MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
05
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
18 διάλογοι με το 2004: Έργα του εικαστικού Δημήτρη Κούκου "συνομιλούν" με εκθέματα του Ολυμπιακού Μουσείου Αθήνας
Από 16/01/2025 έως 29/03/2025
A brave new animal world: Οι γλυπτικές συνθέσεις του Άρη Κατσιλάκη στην έκφραση – γιάννα γραμματοπούλου
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Dreams, Fame and the Savage: Έκθεση των Kalup Linzy και James Franco στην γκαλερί The Breeder
Από 23/01/2025 έως 22/02/2025
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ma: Έκθεση της Ελένης Κρίκκη στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Neo Tropical: Ένα εικαστικό "μετα-τοπίο" του Γιάννη Παπαδόπουλου στην Γκαλερί Kalfayan
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Αποκάλυψη: Ζωγραφική έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη στην γκαλερί a.antonopoulou.art
Από 16/01/2025 έως 22/02/2025
Από τον Όμηρο στο HoloLens: Αναπαραστάσεις της Σαμοθράκης σε μια έκθεση στην Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών
Από 20/02/2025 έως 29/06/2025
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 28/02/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
ΕΒΕ: 100 χρόνια αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα (1924-2024) σε μια φωτογραφική έκθεση στον Πύργο Βιβλίων
Από 05/02/2025 έως 09/02/2025
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Επαναφορά > 72 αιώνες μ.Χ: Έκθεση γλυπτικής του Γιώργου Γεωργιάδη στη Sianti Gallery
Από 17/01/2025 έως 08/02/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Η ανάσα του κενού: Ζωγραφική έκθεση του Ανδρέα Βεντούρη στην genesis gallery
Από 06/02/2025 έως 22/02/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μετατροπές: Έκθεση της Ζωής Κεραμέα στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 03/02/2025 έως 08/03/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Μνήμες Ψυχρού Πολέμου στο Φωτογραφικό Κέντρο «House of Lucie»
Από 23/01/2025 έως 08/02/2025
Μυστήριο 15 - Το Ανοιχτό Μουσείο: Το εικαστικό και ερευνητικό έργο της Βάνας Ξένου παρουσιάζεται στην Ελευσίνα
Από 09/02/2025 έως 13/04/2025
Οδύσσεια: Η παραστατική δύναμη του ομηρικού έπους εμπνέει τα έργα του Μάρκου Καμπάνη στην Πινακοθήκη Γκίκα
Από 30/01/2025 έως 27/04/2025
Παλέρμο. Άνθρωποι και Ερείπια: Μια εγκατάσταση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 16/01/2025 έως 08/02/2025
Τα "καπρίτσια" του Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 22/01/2025 έως 30/09/2025
Τα πρόσωπα της Αθήνας: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 17/01/2025 έως 22/02/2025
Της Λυγερής το φόρεμα, της νύφης το φουστάνι: Ο παραδοσιακός γάμος μέσα από μια έκθεση αφηγηματικού κεντήματος στο Μουσείο «Αγγελική Χατζημιχάλη»
Από 06/02/2025 έως 16/03/2025
Τοπιογραφία: Έκθεση του Αχιλλέα Χρηστίδη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 09/01/2025 έως 23/02/2025
Χαρακτικές περιπλανήσεις: Έκθεση του Γιάννη Στεφανάκι στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Ωραίος Καιρός: Ζωγραφική έκθεση της Ελένη Θεοφυλάκτου στην Γκαλερί Alma
Από 16/01/2025 έως 08/02/2025
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X A.Antonopoulou.Art Alma- Contemporary Art Gallery Gallery Genesis House of Lucie Athens Kalfayan Galleries Online Sianti Gallery The Breeder Gallery Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα Γκαλερί Ζουμπουλάκη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Ελληνοαμερικανική Ένωση Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Δήμου Αθηναίων «Αγγελική Χατζημιχάλη» Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Φιλολογικός Σύλλογος Παρνασσός Φουγάρο ΙΡΙΣ Χώρος Τέχνης Πολιτιστικής Εταιρείας Σαρωνικού Πολύτροπον
Φωτογραφία

Βαγγέλης Γκίνης: “Τροτύλη”, έκθεση φωτογραφίας στο Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας

Από τις 6 Σεπτεμβρίου έως και τις 14 Οκτωβρίου 2018, το Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφίας του Βαγγέλη Γκίνη “Τροτύλη”.

