Το Ταλέντο
Σεζάρ Πρωτοεμφανιζόμενης Ηθοποιού για την Καμέλια Τζορντάνα που ξεχωρίζει αλλά ευτυχώς δεν είναι κι ο μόνος λόγος για να δει κάποιος το φιλμ.
Η Νεϊλά έχει μεγαλώσει σε ένα υποβαθμισμένο προάστειο των Παρισίων και ονειρεύεται να γίνει δικηγόρος. Την πρώτη της μέρα στο Πανεπιστήμιο έρχεται σε σύγκρουση με τον καθηγητή Πιέρ Μαζάρ γνωστό για τον προκλητικό και προβοκατόρικο χαρακτήρα του. Ο καθηγητής προκειμένου να επανορθώσει για την επιθετική και ίσως ρατσιστική συμπεριφορά του αναλαμβάνει να προετοιμάσει την Λεϊλα ώστε να λάβει μέρος σε έναν διαγωνισμό Ρητορικής. Κυνικός και ιδιαιτέρως απαιτητικός γίνεται ένας μέντορας για την νεαρή κοπέλα, όμως για να πετύχει η προσπάθεια τους θα πρέπει και οι δύο να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις τους.
Ο κλασικός μύθος του πυγμαλίωνα συναντά τα φαντάσματα (ρατσισμός, ξενοφοβία, πολίτες δύο ταχυτήτων) της σύγχρονης «ενωμένης» Ευρώπης στην ψύχραιμη ταινία του Ατάλ («Και έζησαν αυτοί καλά…»).
Ο γάλλος σκηνοθέτης παραδίδει μαθήματα ρητορικής, πολιτικής και ιστορίας σε αυτό το κομψοτέχνημα χαρακτήρων και πειθούς, έχοντας για πρωταγωνιστές έναν υποδειγματικό Ντανιέλ Οτέιγ και μια ηθοποιό-αποκάλυψη, την Καμέλια Τζορντάνα. Κυνικός και ιδιαιτέρως απαιτητικός ο πρώτος γίνεται μέντορας για την νεαρή κοπέλα, όμως για να δικαιωθεί ο κοινός του αγώνας θα πρέπει και οι δύο να ξεπεράσουν τις προκαταλήψεις τους και να αφήσουν κομμάτι του παλιού εαυτού τους στην άκρη προκειμένου να εξελιχτούν.
Ευφυές γραμμένο σενάριο με ατάκες που γράφουν ιστορία (από την σημασία της έρωτα μέχρι την επιλογή του ψεύδους αντί της επιζήμιας αλήθειας), επιδέξιους διαλόγους και άψογη σκιαγράφηση χαρακτήρων σε μια δραμεντί που παρά την προφανή «αλήθεια» της -ο ρατσισμός του καθηγητή καθορίζει την τροπή της ιστορίας- περιέχει μια μεγαλόψυχη όσο και δεξιότεχνη κορύφωση της δραματουργίας, μακριά από διδακτισμούς και εύκολες ετικέτες.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης