Βένια Δημητρακοπούλου: Με Ύλη, Λόγο και Ήχο στην Ιταλία
Έχοντας στις αποσκευές της τους «πολιούχους θεούς και ήρωες», τη Γαία και τον Ήλιο, τον Αγαμέμνονα και τον Πέλοπα, η εικαστικός Βένια Δημητρακοπούλου πλέει προς τα δυτικά, προς τη Magna Grecia, την αρχαία Μεγάλη Ελλάδα, με πρώτο σταθμό της το Παλέρμο, όπου στις 15 Νοεμβρίου θα παρουσιάσει την πρώτη από τις τρεις εκθέσεις της σε ιταλικό έδαφος, για να ακολουθήσουν, τους πρώτους μήνες του 2019, το Τορίνο και η Τεργέστη, σε μια εικαστική περιοδεία υπό τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο μέλλον».
Γνωστή από τους τους εμβληματικούς «Προμαχώνες», που παρουσίασε το 2016 στον προαύλιο χώρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, η ελληνίδα γλύπτρια θα παρουσιάσει στο Museo Archeologico Antonino Salinas, το αρχαιολογικό μουσείο του Παλέρμο, έργα εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία, αλλά και από τη «δεύτερη ζωή» των αρχαίων υπολειμμάτων στο παρόν, όπως αναδεικνύονται από την αρχαιολογική παρέμβαση. Αυτός ο διάλογος με τα εκθέματα της μόνιμης συλλογής του σικελικού μουσείου, που θα απλώνεται στο εντυπωσιακό και πρόσφατα ανακαινισμένο αίθριο, αλλά και στις στοές του μουσείου, «ένας διάλογος μεταξύ ευθραυστότητας και ανθεκτικότητας, εφήμερου και αιώνιου», όπως λέει η ίδια η Βένια Δημητρακοπούλου, φέρει τον τίτλο «Ύλη», που αποτελεί και το κυρίαρχο θέμα της.
Κεφάλια ηρώων από την αδρή πέτρα της Αίγινας, όπου βρίσκεται το εργαστήριο της, που «πάγωσαν» στον χρόνο με το στόμα μισάνοιχτο (δημιουργίες της περιόδου 2005-2018) θα συνυπάρξουν με έργα που μόλις ολοκλήρωσε, όπως τα μαρμάρινα δόρατά της, αναδεικνύοντας ένα «πολεμικό λεξιλόγιο» στο έργο της. Πλάι όμως στα σκληρά υλικά η Βένια Δημητρακοπούλου επιλέγει να παρουσιάσει και τους «Μανδύες του Νέσσου», έργα κατασκευασμένα από χειροποίητο κινέζικο χαρτί, πάνω στους οποίους είναι γραμμένα με σινική μελάνη λόγια ερωτικά «που άλλοτε μοιάζουν να σε αγκαλιάζουν και άλλοτε να σε καίνε», τους «Φυλακτήριους μανδύες», με προσευχές και λόγια καταλλαγής σε τρεις διαφορετικές γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά), και τις «Σκεπτογραμμές» της.
Στην έκθεση που θα ακολουθήσει στο Τορίνο, στην γκαλερί της Fοndazione Sandretto Re Rebaudengo, από τις 22 Φεβρουαρίου έως 31 Μαρτίου 2019, πρωταγωνιστής θα αναδειχθεί ο «Λόγος», κι εκεί θα παρουσιαστεί το νέο έργο της «Επιγραφή», μια μεγάλων διαστάσεων κατασκευή από ατσάλι και φως, μαζί με μια σειρά από 35 ημερολόγια – σημειωματάρια, αλλά και δύο μανδύες μεγάλου μεγέθους.
Τέλος, ο «Ήχος» θα έχει τον πρώτο λόγο στην έκθεση της Τεργέστης (12 Απριλίου – 14 Ιουνίου 2019), η οποία θα καταλάβει δύο χώρους: το Μuseo Sartorio και το Castello di San Giusto. Εκεί θα φιλοξενηθεί ένα σύνολο έργων της γλύπτριας, με κυρίαρχα εκείνα που έχουν σχέση με τον ήχο –παλαιότερες δημιουργίες, αλλά και έργα που θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά– σε συνεργασία με τον καθηγητή σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνιας Πάμπλο Ορτίζ, ο οποίος έχει συνθέσει το έργο για κρουστά «Ήχος των Προμαχώνων».
Κλίνη της Αϋπνίας (Λεπτομέρεια), Σινική Μελάνη σε Κινέζικο Χαρτί, 2011
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Βένια Δημητρακοπούλου προσεγγίζει αυτήν την εκθεσιακή τριλογία στην Ιταλία ως ένα ενιαίο έργο εν εξελίξει. Γι’ αυτό, για κάθε εκθεσιακό χώρο έχει επιλέξει να παρουσιάσει διαφορετικά έργα, έχοντας ως στόχο την ενσωμάτωσή τους στον περιβάλλοντα χώρο, ώστε να επιτευχθεί ένας εικαστικός διάλογος με τα υπάρχοντα εκθέματα.
Η τριλογία των εκθέσεων αυτών διοργανώνονται από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ιταλίας σε συνεργασία με τη γκαλερί Artespressione του Μιλάνου. Η διοργάνωση εντάσσεται στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Tempo Forte» του ιταλικού και του ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού, που έχει ως σκοπό την ενδυνάμωση του πολιτιστικού διαλόγου και την προβολή των πολιτιστικών σχέσεων και στοιχείων που ενώνουν τις δύο χώρες. Την επιμέλεια και τον συντονισμό υπογράφουν οι Αφροδίτη Οικονομίδου και Ματέο Πατσίνι.