author-image Λένα Δαλαμαρίνη

Η φωτογραφική αποτύπωση ενός εγκαταλελειμμένου εργοστασίου τόσο ζωντανού στην πρόσφατη μνήμη των ανθρώπων είναι από μόνη της ένα δύσκολο εγχείρημα. Πολύ περισσότερο όταν πρόκειται για έναν εμβληματικό εργασιακό χώρο, όπως αυτός της ΠΥΡ.ΚΑΛ, παραγωγής πυρομαχικών, ναρκών, βομβών, πυροκροτητών, τροτύλης, τόσο επικίνδυνο και τόσο φορτισμένο, που κάθε φωτογραφικό στιγμιότυπο μετατρέπεται σε μυθιστορία. 

Στις 6 Σεπτεμβρίου εγκαινιάζεται στο Παλαιό Ελαιουργείο, στο πλαίσιο των Αισχυλείων 2018, η εγκατάσταση της φωτογραφικής έκθεσης «Τροτύλη» που δημιούργησε ο Βαγγέλης Γκίνης με κεντρικό θέμα το εργοστάσιο της Πυρκάλ, έχοντας πάντα το βλέμμα στραμμένο στο ανθρώπινο δυναμικό της. Ένα πολύτιμο τεκμήριο για την πρόσφατη ιστορία του τόπου της Ελευσίνας για ένα εργοστάσιο που παραμένει ζωντανό στη μνήμη των ανθρώπων της, όπως σημειώνει ο ίδιος ο Βαγγέλης Γκίνης. Μια πρωτοποριακή φωτογραφική έκθεση που κατ’ επιλογήν ξεφεύγει από το σύνηθες πλαίσιο παρουσίασης εντός ενός κλειστού εκθεσιακού χώρου και αναδεικνύει τις δυνατότητες και ιδιαιτερότητες που προσφέρει το Παλαιό Ελαιουργείο. Η έκθεση συνοδεύεται από την έκδοση του αντίστοιχου φωτογραφικού λευκώματος «Τροτύλη». 

Την επιμέλεια της έκθεσης και του φωτογραφικού λευκώματος έχει η ιστορικός τέχνης Λουίζα Καραπιδάκη, η οποία σημειώνει: 

“Το θρυμματισμένο περιβάλλον των κτηρίων απαθανατίζεται ατόφιο από τον φακό του καλλιτέχνη και αποτυπώνεται μέσα στην εκκωφαντική σιωπή των εικόνων διεγείροντας το μνημονικό των ανθρώπων που έζησαν μέσα σ’ αυτό, προκαλώντας συνάμα και έντονη αίσθηση στο ευρύ κοινό. Ο φωτογράφος εναποθέτει την καλλιτεχνική του εμπειρία αλλά και την ψυχή του για να προβάλλει αντικειμενικά τη σκληρή πραγματικότητα των εικόνων αλλά και για να τις συνταιριάξει με τα  ανθρώπινα συναισθήματα”. 

trotuli 01 2018

Μέσα από τη διαδικασία της φωτογράφισης και την αγωνία για την καλύτερη απόδοση της ατμόσφαιρας των μισο-εγκαταλελειμμένων «υπό διωγμό» εκτάσεων  του εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ στην Ελευσίνα, ο Γκίνης δεν θέλησε να μείνει απλά στην πρώτη οπτική εντύπωση: «Μπήκα στο εργοστάσιο για πρώτη φορά τέλη Μαΐου του 2017. Δεν είχα σχεδιασμένο το πώς θα κινηθώ, ούτε το τι θα φωτογραφίσω. Τις πρώτες μέρες οι φωτογραφίες μου είχαν γενικό περιεχόμενο, ήταν το μέσο για να γνωρίσω το χώρο καλύτερα. Αμέσως κατάλαβα πως δεν πρόκειται για οποιοδήποτε εργοστάσιο…».

Έτσι, ο καλλιτέχνης συνέλαβε την ιδέα να στραφεί παράλληλα με την απεικόνιση του εργοστασίου και στην αποτύπωση των προσώπων που βίωσαν αυτούς τους χώρους εργασίας. Κατά συνέπεια η φωτογραφική καταγραφή έχει αποδώσει πέραν των υλικών τεκμηρίων και άυλα ανθρώπινα συναισθήματα και έχει μετατραπεί σε μια ζωντανή αφήγηση, χωρίς να έχει μειωθεί η αισθητική αξία της φωτογραφίας. 

