MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

71ο Φεστιβάλ Καννών: Από τον Μάη του 68 στις σέλφις του σήμερα

Στις 8 Μαίου ξεκινά το 71ο φεστιβάλ Καννών και ολοκληρώνεται στις 19 του ίδιου μήνα. Πενήντα χρόνια μετά τον Μάη του ’68 το διασημότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ του κόσμου στρέφεται για πρώτη φορά με τέτοια ένταση στο παρελθόν του και αναζητά το νήμα που ενώνει το χτες με το σήμερα.

author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Τότε ήταν τα περίφημα γεγονότα με τους φοιτητές στους δρόμους, τις γενικές απεργίες που παρέλυσαν μια ολόκληρη χώρα και ένα κινηματογραφικό αντάρτικο (με αφορμή την υπόθεση Λανγκλουά, διευθυντή της γαλλικής ταινιοθήκης τον οποίο ο υπουργός πολιτισμού Μαλρό επιχείρησε να πάψει από τη θέση του) που ανάγκασε τους διοργανωτές να μην απονείμουν βραβεία και να βάλουν λουκέτο για πρώτη και μοναδική ως σήμερα φορά στην 70χρονη ιστορία του θεσμού.

Σήμερα δεν συμβαίνει κάτι τόσο συνταρακτικό. Τότε ο πλανήτης έβραζε από άκρη σε άκρη, με το θάνατο του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ να προκαλεί πρωτοφανείς κοινωνικές εκρήξεις στις ΗΠΑ που επιπλέον είχε και το ανοιχτό μέτωπο του Βιετνάμ, ενώ στην Ευρώπη το αίτημα για αντιμετώπιση της καθημερινότητας με ποιητικό τρόπο και ο επαναπροσδιορισμός του νοήματος της ζωής μακριά από τις καθεστηκυίες αξίες συμπορεύονταν με τις ιδέες του Γκι Ντεμπόρ και την αμφισβήτηση (αναρχικής προέλευσης για αρκετούς μελετητές) πολιτικών συστημάτων όπως αποκάλυψαν τα γεγονότα σε Πράγα και αλλού.

everybody knows

 «Everybody Knows» του Ασγκάρ Φαραντί

Φέτος το κίνημα «Me too», η διαπόμπευση παραγωγών, σκηνοθετών και ηθοποιών που εμπλέκεται το όνομα τους σε κάποιο σεξουαλικό σκάνδαλο, η μάχη χαρακωμάτων μεταξύ νεοφεμινίστριων και υπερασπιστών των ανθρώπινων δικαιωμάτων που βρίσκουν πίσω από την υπόθεση αυτή ένα πρωτοφανές κυνήγι μαγισσών, και κάποιες ακόμη σημαντικές και λιγότερο σημαντικές λεπτομέρειες – για πρώτη φορά στην ιστορία του φεστιβάλ οι γυναίκες υπερτερούν των αντρών στην κριτική επιτροπή όπου προεδρεύει η Κέιτ Μπλάνσετ. Τα υπόλοιπα μέλη της είναι οι γυναίκες Κρίστεν Στιούαρτ, Εϊβα ΝτιΒερνέ, Λεά Σεϊντού, Κάτζα Νιν και οι άντρες Τσανγκ Τσεν, Ντενί Βιλνέβ (ο καναδός σκηνοθέτης του «Blade Runner 2049»), Ρομπέρ Γκεντιγκιάν και Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (ο ρώσος σκηνοθέτης του «Χωρίς αγάπη»).

Στις 8 Μαίου η αυλαία ανοίγει με την προβολή του «Everybody Knows» του Ασγκάρ Φαραντί και πρωταγωνιστές τους Πενέλοπε Κρουζ και Χαβιέρ Μπαρδέμ. Πρόκειται για το πρώτο ισπανόφωνο φιλμ του Ιρανού δημιουργού των «Ένας χωρισμός», «Τι απέγινε η Έλι;» και «Ο εμποράκος», που θα είναι για τρίτη φορά υποψήφιος για το Χρυσό Φοίνικα. Από τη λίστα των υπόλοιπων ταινιών που θα διαγωνιστούν για το βαρύτιμο έπαθλο ξεχωρίζουν ο ιταλός Ματέο Γκαρόνε με το «Dogman», μια συγκλονιστική αιματοβαμμένη ιστορία βασισμένη σε ένα πραγματικό γεγονός – η διαμάχη δύο γειτόνων που είχε τραγική κατάληξη με την άγρια δολοφονία του ενός-, ο νέος Σπάικ Λι που έχει τίτλο «BlacKkKlansman» κι αφορά στη δράση της Κου Κλουξ Κλαν, ο Πάβελ Παβλικόφκι που μετά την αριστουργηματική «Ida» καταπιάνεται με ένα παράφορο έρωτα μεταξύ δύο διαφορετικών χαρακτήρων στο «Zimna Wojna», ο τούρκος Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν (είχε κερδίσει τον Φοίνικα με τη «Χειμερία νάρκη» το 2014) με το φιλμ «Ahlat Agaci» αλλά και ο 88χρονος Ζαν Λικ Γκοντάρ που δεν έχει κερδίσει ποτέ του το Χρυσό Φοίνικα και βρίσκεται για 8η φορά στο επίσημο διαγωνιστικό με ένα νέο φιλμ που έχει τίτλο «Le livre d’ image».

dogman 1ststill actormarcellofonte

«Dogman» του Ματέο Γκαρόνε

Στα υπόλοιπα ονόματα που θα διαγωνιστούν για τα κορυφαία βραβεία εντοπίζουμε τον κινέζο Τζια Ζανγκ-Κε (“Ash Is Purest White”), τον ιάπωνα Χιροκάζου Κορε-Εντα («Shoplifters»), τη λιβανέζα Ναντίν Λαμπακί (“Capernaum”), το νοτιοκορεάτη Λι Τσανγκ – Ντονγκ («Boening»), τoν ιρανό Τζαφάρ Παναχί “Three faces” κ.α.)

Για την ποιότητα των ταινιών δεν μπορεί κανείς να ξέρει από τώρα τι θα δούμε φέτος στην Κρουαζέτ. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ Τιερί Φρεμό μίλησε για στροφή στο καλλιτεχνικό και ριζοσπαστικό σινεμά με επιλογές δημιουργών που «θα μας απασχολήσουν σίγουρα τα επόμενα χρόνια δείχνοντας που βρίσκεται το μέλλον του σινεμά» ενώ δεν δίστασε να προβεί σε ριζικές αλλαγές σε επίπεδο προγραμματισμού καταργώντας τις πρωινές δημοσιογραφικές προβολές για τις ταινίες του διαγωνιστικού τμήματος, αλλά και να απαγορεύεσει τις selfies που βγάζουν οι προσκεκλημένοι των επίσημων προβολών στο κόκκινο χαλί. Όσον αφορά την τελευταία πινελιά έχουμε μεγάλη περιέργεια να δούμε πως θα επιβληθεί το μέτρο αυτό. Ίσως έτσι και να ξαναζήσουμε μέρες του ’68…

Περισσότερα από Editors