Ο Γίγαντας
10 βραβεία Γκόγια για τη δυνατή ταινία των Αϊτορ Αρέγκι και Τζον Γκαράνιο που μας είχαν χαρίσει πριν από 2 χρόνια τα πανέμορφα «Λουλούδια» τους.
Βόρεια Ισπανία, 1843. Ο νεαρός Μάρτιν, επιστρέφοντας στο σπίτι του μετά τον εμφύλιο πόλεμο, πληγωμένος και ηττημένος, βρίσκει τον μικρό του αδελφό, Χοακίν, να έχει μεγαλώσει τόσο, που μοιάζει με γίγαντα. Για να βοηθήσουν την οικογένεια τους, οι δυο τους, ξεκινούν μια ριψοκίνδυνη περιπέτεια, στην οποία ο γιγαντιαίος Χοακίν γίνεται νούμερο σε τσίρκο, δίνει παραστάσεις σε πλατείες, θέατρα και αυλές πλουσίων σε όλη την Ευρώπη.
Το ιστορικό γίγνεσθαι επηρεάζει περαιτέρω τη δύσκολη και κοπιαστική ζωή των δύο αδελφών. Ο πόλεμος θα τους χωρίσει κι όταν ενωθούν και πάλι, θα δυσκολευτούν να συνηθίσουν τους νέους ρόλους τους, γνωρίζοντας όμως ότι μόνο έτσι θα καταφέρουν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον όπου κάθε «αλλαγή είναι καταδικασμένη» .
Ο Χοακίν θα γίνει το φρικιό με το οποίο διασκεδάζουν οι πλούσιοι και ο Μάρτιν θα αναλάβει το ρόλο του μάνατζερ του. Ένα δίδυμο αταίριαστο και ξένο με τον απάνθρωπο χώρο των θεαμάτων (ο προπομπός της σοόυ μπιζ) που δείχνει γεμάτος από ψέματα και προδοσίες ενώ συγκλονίζουν οι στιγμές που οι δύο φτωχοί βάσκοι γίνονται περίγελως των πλούσιων θεατών λόγω της καταγωγής και της αμορφωσιάς τους.
Η βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα πλοκή, είναι χτισμένη σε μια δομή όπου ο ρεαλισμός συναντά την ποίηση και η δραματουργία προέρχεται σχεδόν αποκλειστικά από την πολιτική θεώρηση της ιστορίας. Η χώρα των Βάσκων παρουσιάζεται σαν ένας τόπος σκληρός και άγονος, μια περιοχή όπου το θέμα της επιβίωσης είναι το Α και το Ω στις ζωές των αγροτών. Η όποια επαφή τους με τις τέχνες είναι φυσικά άγνωστη αλλά ο «Γίγαντας του Άλτζο» θα καταφέρει να το αλλάξει αυτό.
Η περίπλοκη σχέση των δύο αδελφών, το θέμα της διαφορετικότητας (η «Μαύρη Αφροδίτη» συναντά τον «Ανθρωπο- ελέφαντα») σε ένα πρώιμο στάδιο για την ανθρωπότητα, η αλλαγή που συντελείται όταν νέες, άγνωστες δυνάμεις συγκρούονται με τα κυρίαρχα ήθη της εκάστοτε εποχής και φυσικά η μαρξιστική ανάγνωση της Ιστορίας είναι μερικά από τα βασικά θέματα του συγκινητικού και άκρως μελαγχολικού αυτού «Γίγαντα».
Κωνσταντίνος Καϊμάκης