MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
22
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Dali Cybernetics: Μία εμπειρία εμβύθισης στο σύμπαν του σπουδαίου ζωγράφου στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 18/10/2024 έως 30/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ένα εύθραυστο θαύμα: Φωτογραφική έκθεση του Χάρη Κακαρούχα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 07/11/2024 έως 24/11/2024
Αρχαία Ελλάδα: Ένα εντυπωσιακό θεματικό πάρκο έρχεται στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδί
Από 05/10/2024 έως 15/12/2024
Γιάννης Γαΐτης – Γαβριέλλα Σίμωσι: Επιλεγμένα έργα των δύων σπουδαίων καλλιτεχνών στην Γκαλερί Σκουφά
Από 14/11/2024 έως 14/12/2024
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δίχως αυτολογοκρισία: Ο Πέτρος Καραβέβας ζωγραφίζει την ανθρώπινη φύση στην γκαλερί Contemporary Athens
Από 07/11/2024 έως 30/11/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Κωνσταντίνος Κακανιάς: Συναντώντας την κυρία Τεπενδρή μέσα από μια "Θεϊκή Διαταραχή Προσωπικότητας"
Από 23/10/2024 έως 21/12/2024
Μηχανισμοί [δια]προσωπικών συνδέσεων: Έκθεση της Βάλλυς Νομίδου στην αίθουσα Τέχνης Έκφραση – Γιάννα Γραμματοπούλου
Από 31/10/2024 έως 30/11/2024
Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου: Έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου στη Citronne Gallery
Από 31/10/2024 έως 07/12/2024
Το Βλέμμα: 140 αδημοσίευτα έργα του Γιάννη Μετζικώφ στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 18/11/2024 έως 11/01/2025
Φρόνηση & Πάθος: Έκθεση του Δημήτρη Παπαδόπουλου στο Κέντρο Τεχνών Μετς
Από 21/11/2024 έως 14/12/2024
Φυσάει ο Χρόνος στα Όνειρα: Ζωγραφική έκθεση της Κάτιας Βαρβάκη στην γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή
Από 01/11/2024 έως 30/11/2024
Χθόνιο Φως. Πώς η κεραμική τέχνη συνομιλεί με το σήμερα, στο Λόφος art project
Από 01/11/2024 έως 31/12/2024
Διάφορα

Σκουπίδια: Έκθεση του Ανδρέα Λόλη στον κήπο της Βρετανικής Σχολής

Δυο μαύρες σακούλες σκουπιδιών βρίσκονται αφημένες στο πεζοδρόμιο έξω από την είσοδο της Βρετανικής Σχολής, στην οδό Σουηδίας, στο Κολωνάκι, εκεί όπου φιλοξενείται η έκθεση «Prosaic Origins» του γλύπτη Ανδρέα Λόλη, στο πλαίσιο του προγράμματος «Έργο στην πόλη», του Οργανισμού ΝΕΟΝ.

Monopoli Team

Μπαίνοντας για πρώτη φορά στον γαλήνιο κήπο που περιβάλλει τη Σχολή, μια πραγματική όαση στο κέντρο της πόλης, το μόνο που διαταράσσει την ησυχία του χώρου είναι οι φωνές των παιδιών από το διπλανό σχολείο. Το μόνο; Όχι ακριβώς. Η χαρακτηριστικά βρετανική ευταξία του κήπου διαταράσσεται από διάφορα οικοδομικά υλικά, παρατημένα σε κάποιες γωνιές του. Σακούλες σκουπιδιών, χαρτόκουτα, κομμάτια σπασμένο φελιζόλ, παλέτες, μια σκάλα παρατημένη σε έναν τοίχο…

 lolis 4

Τη στιγμή που ο θεατής αρχίζει να αναρωτιέται «πού είναι τα έργα;» η ματιά του γίνεται πιο προσεκτική. Παρατηρεί πως τα ευτελή αυτά αντικείμενα, τα παρατημένα εκεί προσωρινά μέχρι να πεταχτούν στα σκουπίδια, είναι φτιαγμένα από ένα ολωσδιόλου διαφορετικό υλικό από αυτό που θα ανέμενε. Αγγίζοντάς τα, αντιλαμβάνεται πως πρόκειται για μάρμαρο, το ίδιο αυτό υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα τα μνημεία της αρχαιότητας, στη μελέτη των οποίων, μεταξύ άλλων, είναι αφιερωμένη η Βρετανική Σχολή στα 132 χρόνια της παρουσίας της στην Αθήνα.