Αντιθέτως στις  φωτογραφίες του Γκίνη προβάλλεται δεξιοτεχνικά και μια άλλη διάσταση, αυτή του έμψυχου υλικού, με τις ευαισθησίες και τις αναμνήσεις να αναβλύζουν μέσα από κάθε άψυχο αντικείμενο, γιατί δεν έχουν ξεκοπεί οι πράξεις και οι εμπειρίες από τον τόπο τους βιώματος. Ο άνθρωπος, ουσιαστικός πρωταγωνιστής, πρωτοστατεί και η σιωπή των χώρων μετατρέπεται σε ιστόρηση, ενώ οι άδειες εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις σε λαλίστατες εικόνες. 

«Το ανθρώπινο αποτύπωμα ήταν πάρα πολύ έντονο παντού στο χώρο, έτσι οδηγήθηκα στους ανθρώπους της ΠΥΡΚΑΛ. Για να φωτογραφίσω τον κάθε εργαζόμενο συζητούσα μαζί του για τη ζωή του στο εργοστάσιο για ώρες, με κάποιους μέρες, με σκοπό να αναδυθούν όλα τα συναισθήματα στην επιφάνεια και να μπορέσω να τα αποτυπώσω σε μια εικόνα, σε μια στιγμή». 

trotuli 02 2018

Οι μαρτυρίες των εργαζομένων επηρέασαν αναπόφευκτα την ίδια τη φωτογραφική πράξη και επέβαλλαν, κατά κάποιο τρόπο, στον δημιουργό τους να μεταφέρει στον θεατή μιας άλλης διάστασης οπτική με έμφαση στη συνομιλία μεταξύ του τόπου προσωπικών εμπειριών και του τόπου κοινών βιωμάτων.  Από τις αφηγήσεις προέκυψε και ο εκρηκτικός τίτλος του έργου, αφού όλοι επαναλάμβαναν συστηματικά τη λέξη «Τροτύλη»:  «1.χημ. άλλη ονομασία  τής χημικής ένωσης 2,4,6-τρινιτροτολουόλιο, ισχυρής εκρηκτικής ύλης, γνωστής και συντομογραφικά ως ΤΝΤ / 2.φρ. «ισοδύναμο τροτύλης» — η μάζα τής τροτύλης που θα ήταν αναγκαία για να προκληθεί μια έκρηξη ίσης ισχύος με εκείνην η οποία προκαλείται από την έκρηξη μιας άλλης, μη συμβατικής εκρηκτικής ύλης, όπως είναι η έκρηξη μιας ατομικής ή πυρηνικής βόμβας». 

Αυτή η στενή σχέση, που αναπτύχθηκε ανάμεσα στο δημιουργό-φωτογράφο και τους ανθρώπους της ΠΥΡΚΑΛ, παρότρυνε τον Βαγγέλη Γκίνη σε μία εκ των έσω καταγραφή, τον παρακίνησε να επιδείξει ακόμα μεγαλύτερο ζήλο και συνετέλεσε ουσιαστικά στην καλύτερη φωτογραφική ποιοτική απόδοση: «Φωτογράφισα όλα τα κτήρια του εργοστασίου, φωτογράφισα εργαζόμενους (30 άτομα) οι οποίοι με δέχτηκαν στα σπίτια τους, απέκτησα μια σχέση εμπιστοσύνης μαζί τους, μου μίλησαν για τη ζωή στο εργοστάσιο. Κάποιοι μου έχουν δώσει γράμματα που λένε την ιστορία τους».

Η κάθε είδους επαφή του Γκίνη με τους εργαζόμενους στη διαδικασία της φωτογράφισης, οι ατέρμονες συζητήσεις και οι συστηματικές επισκέψεις, ζωντάνεψαν το θυμητικό, θέριεψαν τις αναμνήσεις και προκάλεσαν ανάμεικτους συναισθηματικούς συνειρμούς μεταξύ φόβου, πόνου, θυμού, αγανάκτησης αλλά και πολλά τρυφερά αισθήματα ευγνωμοσύνης, εμπλουτισμένα με θετικές αναπολήσεις, απαλειμμένες από την καθημερινή αγωνία της επιβίωσης.

