Το σχέδιο αποτελούσε την κατεξοχήν εκφραστική γλώσσα του εικαστικού Νίκου Χουλιαρά (1940-2015). Ποιος δεν θυμάται, άλλωστε, τα περίφημα εξώφυλλα, όχι μονάχα στα δικά του βιβλία αλλά και στη σειρά ξένης λογοτεχνίας των εκδόσεων Νεφέλη; Τα σχέδια του Χουλιαρά δεν είναι σπουδές για μεγαλύτερα έργα· αποτελούν αυτόνομες δημιουργίες και διακατέχονται από τις ίδιες εμμονές με τα ζωγραφικά έργα του: η μνήμη των τοπίων και οι τόποι της μνήμης, οι λέξεις και η γραφή, η βία του έρωτα, το ερημικό ζώο, η σκιά και η νύχτα, η εικόνα του εαυτού.
Αρχικά αφαιρετικά, όπως και η ζωγραφική του, τα σχέδια κατακλύζονται στη συνέχεια από την ανθρώπινη παρουσία, άλλοτε γραμμική, άλλοτε περίτεχνη. Τα σχέδιά του αποτελούν επίσης, ιδιαίτερα τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, ένα είδος προσωπικού ημερολογίου όπου αποτυπώνονται ο φιλικός και καλλιτεχνικός του περίγυρος, η πρώιμη ενασχόλησή του με τη σκηνογραφία και το τραγούδι, τα σπίτια όπου έζησε, η ματιά του στην πολιτικοκοινωνική καθημερινότητα, οι γυναικείες φιγούρες και τα ταξίδια του.
Αφορμή για την τωρινή έκθεση, που επιμελείται η Ελισάβετ Πλέσσα και θα φιλοξενηθεί στην Πινακοθήκη Γκίκα από 18 Σεπτεμβρίου έως 24 Νοεμβρίου, στάθηκε η πρόσφατη ανακάλυψη άγνωστων σχεδίων στο αρχείο του εκλιπόντα καλλιτέχνη, τα οποία χρονολογούνται από τα χρόνια του στην ΑΣΚΤ μέχρι τις τελευταίες δημιουργικές του στιγμές. Στο πλαίσιο της ανάδειξης της σημασίας του σχεδίου στο έργο του Νίκου Χουλιαρά, συμπεριλαμβάνονται επίσης σχέδια από μερικές ενότητες-σταθμούς στην εκθεσιακή και εκδοτική ιστορία της ζωγραφικής του πορείας.
Εγκαίνια: 18.09.2018, ώρα 20:00