MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
23
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
LLoxy: Ο πλούσιος ζωγραφικός κόσμος της καλλιτέχνιδας ζωντανεύει στο OKAY Initiative Space
Από 20/11/2024 έως 28/12/2024
Moxy Art Affair: Η ομαδική έκθεση "Εξωστρέφεια | Extroversion" στο Moxy Athens City
Από 26/11/2024 έως 10/01/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Strena: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή
Από 18/12/2024 έως 11/01/2025
Αρχέγονες Ρίζες - Σύγχρονοι Διάλογοι: Ομαδική έκθεση στην Γκαλερί Άλμα
Από 12/12/2024 έως 11/01/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024
παῖς παιχνίδι - toystories: Ομαδική εικαστική έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 20/12/2024 έως 10/01/2025
Διάφορα

Odysseus and the Bathers: Έκθεση του Paul Chan στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Περνώντας το κατώφλι της έκθεσης «Odysseus and the Bathers» του κινεζικής καταγωγής αμερικανού καλλιτέχνη Paul Chan, στην ισόγεια αίθουσα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, έχεις μια αίσθηση ανάλαφρη, καλοκαιρινή: έντονα χρώματα, αέρινα γλυπτά που δεν επιβάλλονται με τον όγκο τους και… πολλοί ανεμιστήρες!

author-image Ευδοκία Βαζούκη

Αυτοί είναι η κινητήρια δύναμη που προσδίδει όγκο και κίνηση στα γλυπτά του Τσαν, φτιαγμένα από ελαφρύ νάυλον, που με τον αέρα φουσκώνουν και, χάρη στο γεγονός ότι είναι ακέφαλα, με μια τρύπα στη θέση του κρανίου, μπορούν να κινούνται.

Η πρώτη εντύπωση του θεατή είναι πως η κίνηση των γλυπτών από τον αέρα είναι τυχαία –όμως παρατηρώντας προσεκτικά καταλαβαίνει ότι η κίνησή τους είναι συγκεκριμένη, πάντα η ίδια, μελετημένη ώστε να μεταδίδει στον θεατή την αίσθηση που θέλησε να τους προσδώσει ο καλλιτέχνης. Όπως είπε άλλωστε, τα υλικά του είναι μετρημένα με ακρίβεια χιλιοστού του γραμμαρίου, αφού διαφορετικό βάρος θα απέδιδε διαφορετική κίνηση στο γλυπτό. «Χρειάστηκε να πάρω στο εργαστήριο μια ζυγαριά ακριβείας, σαν αυτές που έχουν οι ναρκέμποροι», είπε χαμογελαστός.

Ο οργανισμός ΝΕΟΝ, που διοργανώνει την έκθεση, γιορτάζοντας έτσι τα πέντε χρόνια δημόσιας δραστηριοποίησής του, ζήτησε από τον Πολ Τσαν να καταθέσει, μέσα από τη δουλειά που παρουσιάζει, την δική του ερμηνεία για την έννοια της «πολυτροπικότητας», χαρακτηριστικό που Όμηρος αποδίδει στον Οδυσσέα. Ο ίδιος απάντησε με μια σειρά έργων που εμπνέονται, αφενός, από τους ήρωες του ομηρικού έπους, τον πολυμήχανο Οδυσσέα, τον Τηλέμαχο, την Πηνελόπη, αφετέρου, με έναν διάλογο πάνω σε ένα αγαπημένο θέμα της ζωγραφικής ήδη από τον 19ο αιώνα, τους «Λουόμενους». Ιδιαίτερα οι αναφορές του Τσαν στον Ματίς, τόσο στα ατόφια, πλακάτα χρώματα όσο και στο σχήμα των μορφών, είναι ομολογημένες και εμφανείς.

kikladikistexnis3

Τα γλυπτά και οι γλυπτικές εγκαταστάσεις συνοδεύονται παράλληλα με μια σειρά εκθεμάτων που αναδεικνύουν τη διαδικασία κατασκευής του έργου: υφασμάτινα προπλάσματα των μορφών, ιδιοκατασκευασμένοι κάνναβοι που θυμίζουν ιδεογράμματα, ακόμη και «καλώδια αυτοκτονίας», που απολήγουν κι από τις δύο μεριές σε «αρσενικά» βύσματα, τα οποία χρησιμοποιεί στο εργαστήριο.

Ήδη η «ανάλαφρη» εικόνα των γλυπτών του Τσαν αρχίζει να ραγίζει. Παρατηρώντας ένα απ’ αυτά, μια μαύρη φιγούρα με το κεφάλι σκυμμένο σε μία δυσεξιχνίαστη στάση, να κινείται σπασμωδικά, προσπαθώντας λες να αναπνεύσει (τα γλυπτά της έκθεσης ανήκουν σε μια ευρύτερη σειρά με τίτλο «Breathers» δηλαδή «Αναπνέοντες»), ο επισκέπτης υποπτεύεται κάτι αρκετά δυσοίωνο πίσω από τα λαμπερά χρώματα.

kikladikistexnis2

Πλάι σε μια σύνθεση χαρούμενων λουομένων –που θυμίζουν έντονα τον «Χορό» («La danse») του Ματίς– παρατηρούμε πεταμένα πλάι τους στην ακρογιαλιά ένα πορτοκαλί σωσίβιο και μια ασημένια θερμική κουβέρτα, σύμβολα και τα δύο της προσφυγικής κρίσης, που δημιουργούν μια εντονότατη αντίθεση. «Η αντίθεση ανάμεσα στις εικόνες των αμέριμνων παραθεριστών και των προσφύγων που έφταναν δίπλα τους στην παραλία με σημάδεψε», είπε ο Τσαν.

Χρησιμοποιώντας την χωροθέτηση της αίθουσας, που καταλήγει σε ένα τυφλό σημείο, εκμεταλλεύτηκε το αδιέξοδο για να τοποθετήσει στο τέλος τον ίδιο τον «Φτωχοδυσσέα» («Poorodysseus»), ένα γλυπτό φαλλικό, το μόνο που είναι «σαβανωμένο» μέσα σε προθήκη, παγιδευμένο ανάμεσα στην Κίρκη και την Καλυψω –που συμβολίζονται χιουμοριστικά από δύο μονοκίνι– όπως διευκρίνισε ο επιμελητής της έκθεσης Sam Thorne, διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Νότιγχαμ.

kikladikistexnis

Ατόφια χρώματα, λοιπόν, που δεν αναμιγνύονται ποτέ, ούτε ακουμπούν το ένα το άλλο, όπως αυτά που χρησιμοποιεί στις ζωγραφισμένες από τον ίδιο πετσέτες των «λουομένων» του· αποτελούν, όπως είπε ο ίδιος ο καλλιτέχνης, μια αναφορά στη σημερινή Αμερική του Τραμπ, που από χωνευτήρι μετατρέπεται σε μια κοινωνία δυσανεκτική απέναντι στην φυλετική, ταξική ή εθνοτική ανάμειξη… Αντίθετα, στην Αθήνα, όπως είπε, γοητεύτηκε από τη λέξη «ξενία»: «Μου άρεσε η έννοια, αλλά και ο ήχος της λέξης στα ελληνικά».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Paul Chan
Χώρος: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Ν. Δούκα 4, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: 5 Ιουλίου - 1 Οκτωβρίου 2018
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