Θέλμα
Ερωτικό, μεταφυσικό θρίλερ από τον ταλαντούχο νορβηγό Γιοακίμ Τρίερ, σκηνοθέτη των «Όσλο 31 Αυγούστου» και «Ο ήχος της σιωπής».
Η ντροπαλή και θρησκόληπτη Thelma αφήνει την οικογένεια και το σπίτι της που βρίσκονται σε μια μικρή πόλη της δυτικής ακτής στη Νορβηγία, προκειμένου να σπουδάσει βιολογία στο πανεπιστήμιο του Όσλο. Εκεί θα νιώσει ερωτική έλξη για μια όμορφη συμφοιτήτριά της αλλά ταυτόχρονα θα παρουσιάσει συμπτώματα επιληπτικής κρίσης.
Ο χαρακτήρας της Thelma δεν είναι τυχαία κι ο τίτλος της ταινίας. Μια αινιγματική και «καθαρή» κοπέλα με αφοπλιστική ειλικρίνεια (δείτε πως παραδέχεται στους νέους φίλους της την θρησκευτική ανατροφή που της απαγορεύει να πιει αλκοόλ ή να καπνίσει) αλλά και το άγχος της αποδοχής από τους προχωρημένους συμφοιτητές της.
Όμως ταυτόχρονα η Thelma είναι αρκετά ελκυστική για αγόρια και κορίτσια και αποφασισμένη μαζί να βρει την πραγματική της ταυτότητα. Η φίλη της την ρωτάει ποια είναι η ποιο βλάσφημη βρισιά που μπορεί να πει ένας χριστιανός. Όχι δεν είναι κάποια «βρώμικη» λέξη αλλά ο συνδυασμός του ιερού με το ανίερο. Όπως «Ιησούς- Σατανάς» όπως της ομολογεί. Από τη στιγμή που η Thelma ερωτεύεται την Άννα ξέρει πως η σύγκρουση με τον εαυτό της θα είναι σκληρή, αδυσώπητη. Καθώς επιχειρεί να πνίξει τους εσωτερικούς δαίμονες της ανακαλύπτει και τις πραγματικές δυνάμεις της.
Ατμόσφαιρα, ερωτισμός, μεταφυσικός τρόμος και θρησκοληψία είναι οι συμβολικές δυνάμεις που κινούν την άψογα σκηνοθετημένη – οι σκηνές με το φανταστικό στοιχείο να οργιάζει είναι και οι καλύτερες του έργου- δημιουργία του Τρίερ. Εύσημα αξίζει και η επιλογή της πρωταγωνίστριας που δίνει σε αυτό το supernatural θρίλερ την ερωτική αμφισημία ενός διαμονισμένου άγγελου. Μιας «Carrie» της σύγχρονης εποχής, που σε αντίθεση με εκείνο το φοβισμένο και δειλό κοριτσάκι της ταινίας του Μπράιαν ντε Πάλμα από τα 1976 ξέρει τι πρέπει να κάνει για να βρει το δρόμο της.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης