Εθνικό Θέατρο 2018-2019: Το Μικρό Εθνικό, οι μεγάλοι στόχοι και στο βάθος απολογισμός
Σε ατμόσφαιρα και κλίμα απολογισμού, απουσία της νέας υπουργού Πολιτισμού, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Στάθης Λιβαθινός παρουσίασε το ρεπερτόριο τη νέας χειμερινής περιόδου με έμβλημα το νεοϊδρυθέν «Μικρό Εθνικό» που θα λειτουργήσει στο ανακαινισμένο ισόγειο του Rex.
Στη σκηνή του Μικρού Εθνικού στο Rex – της παιδικής και νεανικής σκηνής που παραδίδεται άμεσα ανακαινισμένη προς λειτουργία – το Εθνικό Θέατρο επαναλαμβάνει τους στόχους του να παραμείνει μεγάλο. Παραδίδει αναβαθμισμένες κάποιες από τις υποδομές του, εγκαινιάζει πολυαναμενόμενες εκπαιδευτικές δομές του, δίνει έμφαση στον τομέα της παιδείας και παρουσιάζει ένα καλοδομημένο πρόγραμμα.
Η τρίτη (και τελευταία;) περίοδος της θητείας του Στάθη Λιβαθινού στην καλλιτεχνική διεύθυνση έχει ένα πολύ μεγάλο κύκλο δραστηριοτήτων, επαληθεύοντας το μονολεκτικό σύνθημα της, «Φαντάσου» για μεγαλύτερα επιτεύγματα. «Θέλουμε να παραδώσουμε ένα Εθνικό αλλαγμένο και σε βάθος. Το έργο μας να είναι προϋπόθεση για να έρθουν οι επόμενοι και να τα κάνουν καλύτερα από εμάς» σημείωνε ο ίδιος νωρίτερα με διάθεση απολογισμού, εν αναμονή των εξελίξεων που, πιθανώς, προκύψουν από την αλλαγή σκυτάλης στο υπουργείο Πολιτισμού και την ανάληψη καθηκόντων από τη Μυρσίνη Ζορμπά. «Εχω ζητήσει συνάντηση με την κ. Ζορμπά εδώ και αρκετές εβδομάδες· όταν θα κρίνει ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να την επισκεφθούμε ώστε να την ενημερώσουμε για τα ζητήματα του Εθνικού θα το κάνουμε μαζί τον πρόεδρο του ΔΣ» συνέχισε, δηλώνοντας εμφατικά άγνοια για τις προθέσεις του ΥΠΠΟ αναφορικά με την ανανέωση της θητείας του (λήγει την προσεχή Ανοιξη) στον οργανισμό.
Η Σοφία Βγενοπούλουκαλλιτεχνική διευθύντρια του «Μικρού Εθνικού».
Μεγάλες προσδοκίες
Για την ώρα, ο Στάθης Λιβαθινός επιμένει να θέτει «στόχους, επιδιώκοντας να δίνουμε το μέτρο και να εξερευνούμε το όριο». Τα εγκαίνια του Μικρού Εθνικού στο ισόγειο του Rex σηματοδοτούν «μια προσπάθεια για να έχουμε όχι μόνο ένα ωραίο μέλλον αλλά και ένα ωραίο παρελθόν αφού δεν ξεχνάμε όσα βλέπουμε στην παιδική μας ηλικία» ανέφερε χαρακτηριστικά. Το εγχείρημα υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Σοφίας Βγενοπούλου – που φιλοδοξεί να «δημιουργήσει μια σύγχρονη σκηνή σε απευθείας διάλογο με τη νέα γενιά» – έρχεται σε συνέχεια της μετακόμισης της Δραματικής Σχολής στις εγκαταστάσεις του «Σχολείου», της ίδρυσης τμήματος Σκηνοθεσίας εντός της από το φετινό φθινόπωρο, της αναβάθμισης της Σκηνής Κοτοπούλη και του εργαστηρίου του θεάτρου στο Ρουφ καθώς και της παλαιότερης επανίδρυσης της Πειραματικής Σκηνής στο «-1» του Rex. Για τη διοίκηση του Εθνικού η βελτίωση των υποδομών έρχεται ως «μια κάθετη παρέμβαση στη φιλοσοφία μας για τη λειτουργία του Εθνικού προκειμένου να ανταποκριθεί στο σύγχρονο ρόλο του».