Ο Ανδρέας Λόλης είναι ένας γλύπτης που δουλεύει με μάρμαρο, ένα από τα ευγενέστερα υλικά στην ιστορία των τεχνών. Δημιουργώντας με αυτό έργα «ρεαλιστικά», ταπεινά, που καμιά σχέση δεν έχουν με τη μνημειακότητα του υλικού που χρησιμοποιεί, βάζει τον θεατή σε ένα «ιλουζιονιστικό» παιχνίδι, που βασίζεται στο παραξένισμα που δημιουργεί η ένταση των αντιθέσεων: ανάμεσα στο έργο και το υλικό, στο έργο και τον χώρο όπου αυτό εντάσσεται, ανάμεσα στο «υψηλό» και το «λαϊκό», το κλασικό και το μοντέρνο.

 lolis 5

Ένα πακέτο μαύρες σακούλες σκουπιδιών, αχρησιμοποίητες, αφημένες στο πάτωμα, ανατρέπουν με την παρουσία τους τη φλεγματική βρετανική τάξη που κυριαρχεί στο σαλόνι του ξενώνα των φιλοξενούμενων ερευνητών της Σχολής.

Έτσι, τα έργα εμπλουτίζουν αλλά και εμπλουτίζονται από το πλαίσιο μέσα στο οποίο εντάσσονται, όπως είπε καλωσορίζοντας τον καλλιτέχνη και τους δημοσιογράφους ο διευθυντής της Σχολής, καθηγητής John Bennet, τονίζοντας ότι είναι η πρώτη φορά από το 1886 που ο κήπος της Βρετανικής Σχολής ανοίγει για το ευρύτερο αθηναϊκό κοινό.

Για μια «άμεση, αυθόρμητη αρχαιολογία» στο έργο του Ανδρέα Λόλη, έκανε λόγο η επιμελήτρια της έκθεσης Νάγια Γιακουμάκη, σημειώνοντας την αντίθεση ανάμεσα στην ταχύτητα της οικονομικής λειτουργίας των αντικειμένων, τα οποία μετά την εφήμερη χρήση τους θέλουμε να ξεφορτωθούμε, δεν τα βλέπουμε πια, και την βραδύτητα της επεξεργασίας του υλικού από τον καλλιτέχνη.

lolis 7 

Ο ίδιος ο Ανδρέας Λόλης τόνισε πως εργάστηκε έναν περίπου χρόνο για να ολοκληρώσει τα ένδεκα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση. Όπως είπε, τα έργα δημιουργήθηκαν μέσα του μόλις είδε τον χώρο· «με το μυαλό μου τα τοποθέτησα εκεί που βρίσκονται σήμερα από την πρώτη στιγμή». Αυτή την αυθόρμητη σχέση με το έργο τη διατηρεί καθόλη τη διάρκεια της δημιουργίας του, καθώς εργάζεται χωρίς προπλάσματα, σε έναν διαρκή διάλογο με το υλικό του. «Το έργο παίρνει νόημα για μένα όταν τελειώσει», παρατηρεί.

Ένα νόημα που δεν επιβάλλεται, αλλά υποβάλλει στον θεατή εικόνες της δεκαετούς οικονομικής κρίσης που πέρασε η χώρα· ποιος θα μπορούσε να κοιμάται στο φιλόξενο παγκάκι με τα στρωσίδια που κυριαρχεί καταμεσής του κήπου, αν όχι κάποιος άστεγος; Πόσες φορές οι περιφρονημένες χαρτόκουτες δεν έχουμε δει να χρησιμοποιούνται για να ζεστάνουν συμπολίτες μας;

lolis 2

Στον κήπο της Βρετανικής Σχολής ακούγονται μονάχα τα πουλιά. Χωρίς τίτλο ή επεξηγηματικές λεζάντες, τα έργα του γλύπτη συνυπάρχουν με τις πινακίδες που υποδεικνύουν το δέντρο που φύτευσε ο πρίγκιπας Κάρολος κατά την επίσκεψή του ή μνημονεύουν παλιότερους διευθυντές και διάσημους επισκέπτες. Το φως, σε κάθε στιγμή της ημέρας παίζει και διαφορετικό παιχνίδι με τα γλυπτά, πρωταγωνιστώντας στο ιλουζιονιστικό παιχνίδι –τόσο που κάποιο μέλος του προσωπικού έκανε παρατήρηση στον κηπουρό για την παρατημένη στον τοίχο σκάλα… Αίσθηση της τάξης ή βρετανικό χιούμορ;

 lolis 10

Ο Ανδρέας Λόλης και η επιμελήτρια της έκθεσης Νάγια Γιακουμάκη

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ανδρέας Λόλης
Χώρος: Βρετανική Σχολή Αθηνών, Σουηδίας 52
Διάρκεια Έκθεσης: 12 Σεπτεμβρίου - 14 Νοεμβρίου 2018
Είσοδος: ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: 10.00 - 18.00 (3/10-14/11)
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