Ο δολοφόνος με το αγγελικό πρόσωπο
Το αριστουργηματικό νουάρ του Ζαν-Πιέρ Μελβίλ, που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1967, σε νέα αποκατεστημένη κόπια.
Ένας επαγγελματίας δολοφόνος εκτελεί τα συμβόλαια του με απόλυτη ψυχρότητα και φροντίζοντας πάντα να έχει ακλόνητα άλλοθι. Κάνει όμως το μοιραίο λάθος μετά από τη δολοφονία του ιδιοκτήτη ενός νυχτερινού κλαμπ κι αφήνει πίσω του μάρτυρες. Ο κλοιός στενεύει καθώς αστυνομία και εντολείς τον αναζητούν μανιασμένα.
Η κορυφαία δημιουργία στη φιλμογραφία τόσο του σκηνοθέτη Ζαν Πιερ Μελβίλ όσο και του πρωταγωνιστή της ταινίας Αλέν Ντελόν είναι ένα κομψοτέχνημα σκηνοθετικής ακρίβειας και σπάνιας ατμόσφαιρας, φτιαγμένο μέσω του αυστηρού ιδεολογικού κώδικα που χαρακτήριζε την τέχνη (αλλά και τη ζωή) του πατριάρχη του γαλλικού νουάρ. Η περιπέτεια του αντιήρωα, που βλέπει τον κλοιό γύρω του να στενεύει επικίνδυνα καθώς αστυνομία και εντολείς τον αναζητούν μανιασμένα, θυμίζει το απόφθεγμα του Μπουσίντο (ο Κώδικας των Σαμουράι) που αναφέρει ότι «Δεν υπάρχει μεγαλύτερη μοναξιά από εκείνη του Σαμουράι εκτός, ίσως από τη μοναξιά του τίγρη μέσα στη ζούγκλα». Ο Μελβίλ κόντρα στα πρότυπα και τις μόδες της εκάστοτε εποχής, φτιάχνει μια ακόμη αυστηρή ταινία για την τραχύτητα της ζωής και το αναπόφευκτο της μοίρας, όπου οι ήρωες του κινούνται μεταξύ του πραγματικού και του φανταστικού κόσμου. Εκεί δηλαδή που τα όρια συγχέονται και η μοναξιά έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο στον κύκλο της ζωής.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- «Ανοιχτό Βιβλίο» με τον Γιάννη Σαρακατσάνη: Νέα εκπομπή αφιερωμένη στο βιβλίο κάνει πρεμιέρα στην ΕΡΤ3
- Αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη: Κώστας Μακεδόνας και Φωτεινή Βελεσιώτου μάς ταξίδεψαν σε «Ακρογιαλιές δειλινά»
- Ποινές και νέα μέτρα για αλκοόλ σε ανηλίκους – Επαναποινικοποίηση σε βαθμό πλημμελήμματος