Ο Θοδωρής Αμπαζής, αναπληρωτής καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου.
Και αυτό το έργο τελεσφόρησε χάρη στη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση – σταθερού υποστηρικτή του Εθνικού Θεάτρου τα τελευταία τρία χρόνια – και των Ελληνικών Πετρελαίων, αφού όπως τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής η επιχορήγηση αγγίζει με το ζόρι τα 6 εκατομμύρια ευρώ καλύπτοντας μόνο τις ανάγκες της μισθοδοσίας του μόνιμου προσωπικού και των ηθοποιών της. «Το Εθνικό δεν βγαίνει με αυτά τα χρήματα· χρειάζεται να βγάζει διαρκώς λαγό από το καπέλο. Και αναγκάζεται να κοιτάζει προς το ταμείο ενώ δεν πρέπει. Γιατί τότε δεν είναι Εθνικό Θέατρο και σίγουρα δεν είναι επιχορηγούμενο» τόνισε.
Πλάνο από το «Ξύπνα Βασίλη» σε σκηνοθεσία Αρη Μπινιάρη.
Το ρεπερτόριο του χειμώνα
Παρόλα αυτά, ο προγραμματισμός του θεάτρου εξακολουθεί να εμφανίζεται πληθωρικός (18 παραγωγές συμπεριλαμβανομένου και των τεσσάρων του Μικρού Εθνικού)· και στραμμένος σε δημιουργούς κύρους της παλαιότερης όσο και νεότερης γενιάς αφού κατά την περσινή χρονιά, όπως παραδέχθηκε και ο καλλιτεχνικός διευθυντής, υπήρξαν παραγωγές που πήγαν χειρότερα από το αναμενόμενο. Μετά την sold out Επίδαυρο που αναπτέρωσε το ηθικό του θεάτρου, στο Εθνικό επιστρέφουν – στην Κεντρική Σκηνή – ο Δημήτρης Μαυρίκιος με το «Απόψε αυτοσχεδιάζουμε» του Λουίτζι Πιραντέλλο, ο Γιάννης Χουβαρδάς για να σκηνοθετήσει το «Μισάνθρωπο» του Μολιέρου ενώ ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Κίνας Γουάνγκ Ξαοίνγκ θα φιλοξενηθεί για να παρουσιάσει το κλασικό κινεζικό δράμα (τόσο κλασικό όσο και η αρχαία ελληνική τραγωδία) «Ο Ορφανός του Ζάο» του Ζι Ζουν Ζιανγκ με ελληνικό θίασο.
Η σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» που εστιάζει με συνέπεια στο νέο ελληνικό έργο ανεβάζει το «Ξύπνα Βασίλη» του Δημήτρη Ψαθά σε σκηνοθεσία Αρη Μπινιάρη, την «Απλή μετάβαση», ένα νέο μιούζικαλ “τσέπης” του Γεράσιμου Ευαγγελάτου με τη ματιά του Μίνωα Θεοχάρη και τα «Μελίσσια» του Αλέξη Σταμάτη σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη.
Ο«Τίμων, ο Αθηναίος» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού ανοίγει φέτος τη σκηνή του Rex.
Η σκηνή του Rex θα υποδεχθεί ξανά και μάλιστα σε δύο κύκλους τον «Τίμωνα, τον Αθηναίο» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, την «Χριστουγεννιάτικη Ιστορία» του Ντίκενς υπό το βλέμμα του Γιάννη Μόσχου και νέα πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Θοδωρή Οικονόμου, τον «Ανθρωπο που γελά» του Βίκτωρ Ουγκώ σε σκηνοθεσία και μουσική του αναπληρωτή καλλιτεχνικού διευθυντή Θοδωρή Αμπαζή ενώ ο Χορός που φιλοξενούνταν μέχρι πέρυσι στο Rex θα μετακομίσει στην Αίθουσα Εκδηλώσεων με τη νέα χορογραφία της Παναγιώτας Καλλιμάνη, «Allez viens».
