Το τρίτο έγκλημα
Ο σπουδαίος Ιάπωνας σκηνοθέτης Χιροκάζου Κόρε-Έντα, νικητής του φετινού Χρυσού Φοίνικα, υπογράφει ένα άρτιο φιλμ που θριάμβευσε πέρσι στα ιαπωνικά κινηματογραφικά βραβεία, με 6 νίκες μεταξύ των οποίων κι αυτή της καλύτερης ταινίας.
Ο επιτυχημένος δικηγόρος Σιγκεμόρι αναλαμβάνει την υπεράσπιση του Μισούμι, κατηγορούμενου για φόνο και κλοπή, ο οποίος είχε εκτίσει ποινή φυλάκισης και για έναν άλλο φόνο πριν τριάντα χρόνια. Οι πιθανότητες να κερδίσει ο Σιγκεμόρι την υπόθεση είναι μικρές αφού ο πελάτης του ομολογεί ελεύθερα την ενοχή του, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζει τη θανατική ποινή αν καταδικαστεί.
Όσο ο κεντρικός χαρακτήρας του φιλμ, ο ανέκφραστος και έμπειρος δικηγόρος βουτάει πιο βαθιά στην υπόθεση, τόσο οι αξίες και οι βεβαιότητες του επαγγέλματος του κλονίζονται.
Ο Κόρε-Έντα προβαίνει σε μια λιτή και κλειστοφοβική καταγραφή του μικρόκοσμου ενός δικηγόρου, προκειμένου να μιλήσει για ευρύτερες έννοιες. Η αναζήτηση της αλήθειας, όχι ως αυτοσκοπός αλλά ως μέσο για να ερευνηθεί διεξοδικά το δίπολο έγκλημα και τιμωρία, χρησιμεύει στον σκηνοθέτη για να απευθύνει ένα σκληρό ανάθεμα στους παγιωμένους και ξεπερασμένους ιαπωνικούς νόμους και ειδικά σε εκείνον που αφορά στην θανατική ποινή, η οποία, είναι ακόμη σε ισχύ στην Ιαπωνία.
Ένα περίπλοκο, ατμοσφαιρικό και εγκεφαλικό δικαστικό δράμα με αρκετό σασπένς που μιλάει ψύχραιμα για μερικές ανθρώπινες τραγωδίες, τοποθετώντας μέσα τους στοιχεία από τις μόνιμες θεματολογίες του σκηνοθέτη, όπως η οικογένεια και η αναζήτηση της ταυτότητας.
Ο Κόρε- Έντα εδώ δείχνει ότι βρίσκεται στο σωστό δρόμο και πως είναι απόλυτα έτοιμος για το επόμενο αριστούργημα του που θα έρθει ένα χρόνο αργότερα, χαρίζοντας του την ύψιστη κινηματογραφική διάκριση με το θρίαμβο στο φεστιβάλ των Κανών.
Κωνσταντίνος Καϊμάκης