Λύκειο Επιδαύρου: ο φιλόδοξος εκπαιδευτικός θεσμός του φεστιβάλ Αθηνών διευρύνεται
Ένας από τους αρχικούς στόχους του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου και των συνεργατών του ήταν ο συνδυασμός της καλλιτεχνικής δημιουργίας με την παιδευτική δράση. Για αυτό το 2016 ιδρύθηκε το Λύκειο Επιδαύρου, ένας θεσμός που πέρσι με το θερινό σχολείο Αρχαίου Δράματος γνώρισε μεγάλη επιτυχία.
Υπό την κοινή θεματική της «Έλευσης του ξένου» νέοι καλλιτέχνες συνυπήρξαν και συνέπραξαν σε έναν κατεξοχήν χώρο-κοιτίδα πολιτισμού. Εξαιτίας μάλιστα του αυξημένου ενδιαφέροντος το φετινό σχολείο θα λειτουργήσει σε δύο δεκαπενθήμερους κύκλους (1ος κύκλος: 2-16 Ιουλίου / 2ος κύκλος: 18 Ιουλίου – 1 Αυγούστου) με διευρυμένο κοινό αφού το κάλεσμα απευθύνεται πέρα από τους σπουδαστές των δραματικών σχολών και σε χορευτές από όλο τον κόσμο.
Η φετινή θεματική «Πολιτεία και Πολίτης», όπως τόνισε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, προσδοκά στο να αναδείξει τον ενεργό πολίτη, όπως αυτός προκύπτει τόσο μέσα από τον ρόλο του χορού αλλά και αντιστοίχως του ηθοποιού-ερμηνευτή.
Το φετινό πρόγραμμα είναι εμπλουτισμένο από συζητήσεις και εργαστήρια με τους σκηνοθέτες των παραστάσεων της Επιδαύρου, ενώ απώτερος στόχος είναι μέσω του προγράμματος «Εκπαιδεύοντας το κοινό στο Αρχαίο Δράμα» οι εκπαιδευτικές δράσεις να απλωθούν σταδιακά σε περισσότερες περιοχές της Πελοποννήσου. Για τον λόγο αυτό και προκειμένου το όλο εγχείρημα να έχει και την ακαδημαϊκή εγκυρότητα το Φεστιβάλ συμπράττει με το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Όπως μάλιστα αποκάλυψε ο κύριος Αθανάσιος Κατσής, πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στόχος είναι και η δημιουργία σχετικού μεταπτυχιακού προγράμματος που θα συμπλέει με τις δράσεις του Φεστιβάλ και του Λυκείου.
Η φετινή θεματική εστιάζει στη σημασία του χορού στο αρχαίο ελληνικό θέατρο ως στοιχείο κομβικής σημασίας για την έννοια του πολίτη
Εργαστήρια και διαλέξεις
Στα κύρια βιωματικά εργαστήρια που θα λάβουν χώρα αυτή την χρονιά ξεχωρίζουν το εργαστήριο κίνησης και υποκριτικής της Maria Shmaevichm, το εργαστήριο υποκριτικής με βάση τις τεχνικές της ψυχολογικής χειρονομίας (Dennis Hilton-Reid), η υποκριτική με βάση την κινέζικη όπερα (Χu Jiali), τα εργαστήρια με τη συμμετοχή του Ινδού σκηνοθέτη Sanjoy Gangulu και του Ταϊλανδέζου χορογράφου Pichet Klunchun αλλά και οι ελληνικές συμμετοχές της χορογράφου Πατρίσιας Απέργη, της ομάδας χορού Griffon και της σκηνοθέτριας Γεωργίας Μαυραγάνη.
Το πρόγραμμα συμπληρώνεται από ποικίλα θεωρητικά εργαστήρια με διαλέξεις πανεπιστημιακών. Εξαιτίας μάλιστα του μεγάλου ενδιαφέροντος οι αιτήσεις των υποψηφίων σπουδαστών παρατείνονται ως τις 20 Μαΐου. Κλείνοντας την ενημέρωση η θεατρολόγος και σκηνοθέτρια Τζωρτζίνα Κακουδάκη, ψυχή του Σχολείου, έδωσε το στίγμα και για την επόμενη χρονιά αναφερόμενη στη νέα θεματική με τίτλο «Μετά τους αρχαίους τραγικούς τι;» αναδεικνύοντας έτσι την ανάγκη για συνεχή επαναπροσδιορισμό του όρου “Αρχαίο Δράμα”.
