Ελένη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου
Είδαμε την «Ελένη» / Η αλήθεια μέσα στις πλάνες, μια παραστάση βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Ευριπίδη, σε διασκευή και σκηνοθεσία της Τζωρτζίνας Κακουδάκη, που παρουσιάζεται στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
Μετά την «Τριλογία της Ουτοπίας» (Όρνιθες, Όνειρο Καλοκαιρινής Νύχτας, Φάουστ), η Τζωρτζίνα Κακουδάκη, σκηνοθέτρια και θεατροπαιδαγωγός, παρουσιάζει το 3ο μέρος της «Τριλογίας της Πραγματικότητας»: το έργο του Ευριπίδη «Ελένη» / η αλήθεια μέσα στις πλάνες (1ο μέρος: «Αντιγόνη», 2ο μέρος: «Νεφέλες»).
Η παράσταση είναι εμπνευσμένη από το ιδιότυπο δράμα του Ευριπίδη «Ελένη», αλλά εδώ έχει μια ακόμα ιδιαιτερότητα, καθώς δεν συναντάμε την Ελένη να έχει καταλήξει στην Τροία, αλλά στην Αίγυπτο. Παρακολουθώντας λοιπόν υποθετικά «αν», όπου το καθένα θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαφορετική εξέλιξη-εκδοχή, το εφηβικό κοινό, στο οποίο κατά κύριο λόγο απευθύνεται η παράσταση, εστιάζει στο χτίσιμο ενός θεατρικού δρωμένου, όπως αυτό προκύπτει ως μέρος μιας παράστασης.
Φαντασία, πρωτοτυπία, νεανικός λόγος κρατούν ζωηρό και ακέραιο το ενδιαφέρον σε αυτό το θεατρικό “παιχνίδι καλών και κακών”, ευφυΐας και τεχνασμάτων. Οι δύο βασικοί “παίκτες” – πρωταγωνιστές, η Ελένη και ο Μενέλαος, προσπαθούν να βρουν εκείνη τη λύση που θα τους οδηγήσει στη διαφυγή – νίκη. Στο πλαίσιο αυτό οι τέσσερις ηθοποιοί (Αγγελική Γρηγοροπούλου, Αλέξανδρος Σιάτρας, Νατάσα Σφενδυλάκη, Βασίλης Ψυλλάς) αναλαμβάνουν να ερμηνεύσουν με παλμό -και το καταφέρνουν με επιτυχία- το σύνολο των ρόλων του Ευριπίδη, βγάζοντας στην επιφάνεια τα ηθικά διλήμματα της αρχαίας τραγωδίας που μοιάζουν διαχρονικά και αποδεικνύονται επίκαιρα και με ευρύτερες προεκτάσεις συσχετιζόμενα με το παρόν.
Πέρα από τα ποικίλα σημασιολογικά μηνύματα και τους συμβολισμούς, από εκπαιδευτικής πλευράς, καθότι η «Ελένη» του Ευριπίδη αποτελεί ένα από τα γυμνασιακά μαθήματα, η παρακολούθηση της παράστασης μπορεί να ωθήσει το μαθητικό κοινό να προσεγγίσει με άλλο μάτι και διάθεση τόσο το παρόν κείμενο, όσο και αντίστοιχα που διδάσκονται στο σχολείο, ενώ και για τους μεγαλύτερους δύναται να λειτουργήσει ως αφορμή να ξαναδιαβάσουν τον αρχαίο λόγο.
*Η παράσταση δύναται να οργανωθεί καθημερινά για σχολεία ή να μεταφερθεί κατόπιν συνεννόησης σε κατάλληλους για τη διεξαγωγή της χώρους.