18 Οκτωβρίου 1920, γεννήθηκε η Μελίνα Μερκούρη
Με αφορμή την επέτειο της γέννησης της θυμόμαστε τη Μελίνα Μερκούρη μέσα από τα δικά της λόγια.
«Από παιδί μου ζητάνε να μιλάω για τη Μελίνα και δεν μπορώ άλλο, με βαριέμαι!» διαμαρτυρόταν η ίδια. Κι όμως, πας στοίχημα πως θα χαμογελούσε κρυφά αν ήξερε πόσο συχνά μνημονεύεται σχεδόν τρεις δεκαετίες μετά τον θάνατο της. Η αν διέκρινε την συγκίνηση που προκαλούν οι αφηγήσεις προσωπικών ιστοριών, όταν ακούγονται κάθε χρόνο στην απονομή του βραβείου Μερκούρη.
Είναι η ίδια συγκίνηση που νιώθεις παρατηρώντας τα χρυσά κουμπιά πάνω στα μεγαλόπρεπα, σατινέ φορέματα της. Είναι η ανάμνηση μιας Μελίνας κουλουριασμένης σαν αριστόγατα στον καναπέ του σπιτιού της. Τα χλωμά χειρόγραφα των συνεντεύξεων της δακτυλογραφημένα σε γραφομηχανή. Οι πηχυαίοι τίτλοι ξένων εφημερίδων που την ονομάζουν «Le phenomene Melina» ή «Madame Grece». Είναι η Μελίνα στα πόδια του Νίκου Καζαντζάκη στις Κάννες. Στριμωγμένη ανάμεσα στον Σαλβαντόρ Νταλί και τον Τζέιμς Μέισον. Σε τετ α τετ με τον Ρόμπερτ Κένεντι. Αγκαζέ με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον. Σε χορευτικό πυρετό με έναν ανώνυμο Πορτογάλο ψαρά, δακρυσμένη με μια Κυπριωτοπούλα μετά την εισβολή. Η Μελίνα του υπουργείου και των Μαρμάρων.
Αλήθεια.“Είμαι ευγνώμων για τα καλά και τα κακά που είπαν για μένα. Εξακολουθεί να μου προκαλεί έκπληξη και δέος το γεγονός ότι ασχολήθηκαν μαζί μου. Δεν έχω μεγάλη ιδέα για τον εαυτό μου. Και δεν φοβάμαι την αλήθεια. Αν κάτι με ενοχλεί είναι η σοβαροφάνεια. Αυτός ο Κυριακατισμός μας είναι σοβαρό πρόβλημα. Και το έζησα από παιδί”.
Άνθρωπος.“Δεν αγαπώ τίποτε άλλο στη ζωή μου περισσότερο από τους ανθρώπους. Έχω εξάρτηση από τους φίλους μου”.
Γηρατειά.“Εύχομαι να γεράσω γρήγορα, όχι σιγά – σιγά. Είναι κάτι ενοχλητικό, αηδιαστικό. Όταν έλθει ο καιρός μου να μη με θαυμάζουν θα ήθελα αυτό να γίνει πολύ γρήγορα. Κι όταν η αποτυχία απέλθει θα ήθελα να ζήσω όσο το δυνατόν περισσότερο”.
Γοητεία.“Δεν νομίζω ότι υπήρξα όμορφη αλλά αυτό δεν υπήρξε πρόβλημα. Το σημαντικότερο από όλα είναι η γοητεία. Για μένα η Χέντι Λαμάρ ήταν η ωραιότερη γυναίκα που είχα δει στη ζωή μου. Αλλά δεν μ’ ενδιέφερε να είμαι η Χέντι Λαμάρ. Μια όμορφη γυναίκα τιμωρείται σκληρά. Η ζωή της πρέπει να είναι τόσο σύντομη. Οι πρώτες ρυτίδες πρέπει να είναι κάτι το τρομερό. Όμως όταν έχεις γοητεία, δεν είναι κάτι τρομερό όταν χάσεις τα νιάτα σου. Λες στον εαυτό σου έχασα την ομορφιά του διαβόλου αλλά έχω τόσα περισσότερα να πω σε έναν άνδρα”.
&
“Πάρα πολύ με σημάδεψαν οι έρωτες μου κι ήταν και οι δύο μεγάλοι – κι ο ένας εξακολουθεί ακόμα, είναι ακόμα έρωτας. Είναι ακόμη στιγμές γοητείας… Μαγευτικές. Βεβαίως υπήρξε και πολύ τιμωρία σε αυτά. Και πολύ δάκρυ”.
Ηθοποιός.“Έπρεπε να γίνω ηθοποιός διότι είχα πολιτικούς στο σπίτι και τους έβλεπα στο μπαλκόνι και θυμάμαι να μιλάνε και να πείθουν τον κόσμο. Ε, λοιπόν ήταν μια παράσταση. Μια μέρα ήμουν πέντε χρονών και ήθελα ένα φωνόγραφο αλλά ήξερα πως δεν υπήρχαν λεφτά γιατί θα μου έπαιρναν παπούτσια. Όμως ήθελα φωνόγραφο και αναρωτιόμουν πώς μπορούσα να τον αποκτήσω και σκέφτηκα με την πειθώ, με τα λόγια όπως ο παππούς μου από το μπαλκόνι. Λοιπόν πήγα στον καθρέφτη κι άρχισα να λέω «θα ήθελα πάρα πολύ ένα φωνόγραφο κι αν δεν μου τον δώσεις θα είναι πολύ μεγάλη δυστυχία για μένα». Στο τέλος συγκινήθηκα πάρα πολύ και γέμισαν τα μάτια μου δάκρυα. Είχα πολύ ωραία δάκρυα σαν μπριγιάντια”.
Πολιτικός. “Οι πολιτικοί δεν είναι ανάγκη να λένε όσα κάνουν αλλά να κάνουν όσα λένε”.
Πολιτισμός. “Ο πολιτισμός θα είναι σίγουρα μια καινούργια πρόταση. Δεν μπορώ να πω πως η κουλτούρα μας θα μας σώσει από όλα, ο Πλάτωνας… Ο καθένας όμως πρέπει να δουλέψει στον τομέα του. Εκεί που μπορεί καλύτερα να προσφέρει. Βλέπετε και οι επαναστάσεις που γίνονται παντού από την κουλτούρα γίνονται, από τους δασκάλους, τους συγγραφείς ξεκινάνε”.