Χριστίνα Ζώνιου (καθηγήτρια υποκριτικής), Αθανάσιος Κατσής (πρύτανης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου), Τζωρτζίνα Κακουδάκη (θεατρολόγος, σκηνοθέτρια)
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 2018
Κύρια βιωματικά εργαστήρια
Α’ ΚΥΚΛΟΣ (2-16 Ιουλίου 2018)
1.Maria Shmaevich, ηθοποιός, σκηνοθέτρια (Ρωσία)
Εργαστήριο κίνησης και υποκριτικής (βιο-μηχανική του θεάτρου και συναισθηματική κίνηση) με αφορμή το μύθο της Ηλέκτρας, όπως παρουσιάζεται στα κείμενα των τριών τραγικών ποιητών.
2.Dennis Hilton-Reid, σκηνοθέτης, καθηγητής υποκριτικής (Η.Π.Α.)
Εργαστήριο υποκριτικής πάνω στα έργα Αγαμέμνων και Ορέστης με βάση τις τεχνικές της ψυχολογικής χειρονομίας (Μάικλ Τσέχωφ) και του αυτοσχεδιασμού (Βαϊόλα Σπόλιν). Το εργαστήριο θα ερευνήσει σύγχρονες σκηνικές αναπαραστάσεις της βίας στο πλαίσιο των σημερινών κοινωνικοπολιτικών συνθηκών.
3 Lilo Baur, ηθοποιός, σκηνοθέτρια (Ελβετία)
Eργαστήριο υποκριτικής που ερευνά τη σκηνική αναπαράσταση του φύλου με αφορμή τις Εκκλησιάζουσες του Αριστοφάνη.
4.Πατρίσια Απέργη: χορογράφος, χορεύτρια (Ελλάδα)
Εργαστήριο κίνησης όπου οι συμμετέχοντες σε πρώτο στάδιο θα προσεγγίσουν τη σχέση κειμένου, εικόνας και σώματος, χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό τεχνικών και ασκήσεων, ενώ σε δεύτερο στάδιο θα αξιοποιήσουν την αρχική τους έρευνα, προκειμένου να μεταφέρουν σε πιο σύγχρονα χορικά σχήματα την έννοια του θρήνου όπως αποτυπώνεται στο Χορό της αρχαίας τραγωδίας.
5.Sine Qua Non ART (Christophe Béranger και Jonathan Pranlas-Descours), χορευτές, χορογράφοι (Γαλλία)
Εργαστήριο κίνησης που θα χρησιμοποιήσει τεχνικές της περφόρμανς και του χορού, για να ερευνήσει τη θεματική «Πολιτεία και Πολίτης».
6.Γεωργία Μαυραγάνη, σκηνοθέτρια (Ελλάδα)
Εργαστήριο υποκριτικής το οποίο μελετά τη λειτουργία του χορού στον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή. Οι συμμετέχοντες θα χρησιμοποιήσουν στοιχεία από το θέατρο του ντοκουμέντου και της συλλογικής αφήγησης, με στόχο την προσέγγιση του χορού μέσα από το προσωπικό βίωμα και τον τρόπο που αυτό σχετίζεται με τη συλλογική μνήμη.
Β’ ΚΥΚΛΟΣ (18 Ιουλίου – 1 Αυγούστου 2018)
1.Xu Jiali, ηθοποιός, σκηνοθέτρια (Κίνα)
Εργαστήριο κίνησης και υποκριτικής με βάση τις αρχές τις κινεζικής όπερας, η οποία αποτελεί πρότυπο ζωντανής επιτελεστικής γλώσσας και εμπεριέχει πολύτιμες γνώσεις, γεφυρώνοντας την πολιτιστική κληρονομιά με τη σύγχρονη ζωή. Σε αυτό το πλαίσιο, οι συμμετέχοντες του εργαστηρίου θα ερευνήσουν διάφορα χαρακτηριστικά της κινεζικής όπερας, όπως είναι η κίνηση, το τραγούδι και η μονομαχία με αναφορά σε αποσπάσματα κειμένων του αρχαίου δράματος.
2.Sanjoy Ganguly, σκηνοθέτης (Ινδία)
Χριστίνα Ζώνιου, θεατρολόγος, σκηνοθέτρια, μέλος του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου (Ελλάδα)
Εργαστήριο υποκριτικής και θεατρικών τεχνικών με στόχο την κατανόηση και τη σκηνική διαχείριση κοινωνικών ζητημάτων που πραγματεύονται έργα του αρχαίου ελληνικού θεάτρου. Συγκεκριμένα, με άξονα την ιστορία της Αντιγόνης του Σοφοκλή, οι συμμετέχοντες θα κληθούν να συνθέσουν εκ νέου το έργο χρησιμοποιώντας θεατρικά παιχνίδια και ασκήσεις ως κοινωνικές μεταφορές.
