Annex M: Η «λοξή ματιά» του Μεγάρου στον «Τελευταίο αναγνώστη»
Σε μια γωνία, πλάι στην είσοδο της οδού Κόκκαλη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, σε έναν φρεσκοβαμμένο τοίχο φιγουράρει παιχνιδιάρικα το λογότυπο του annex M, του νέου ονόματος με το οποίο παίρνει σάρκα και οστά το Κέντρο Εικαστικών Τεχνών του Μεγάρου, όπως είχε προαναγγείλει μιλώντας στο monopoli.gr η καλλιτεχνική του διευθύντρια Άννα Καφέτση.
Εκεί όπου σχεδιαζόταν να στεγαστούν εμπορικά καταστήματα, σήμερα φιλοξενείται το Project Space του annex M.
Δυνατοί ήχοι ακούγονται από το εσωτερικό. Μπαίνοντας στον χώρο, ο επισκέπτης βρίσκεται αντιμέτωπος με πολλαπλές οθόνες, κρεμασμένες από την οροφή καταμεσής του σκοτεινού σήμερα χώρου, όπου παρουσιάζεται το έργο των Μπάζελ Αμπάς και Ρουάν Αμπού Ράχμε «When the fall of the dictionary leaves all words lying in the street» («Όταν η πτώση του λεξικού αφήνει όλες τις λέξεις να κείτονται στο δρόμο»), μια τετρακάναλη συγχρονισμένη βιντεοεγκατάσταση του 2015.
Το έργο των δύο παλαιστίνιων καλλιτεχνών είναι ένα από τα δεκαπέντε συνολικά έργα που συμμετέχουν στην έκθεση «Ο τελευταίος αναγνώστης», που εγκαινιάζεται την Τρίτη 10 Ιουλίου 2018 στις 20.30, στο Μέγαρο Μουσικής, σε επιμέλεια της Άννας Καφέτση.
Η έκθεση, η οποία, εκτός του έργου που αναφέρθηκε, θα παρουσιάζεται στον Κήπο του Μεγάρου, προσφέροντας στους Αθηναίους την ευκαιρία για έναν δροσιστικό περίπατο, αποτελεί το πρώτο μέρος μιας τριλογίας με τίτλο «Η άγραφη βιβλιοθήκη», η οποία εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Αθήνα Παγκόσμια Πρωτεύουσα του Βιβλίου 2018» και θα συνοδεύει τη διοργάνωση μέχρι την ολοκλήρωσή της, την άνοιξη του 2019.
Δέκα συνολικά καλλιτέχνες, έλληνες και ξένοι, συμμετέχουν στην έκθεση «Ο τελευταίος αναγνώστης». Τα έργα τα οποία επελέγησαν είναι όλα video-art, πλην ενός, της εγκατάστασης «Αναγνώστες ή σημειώσεις επί σημειώσεων» του Κύριλλου Σαρρή.
Τζόυς, Καβάφης, Βιτγκενστάιν είναι μερικοί από τους συγγραφείς που «διαβάζουν» με το έργο τους οι εικαστικοί καλλιτέχνες, επιδιώκοντας, όπως τόνισε η Άννα Καφέτση, «την ανάδειξη μιας αναγνωστικής συνθήκης χωρίς όρια». Όλα τα έργα, συνέχισε, «έχουν στον πυρήνα τους την τριπλή σχέση ανάμεσα στα βιβλία, τους αναγνώστες και τους συγγραφείς, τα δίκτυα που σχηματίζουν και τις σχέσεις που διαμορφώνουν μεταξύ τους». Κάλεσε μάλιστα τους επισκέπτες να αντιμετωπίσουν «τον Κήπο σαν μια βιβλιοθήκη στον δημόσιο χώρο», αλλά «να μην αναλωθούν ζητώντας το νόημα, αλλά να απελευθερώσουν το δικό τους φαντασιακό μέσα στις διαδρομές που προτείνονται».
Από τη μεριά του, ο πρόεδρος του ΜΜΑ Νίκος Θεοχαράκης υπογράμμισε την ειδική σχέση του Μεγάρου με την πόλη, η οποία αναδείχθηκε με την πολύ επιτυχημένη περσινή έκθεση στον Κήπο και αναμένεται να επιβεβαιωθεί και τώρα.
Εμφανώς ικανοποιημένος από το πρώτο αυτό αποφασιστικό βήμα, που σηματοδοτεί, ουσιαστικά, τα εγκαίνια του annex M, τόνισε ότι «υπηρετεί το άνοιγμα του Μεγάρου, στη νέα του εποχή, προς τις άλλες τέχνες», συγκροτώντας έναν διακαλλιτεχνικό άξονα που εστιάζει στη διατομή μεταξύ μουσικής και εικαστικών τεχνών. Υπογραμμίζοντας τον υβριδικό και νομαδικό χαρακτήρα του, είπε πως «φιλοδοξεί να είναι η λοξή ματιά του Μεγάρου», αλλά και η «άλλη όψη» του χρησιμοποιώντας με εναλλακτικούς τρόπους χώρους που ήταν και παραμένουν αδρανείς εντός του Μεγάρου, αλλά μπορούν να αποτελέσουν εξαιρετικό κέλυφος για τη φιλοξενία εκθέσεων σύγχρονης τέχνης.
Στην έκθεση συμμετέχουν ακόμη οι καλλιτέχνες Didem Erk, Dora Garcia, Gary Hill, Sonia Leber και David Chesworth, Jorge Méndez Blake, Dominique Petitgand, Θοδωρής Προδρομίδης και Judith Westerveld. Κατά τη διάρκεια των εγκαινιών, το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και οι συνεργάτες του θα παρουσιάσουν την αναγνωστική περφόρμανς «Κιβωτός», μια «χειρονομία ζωντανών αφηγήσεων» σε αναπάντεχες στιγμές, όπως τόνισε ο καλλιτεχνικός του διευθυντής Νίκος Διαμαντής.