MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
15
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
A brave new animal world: Οι γλυπτικές συνθέσεις του Άρη Κατσιλάκη στην έκφραση – γιάννα γραμματοπούλου
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ma: Έκθεση της Ελένης Κρίκκη στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Neo Tropical: Ένα εικαστικό "μετα-τοπίο" του Γιάννη Παπαδόπουλου στην Γκαλερί Kalfayan
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Αποκάλυψη: Ζωγραφική έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη στην γκαλερί a.antonopoulou.art
Από 16/01/2025 έως 22/02/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Επαναφορά > 72 αιώνες μ.Χ: Έκθεση γλυπτικής του Γιώργου Γεωργιάδη στη Sianti Gallery
Από 17/01/2025 έως 08/02/2025
Η Gagosian παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της Sarah Crowner στην Αθήνα
Από 14/11/2024 έως 18/01/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κοινός τόπος: Έκθεση αφιερωμένη στο πολυδιάστατο έργο του Γιώργου Δουατζή στο Λόφος art project
Από 08/01/2025 έως 31/01/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Μυστήριο 15 - Το Ανοιχτό Μουσείο: Το εικαστικό και ερευνητικό έργο της Βάνας Ξένου παρουσιάζεται στην Ελευσίνα
Από 09/02/2025 έως 13/04/2025
Παλίμψηστα Μνήμης: Ομαδική εικαστική έκθεση στην Chili Art Gallery
Από 16/01/2025 έως 25/01/2025
Τα πρόσωπα της Αθήνας: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 17/01/2025 έως 22/02/2025
Το Mon Coin Studio γιορτάζει 5 χρόνια λειτουργίας με μία επετειακή αναδρομική έκθεση
Από 08/01/2025 έως 31/01/2025
Τοπιογραφία: Έκθεση του Αχιλλέα Χρηστίδη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 09/01/2025 έως 23/02/2025
Χαρακτικές περιπλανήσεις: Έκθεση του Γιάννη Στεφανάκι στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Χαρακτική

Τα μαύρα κουτιά της μνήμης: Έκθεση της Ελένης Κάπρου στην Alma Contemporary Art Gallery

Από τις 27 Σεπτεμβρίου έως και τις 20 Οκτωβρίου 2018, η Alma Contemporary Art Gallery φιλοξενεί την έκθεση χαρακτικής της Ελένης Κάπρου «Τα μαύρα κουτιά της μνήμης».

author-image Λένα Δαλαμαρίνη

«Η μνήμη είναι το ημερολόγιο της ζωής μας», γράφει ο Ιρλανδός συγγραφέας Όσκαρ Ουάιλντ.  

Είναι ο τόπος όπου μεταφέρονται από τα αισθητήρια όργανα στον εγκέφαλό μας τα ερεθίσματα που δεχόμαστε από τον κόσμο. Εκεί όπου καταγράφονται και διαφοροποιούνται από τα μικράτα μας τα βιώματα και οι γνώσεις που μας σφραγίζουν ως άτομα και ως συλλογικά υποκείμενα. Δεν είναι τυχαίο ότι η Τιτανίδα Μνημοσύση υπήρξε η μητέρα όλων των Μουσών. Μια και η εικονοποιητική δεινότητα όλων ανεξαιρέτως των δημιουργών βασίζεται από τα πρώτα χρόνια του ανθρώπινου πολιτισμού στην ικανότητά τους να αναπλάθουν τις παραστάσεις που έχουν κρατήσει εντός τους. Ούτε είναι τυχαίο ότι η τέχνη της τυπογραφίας χαρακτηρίστηκε τον 15ο αιώνα ως «η τέχνη που συντηρεί όλες τις τέχνες», μέσα από την οποία αυτονομήθηκε από τον Ντύρερ η χαρακτική.                                          

Η χαράκτρια Ελένη Κάπρου επιχειρεί με το πρόσφατο έργο της να διεισδύσει στην καθεαυτό λειτουργία της μνήμης και να τη συνδέσει με τα πλάσματά της.