3.Enrico Bonavera, ηθοποιός, δάσκαλος θεάτρου (Ιταλία)
Francesco Origo, ηθοποιός σκηνοθέτης (Ιταλία)
Εργαστήριο υποκριτικής όπου οι συμμετέχοντες θα μελετήσουν τους χαρακτήρες και τη θεματική στους Όρνιθες του Αριστοφάνη μέσα από τις τεχνικές της Κομέντια ντελ Άρτε.
4.Ομάδα Χορού Griffón (Ιωάννα Πορτόλου, Γιάννης Νικολαΐδης, Σεσίλ Μικρούτσικου, Αντώνης Παλάσκας) (Ελλάδα)
Εργαστήριο κίνησης το οποίο θα ερευνήσει την αμφίδρομη σχέση πολιτείας και πολίτη, δημιουργώντας συνθήκες μέσα στις οποίες οι συμμετέχοντες θα κληθούν –μέσα από μια σειρά σωματικών ασκήσεων και πρακτικών– να κατανοήσουν το βάρος της ατομικής ύπαρξης στην ομάδα και τη δυνατότητα να επηρεάσουν την πορεία της με την ατομική τους στάση και πρωτοβουλία.
5.Pichet Klunchun, χορευτής, χορογράφος (Ταϋλάνδη)
Ελεάνα Γεωργούλη, ηθοποιός, καθηγήτρια σωματικού θεάτρου (Ελλάδα)
Εργαστήριο κίνησης το οποίο θα ασχοληθεί, στο πρώτο του μέρος, με τη μυθολογία του αρχαίου δράματος στο πλαίσιο της κλασικής ταϋλανδέζικης ορχηστικής. Πρόκειται για μια διαδικασία αποδόμησης της κινησιολογίας και των πρακτικών της παράδοσης, με στόχο τη βαθύτερη κατανόηση της γνώσης που αυτή εμπεριέχει, μέσα από τη σύγχρονη οπτική και τη σωματική εμπλοκή των συμμετεχόντων. Στο δεύτερο μέρος του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα εστιάσουν πάνω σε ψυχοσωματικές τεχνικές με στόχο την εξερεύνηση των ψυχοσωματικών τους δυνατοτήτων, για να περάσουν, στη συνέχεια, στην απελευθέρωση των προσωπικών εκφραστικών μέσων και στην εξερεύνηση τη δημιουργίας συλλογικών τοπίων.
Διαλέξεις/ Masterclasses/ Θεωρητικά εργαστήρια
1. Τζωρτζίνα Κακουδάκη, θεατρολόγος, σκηνοθέτρια
2. Εdith Hall, Καθηγήτρια Κλασικών Σπουδών στο King’s College του Λονδίνου, μέλος της Διεθνούς Συμβουλευτικής Επιτροπής του Λυκείου Επιδαύρου
3. Ευφημία Καρακάντζα, Επίκουρη Καθηγήτρια Κλασικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Πατρών
4. Άννα Σταυρακοπούλου, Αναπληρώτρια Διευθύντρια στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών Ελλάδος του Πανεπιστημίου Harvard, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
5. Ιωάννα Καραμάνου, Μόνιμη Επίκουρη Καθηγήτρια αρχαίου δράματος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Ακαδημαϊκή Υπεύθυνη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου για το Λύκειο Επιδαύρου
6. Μαρία Μικεδάκη, Επίκουρη Καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου
7. Αγγελική Σπυροπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και Ερευνητικός Εταίρος (Research Fellow) του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (School of Advanced Study)
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- Από τον Μαγκρίτ έως τον Βαν Γκογκ: Αυτά είναι τα δέκα ακριβότερα έργα τέχνης που πουλήθηκαν σε δημοπρασίες το 2024
- Last Christmas Soul- Μέχρι να βγει η ψυχή σου: Μια σουρεαλιστική- χριστουγεννιάτικη κωμωδία στο Θέατρο της Ημέρας
- Πρεμιέρες: Η Νικόλ Κίντμαν γίνεται «Babygirl» στον πιο τολμηρό ρόλο της καριέρας της