«Δεν βρήκα έναν εργαζόμενο που να μην λυπάται για το οριστικό κλείσιμο του εργοστασίου. Τους θαύμαζα όλους όταν μιλούσαν για τη δουλειά τους. Πώς είναι δυνατόν να αγαπάς τόσο πολύ κάτι το οποίο μπορεί να σε σκοτώσει;». Η επικινδυνότητα στο εργοστάσιο της ΠΥΡ.ΚΑΛ. (Πυριτιδοποιείο και Καλυκοποιείο), την πιο βαριά βιομηχανία πυρομαχικών της χώρας, ήταν συνώνυμη της καθημερινής απειλής και ο φόβος της ανθρώπινης απώλειας ζωντανός στην περιρρέουσα ατμόσφαιρα. Ακόμα και στην τελική φάση της ζωής του εργοστασίου η απενεργοποίηση των εκρηκτικών υλικών πραγματοποιήθηκε αργά και συστηματικά, αλλά ο κίνδυνος ήταν πάντα υπαρκτός. 

«Για λόγους ασφαλείας αλλά και της σωματικής μου ακεραιότητας παντού πήγαινα με συνοδεία. Σε όλα τα κτήρια λόγων των άπειρων πινακίδων ασφαλείας αλλά και της έντονης παρουσίας θρησκευτικών στοιχείων, υπήρχε μια διαρκής υπενθύμιση θανάτου. Συγκλονιστική στιγμή ήταν η πρώτη φορά που μπήκα στο κτήριο 20, στο σημείο του τελευταίου θανατηφόρου ατυχήματος της ΠΥΡΚΑΛ. Εκεί βρήκα λίγα ξεραμένα λουλούδια και ένα κομμάτι χαρτί με ονόματα επάνω σε ένα πάγκο. Μνημείο Πεσόντων Υπέρ Ματωμένης Γεννήτριας Της Υπεραξίας, σκέφτηκα…».     

trotuli 03 2018

Είναι εμφανές ότι η «Τροτύλη» είναι ένα γιγαντιαίο  έργο πολύμηνης αφοσίωσης: «ο περιορισμένος  χρόνος  που είχα για τη δουλειά αυτή (συνολικά 13 μήνες) με οδήγησε στο να ασχολούμαι καθημερινά με την ΠΥΡΚΑΛ. Το μυαλό μου ήταν μονίμως εκεί. Πάω στο εργοστάσιο έλεγα από ένα σημείο και μετά κι ας είχα ολοκληρώσει τις λήψεις». 

Η σειρά φωτογραφιών του εργοστασίου της ΠΥΡΚΑΛ με το βλέμμα στραμμένο στο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί σίγουρα ένα πολύτιμο τεκμήριο για την πρόσφατη ιστορία του τόπου της Ελευσίνας, αλλά και για τα άγνωστα ψήγματα της ζωής των επαγγελματιών της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας. Η  πρωτότυπη φωτογραφική του περιγραφή μας οδηγεί σε μια νέα ανάγνωση του εικονιζόμενου τεκμηρίου και μετατρέπει τη λήθη του παρελθόντος σε υπόθεση ζωντανής μνήμης. Στις φωτογραφικές λήψεις του Γκίνη οι εικόνες της ερήμωσης γίνονται μάρτυρες ανθρώπινων δρωμένων μέσα σ’ ένα υπαρκτό αν και αποσπασματικό απόκοσμο σκηνικό, που έχει ήδη αφανιστεί από τον χάρτη της ύπαρξης. 

*Εγκαίνια έκθεσης με παράλληλη παρουσίαση του ομώνυμου λευκώματος «Τροτύλη»: Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2018, 20:30

Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, Κανελλοπούλου 1, Ελευσίνα

Διάρκεια έκθεσης έως τις 14 Οκτωβρίου. 

Ώρες λειτουργίας  έκθεσης: 

06.09 -23.09: Δευτέρα ως Παρασκευή 19.00 -23.00, 

Σάββατο και Κυριακή 11.00-13.00 και 19.00 -23.00 

25.09 -14.10:Τρίτη ως Παρασκευή 17.00 -21.00,

Σάββατο και Κυριακή 11.00 -13.00  και 17.00 – 21.00. 

 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Βαγγέλης Γκίνης
Χώρος: Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας, Κανελλοπούλου 1, Ελευσίνα
Διάρκεια Έκθεσης: Από 06/09/2018 έως και 14/10/2018
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