Χειρίζεται ως όχημά της την ευρηματική τεχνική της κολλαγραφίας με την οποία μπορεί, επικολλώντας στις μήτρες της διαφορετικά υλικά, να πειραματισθεί με τις τεχνικές της βαθυτυπίας και της υψιτυπίας. Να σμιλέψει με διαφορετικές υφές και τονικότητες μια γλώσσα διττή, φωτεινή και συναρπαστική, σκοτεινή και εφιαλτική. Μετατρέπει έτσι τις στρογγυλές μεταλλικές της επιφάνειες σε πολύχρωμα καλειδοσκόπια και ασπίδες της ζωής. Θυμίζουν άλλοτε μεγάλους, σφαιρικούς αστεροειδείς και δίσκους που δεν έχουν ακόμα αποκρυπτογραφηθεί, κι άλλοτε το φλοιό ενός εγκεφάλου. Ανάμεσα στις πλεγμένες γραμμώσεις τους ανακαλύπτουμε μάσκες και φιγούρες αρχαϊκές, βγαλμένες από τα βάθη του μύθου, επηρεασμένες από την αρχαία ελληνική και την ετρουσκική αγγειογραφία και το αρχαίο θέατρο,το γλυπτικό διάκοσμο των ρωμανικών εκκλησιών, τις τρομερές χαλκογραφίες από τις «Συμφορές του Πολέμου» του Γκόγια.                                                                        

Δομεί με τον ίδιο τρόπο τα χάρτινα κουτιά, όπου σήμερα αποθηκεύουμε τα αρχεία μας, ανοίγοντάς τα όπως ένα σκηνικό. Τα μεταλλάσσει με την τέχνη της χαρακτικής και με τα ανάγλυφα στοιχεία που εγγράφει σ’ αυτά σε μεσαιωνικά τείχη και σε πύλες επιτύμβιων μνημείων, όπου εκτυλίσσεται το δρώμενο της σκοτεινής πλευράς της ύπαρξης. Οι χαραγμένες πάνω σε μεταλλικές μήτρες φιάλες, που ενσωματώνει, μετασχηματίζονται σε  μορφές πολυσύνθετες και δωρικές, σε μορφές μοναχικές που βιώνουν η μια δίπλα στην άλλη το δικό τους προσωπικό δράμα, όπως σε κάθε αναγκαστική συμβίωση. Το ανοιγμένο κουτί που αναδύεται στη μέση των χαρτόκουτων, όπως στα παλιά κουτιά σοκολάτας, που έκρυβαν μέσα τους όλες εκείνες τις πολύτιμες, συλλεκτικές εικόνες των παιδικών μας χρόνων, αναδεικνύει στη μια του πλευρά τις φωτογραφίες του βιογραφικού μας. Οι αφαιρετικά γραμμένες φιγούρες που διακρίνονται ανάμεσα στις επικαλυμμένες με κομμάτια από παλιές δαντέλες, δίχτυα και σχοινιά πλευρές τους, που τους προσδίδουν τα ίχνη του χρόνου, μας  αποκαλύπτουν μέσα από την προοπτική που δημιουργεί με τα φωτεινά ανοίγματά της σε παράθυρα ή σε σκάλες στην οδυνηρή εμπειρία του πρόσκαιρου ή οριστικού χωρισμού. Το αχνό πρόσωπο το φτιαγμένο όπως ένα άγαλμα αρχαίου θεού που μόλις ανασύρθηκε από το βυθό, προσωποποιεί το τοπίο.

       

Η Ελένη Κάπρου συγκροτεί το έργο της μέσα από την «οργάνωση των στοιχείων του ονείρου», καθώς θα έλεγε ο πατέρας του υπερρεαλιστικού κινήματος Αντρέ Μπρετόν. Ιχνηλατεί με τα μέσα της μαγικής τέχνης της αυτόν τον άγνωστο τόπο του ασυνείδητου. Ξυπνά με άμορφες γραμμώσεις και αρχετυπικές μορφές, φόρμες εξπρεσιονιστικά σκληρές και αισθαντικά ρομαντικές εκείνη τη μνήμη τη λανθάνουσα που υποκινεί με τις κρυμμένες ασυνείδητες φοβίες και σκέψεις μας την καθημερινότητά μας. Διαβάζει την ιστορία του ανθρώπου ως μια αρχέγονη προσωπική ιστορία ανάμεσα στην ενόρμηση της ζωής και την ενόρμηση του θανάτου. Και την φυλάσσει μέσα στις μεταλλικές ή χάρτινες μήτρες της.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Ελένη Κάπρου
Χώρος: Alma Contemporary Art Gallery Υψηλάντου 24, Κολωνάκι
Διάρκεια Έκθεσης: Από 27/09/2018 έως και 20/10/2018
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