώλης Μαυροματάκης ως Καρίων και μαζί τους οι Γιάννης Κότσιφας, Μάνος Βακούσης, Κώστας Κορωναίος, Μαρία Διακοπαναγιώτου. «Οσο μεγάλη είναι η τιμή που θα σκηνοθετήσω στην Επίδαυρο, άλλο τόσο μεγάλη είναι και η ευθύνη. Σαφώς λοιπόν, ο “Πλούτος” ξεχωρίζει από όσα έχω κάνει μέχρι σήμερα στην Ελλάδα. Κι επιπλέον, με επιφορτίζει με έννοια γιατί ενώνει τις δυο πατρίδες μου – αφού αντιμετωπίζω την Ελλάδα ως δεύτερη πατρίδα μου» σημείωνε νωρίτερα ο Νικίτα Μιλιβόγιεβιτς που όπως και ο Θάνος Παπακωνσταντίνου θα ντεμπουτάρει στο αργολικό θέατρο.
Οι πρωταγωνιστές του «Πλούτου» Γιώργος Γάλλος, Μανώλης Μαυροματάκης και Βασίλης Χαραλαμπόπουλος.
Για τον δεύτερο και σκηνοθέτη της «Ηλέκτρας» (20-21 Ιουλίου) η πρόσκληση να εκπροσωπήσει το Εθνικό στην Επίδαυρο δεν ήταν «αυτονόητη». Μολονότι η πρόσληψη του αρχαίου δράματος διατρέχει εξ αρχής τη σκηνοθετική ματιά του – από το 2011 όταν μας πρωτοστήθηκε δημιουργικά – και η «Ηλέκτρα» έρχεται σαν φυσική εξέλιξη αυτής, ο Θάνος Παπακωνσταντίνου καλείται τώρα να “ανοιχτεί” σ’ ένα μεγαλύτερο κοινό. Στη σοφόκλεια τραγωδία, που ο ίδιος αντιμετωπίζει ως το πέρασμα από «μια άγρια στην έλλογη κατάσταση» για τον οίκο των Ατρειδών, πρωταγωνιστούν οι Αλεξία Καλτσίκη στον ομώνυμο ρόλο, η Μαρία Ναυπλιώτου ως Κλυταιμνήστρα, ο Αλέξανδρος Μαυρόπουλος ως Ορέστης, ο Χρήστος Λούλης ως Αίγισθος και μαζί τους οι Νίκος Χατζόπουλος, Μάριος Παναγιώτου και Ελένη Μολέσκη. Η «Ηλέκτρα» εκτός από την καθιερωμένη περιοδεία σε θέατρα της περιφέρειας θα σταθμεύσει για πρώτη φορά στα νησιά της Μυτιλήνης, της Λήμνου και του Αϊ Στράτη σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας.
Η Αλεξία Καλτσίκη στην «Ηλέκτρα» του Θάνου Παπακωνσταντίνου.
Στη μακρινή Κίνα τώρα, ο Στάθης Λιβαθινός θα δουλέψει πάνω στον «Αγαμέμνονα» με 15 Κινέζους ηθοποιούς καθώς και με τη Στεφανία Γουλιώτη και την Αντιγόνη Φρυδά να συμπληρώνουν τη διανομή. Η πολιτιστική ανταλλαγή με το Εθνικό Θέατρο της Κίνας αναμένεται να επεκταθεί μέσα από αντίστοιχη κινεζική αποστολή στην Αθήνα που θα συνεργαστεί με Ελληνες ηθοποιούς.
Ο «Αγαμέμνων» θα είναι η δεύτερη σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθινού αυτή την περίοδο για λογαριασμό του Εθνικού αφού στα μέσα Ιουνίου αναμένεται να κάνει πρεμιέρα ο «Τίμων, ο Αθηναίος» του Ουίλιαμ Σαίξπηρ στη σκηνή το Rex. «Θα είμαι ο πρώτος καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού που δεν θα σκηνοθετήσει παράσταση του για την Κεντρική Σκηνή του θέατρου» είπε ο ίδιος παραπέμποντας ευθέως στη λήξη της θητείας του το Μάϊο του 2019. Οπως τόνισε ο κ. Λιβαθινός προτεραιότητα του είναι να εκπληρώσει και τις υπόλοιπες πτυχές του οράματος μέσα στον επόμενο χρόνο – μεταξύ αυτών και το άνοιγμα της Σχολής Σκηνοθεσίας στο πλαίσιο της Δραματικής Σχολής (που σε αυτή τη φάση περνάει από την έγκριση του Συμβουλίου Επικρατείας ως ΦΕΚ). Αναφορικά με την ανανέωση των καθηκόντων του, ο Στάθης Λιβαθινός δήλωνε σιβυλλικά – απαντώντας σε ερώτηση του Monopoli – πως «αν θα με θέλουν και αν θα θέλω, θα δούμε»· ενώ αντίστοιχο ήταν και το σχόλιο της κ. Κονιόρδου που θα φροντίσει «για την ομαλή λειτουργία του Εθνικού». Ενας διορισμός που, όπως όλα δείχνουν, θα έρθει σε συνάρτηση των εσωτερικών πολιτικών εξελίξεων.
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Στάθης Λιβαθινός.
Κατά τα άλλα, το Εθνικό θα παραμείνει “ανοιχτό” το καλοκαίρι όχι μόνο μέσα από το περιοδεύον ρεπερτόριο του αλλά και χάρη σε σειρά δραστηριοτήτων που επικεντρώνονται στα παιδιά. Το «Μικρό Εθνικό» υπό τη διεύθυνση της Σοφίας Βγενοπούλου θα συνεχίσει να λειτουργεί μέσα από 25 εργαστήρια για 500 περίπου παιδιά, μεταξύ των οποίων και έφηβοι πρόσφυγες. Επιπλέον, από φέτος, συγκεκριμένα από τις 26 Ιουνίου θα εγκαινιαστεί ένα θερινό camping με έδρα το Σχολείον της Ειρήνης Παππά που απευθύνεται σε παιδιά 6-12 ετών. Τέλος, στα μέσα Μαϊου αναμένεται να ξεκινήσουν οι εργασίες ανακαίνισης του ισογείου του Rex, χώρος όπου από το Σεπτέμβριο θα αποτελεί την έδρα του «Μικρού Εθνικού», δηλαδή της παιδικής και εφηβικής σκηνής του οργανισμού.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της