Πίσω στο Rex, η Πειραματική Σκηνή, όπως διευκρίνισαν οι καλλιτεχνικοί της υπεύθυνοι Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης, κάνει focus στην πολιτική ανάγνωση της περιόδου μετά το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου πολέμου έως την δεκαετία του ’60 για να ερευνήσει τα αποτελέσματα της ενοποιημένης Ευρώπης. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί τον «Καταποντισμό του εγωϊστή Γιόχαν Φάτσερ» του Μπρεχτ, το δίδυμο των Κατερίνας Δαμβόγλου και Ρόμπιν Μπιρ (συνεργατών του Σάιμον ΜακΜπέρνι των Coplicite) διασκευάζει το «La Strada» του Φελίνι, ενώ ο Ακύλλας Καραζήσης ξανακοιτάζει το πολιτικό σκηνικό της Θεσσαλονίκης των παιδικών του χρόνων μέσα από κείμενα των Βασιλικού, Ιωάννου και Πεντζίκη στην παράσταση «Selfie: Στο βάθος η Πόλη». Ο προγραμματισμός της Πειραματικής θα ολοκληρωθεί με το θεσμό του Φεστιβάλ Νέων Δημιουργών.
Οι καλλιτεχνικοί υπεύθυνοι της Πειραματικής Σκηνής, Πρόδρομος Τσινικόρης και Ανέστης Αζάς.
Παραστάσεις για μικρά και μεγάλα παιδιά
Το Μικρό Εθνικό, καλύπτοντας όλες τις ηλικιακές γκάμες παιδιών και εφήβων παρουσιάζει τον «Πρίγκιπα και το φτωχό» του Μαρκ Τουέιν, σε σκηνοθεσία Σοφίας Βγενοπούλου, την «Τραμπάλα» του Στιούρτ Μέλτον από τη Σοφία Πάσχου, το νεόκοπο «Ταξίδι» των Βαγγέλη Κυριακού και Αρτεμης Μάνου και πάλι σε σκηνοθεσία Βγενοπούλου και τις «Μικρές ιστορίες για αγρίους» του Μπερνάρ Φριό από τη Μαρία Σαββίδου. Ο προγραμματισμός του Μικρού Εθνικού συμπληρώνεται από πλήθος εργαστηρίων και συνεργασιών με σχολεία.
Η παρουσία του Εθνικού θεάτρου εκτός Ελλάδος περιλαμβάνει δύο νέες παραγωγές, τη σκηνοθεσία Λιβαθινού πάνω στον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου της Κίνας και το «House made», το νέο έργο του Γιώργου Βαλαή πάνω στην έννοια του έθνους σε συμπαραγωγή με το θέατρο Maxim Gorki του Βερολίνου. Την ίδια ώρα, ο «Οιδίπους τύραννος» που ανέβηκε στην Επίδαυρο σε συμπαραγωγή του θεάτρου Βαχτάνγκτοφ θα έχει φέτος νέους σταθμούς στην παγκόσμια περιοδεία του.
«Ο πρίγκιπας και ο φτωχός» στο Μικρό Εθνικό.
Η προπώληση των, εν Αθήναις, παραγωγών του Εθνικού έχει μόλις ξεκινήσει θεσμοθετώντας τη δυνατότητα συνδρομής και ειδικής κάρτας αγορών για όλες τις παραστάσεις του φετινού χειμώνα με το ποσό των 190 ευρώ (σε διακεκριμένες θέσεις) και παροχή έκπτωσης για ένα δεύτερο άτομο.
Τέλος, το Εθνικό Θέατρο δίνει πράσινο φως σε όλες τις κοινωνικές δράσεις του (το «Επισκεπτήριο» του Ηλία Κουνέλα και της Ιφιγένειας Γρίβα, τα «Παραμύθια» του Δημήτρη Προύσαλη, το Θεατρικό Εργαστήρι Φυλακών Κορυδαλλού του Στρατή Πανούριου, το Θεατρικό Εργαστήρι σε σωφρονιστικά ιδρύματα από τον Στάθη Γράψα, εγκαινιάζει σε συνεργασία με τον ΟΑΣΑ το «Θέατρο exrpess» το λεωφορείο που θα παρουσιάζει θέατρο σε υποβαθμισμένες γειτονιές της πόλης σε σκηνοθεσία Σοφίας Μαραθάκη ενώ ανταποκρίνεται, επιτέλους, σε παραστάσεις καθολικής προσβασιμότητας για άτομα με προβλήματα όρασης και ακοής.
NATIONAL_THEATRE-_PROGRAMME_2018-2019.pdf