Γιώργος Λάνθιμος, Έμμα Στόουν, Ολίβια Κόλμαν και Ρέιτσελ Βάις στο εξώφυλλο του Hollywood Reporter
Λίγο πριν την ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων για τα βραβεία Όσκαρ 2019, στις 22 Ιανουαρίου, οι Έμμα Στόουν, Ολίβια Κόλμαν και Ρέιτσελ Βάις πλαισιώνουν τον σκηνοθέτη τους, Γιώργο Λάνθιμο, στο εξώφυλλο του Hollywood Reporter που μόλις κυκλοφόρησε με τίτλο “Sex. Lies. Betrayal. Oscar?”.
Η αρθρογράφος του Hollywood Reporter αναφέρεται σε μια «μετα-φεμινιστική» ταινία που«τινάζει στον αέρα τα gender politics» και σημειώνει πως «δεν είναι η ταινία εποχής της μαμάς σου», ενώ περιγράφει το ιστορικό δημιουργίας της ταινίας, πηγαίνοντας 20 χρόνια πριν, την εποχή που πρωτογράφτηκε το σενάριο, μέχρι τη σημερινή κινηματογραφική μεταφορά του.
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο δυναμικό τρίο των βασικών χαρακτήρων της ταινίας “The Favourite” (Ολίβια Κόλμαν, Έμμα Στόουν, Ρέιτσελ Βάις) και το πώς τις χειρίζεται μία «πολιτική κωμωδία του παραλόγου» που κυκλοφορεί στην Αμερική του Τραμπ και του #metoo: «Είμαστε απαίσιες και υπέροχες και δυνατές και αδύναμες και σιχαμένες και πανέξυπνες…» αναφέρουν οι πρωταγωνίστριες του Λάνθιμου.
Η Ολίβια Κόλμαν φαίνεται πως ήταν η πρώτη και μοναδική επιλογή του Γιώργου Λάνθιμου για το ρόλο της Βασίλισσας Άννας. «Για μένα το casting έχει να κάνει πολύ με το ένστικτο. Aν νιώσεις ότι η επιλογή σου είναι σωστή για την ταινία σου, οφείλεις να επιμείνεις σε αυτή..», αναφέρει ο σκηνοθέτης.
Ωστόσο δεν είναι η πρώτη φορά που η Κόλμαν υποδύεται ρόλο Βασίλισσας, καθώς σύντομα θα τη δούμε να ενσαρκώνει την Ελισάβετ Β΄ στο νέο κύκλο του “The Crown”, παίρνοντας τη σκυτάλη από την Κλαιρ Φόι, ενώ είχε εμφανιστεί και ως Βασιλομήτωρ στο “Hyde Park on the Hudson”. Σχολιάζοντας αυτό το γεγονός, η ηθοποιός εξηγεί με χιούμορ τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την ηρωίδα που υποδύεται στην ταινία του Λάνθιμου. «Η βασική διαφορά είναι ότι οι άλλες βασίλισσες δεν ερωτεύτηκαν δύο καυτές γυναίκες».
Παράλληλα, σε άλλο σημείο της συνέντευξης, η Κόλμαν αναφέρει, «Τι εννοείτε αν υπονομεύει τις γυναίκες; Πώς μπορεί μία ταινία που δείχνει ότι και οι γυναίκες κάνουν ό,τι ακριβώς κάνουν οι άντρες – κλάνουν και ξερνούν και μισούν και αγαπάνε και μηχανορραφούν και πληγώνονται – πώς μπορεί αυτό να υπονομεύει τις γυναίκες; Ολοι είμαστε ίδιοι. Εχουμε πολλαπλά πρόσωπα, πολλά επίπεδα. Αυτό είναι το υπέροχο με την ταινία. Δεν αποτυπώνει τις γυναίκες παλιομοδίτικα σαν να είναι έτοιμες να σπάσουν…».
Η Ρέιτσελ Βάις δικαιολογεί τη c-word που επαναλαμβάνεται στο σενάριο «Στην Αγγλία λέμε “cunt” συχνά – κι όχι με τη βαρύτητα που αποτελεί προσβολή στην Αμερική. Αν βρεθούμε Αγγλοι μεταξύ μας θα πούμε “ο τάδε είναι τόσο cunt” και θα γελάσουμε. Είναι κάτι το αγγλικό. Μέχρι κι ο Σαίξπηρ το λέει…».
Ενδιαφέρον έχει και το πόσο πολύ ήθελε η Έμμα Στόουν να υποδηθεί τον συγκεκριμένο ρόλο. «Αρχικά δεν ήμουν σίγουρη ότι ήθελα να παίξω στην ταινία. Σκεφτόμουν ότι θα με είχαν σκεφτεί σαν το “γλυκό κορίτσι”, το “θύμα”, “την υπηρέτρια” σε όλους αυτούς. Και μετά διάβασα τις πρώτες τριάντα σελίδες. Όσο το σενάριο εξελισσόταν, γινόταν όλο και περισσότερο μία ιστορία σαν το “Όλα για την Εύα”. Όταν το τελείωσα ικέτεψα για τον ρόλο. Ο Λάνθιμος μου είπε ότι θα μπορούσα να περάσω από ακρόαση, αφού πρώτα έκανα μαθήματα αγγλικής προφοράς με καθηγητή. Δεν είχε Αμερικανίδα ηθοποιό στο μυαλό του γι’ αυτό τον ρόλο, ήταν ξεκάθαρο…».
Η Ρέιτσελ Βάις, αν και έχει ξανασυνεργαστεί με τον «quirky Greek director» όπως τον χαρακτηρίζει το Hollywood Reporter, δεν ήταν η πρώτη του επιλογή για το καστ. Aρχικά είχε κλείσει την Κέιτ Γουίνσλετ, ωστόσο δεν λειτούργησε όπως ήθελε. Έπειτα πρότεινε το ρόλο στην Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία είχε δηλώσει πριν χρόνια πόσο ήθελε να συνεργαστεί μαζί του κάποια στιγμή, αλλά υπήρξαν προβλήματα με το timing. Τέλος, κατέληξε με την πρωταγωνίστριά του στον «Αστακό». «Ο Γιώργος ποτέ δεν ξεκαθαρίζει τα κίνητρα τον ηρώων του. Θα γελάσει αν τον ρωτήσεις “τι θέλει η Σάρα, ποια είναι;”..» λέει η Βάις που ήξερε πώς να συνεργασστεί μαζί του.
Οι πρωταγωνίστριες περιγράφουν την “τυπικά Λανθιμική” διαδικασία προβών για την ταινία, όπου έπαιζαν τυφλόμυγα, περπατούσαν ανάποδα η μία προς την άλλη «για να δει ο Λάνθιμος αν θα πέσουν η μία πάνω στην άλλη», και αναφέρουν μια πρόβα όπου τις έβαλε να σχηματίζουν ένα ανθρώπινο pretzel με τα σώματά τους. «Υπήρχε μέθοδος στην τρέλα» αναφέρει ο Γιώργος Λάνθιμος. «Με αυτά τα παιχνίδια έπαψαν να παίρνουν τους εαυτούς τους πολύ σοβαρά, έμαθαν τους ρόλους με σωματικό τρόπο, και κατάλαβαν πως η ταινία απαιτεί να εκτίθενται και να μη φοβούνται να γίνουν ρεζίλι…».
Μάλιστα μια μέρα η Έμμα Στόουν σόκαρε τον Λάνθιμο με έναν αυτοσχεδιασμό της. «Σε μία κομβική σκηνή ήμουν τυλιγμένη με ένα σεντόνι. Δεν έβγαζε νόημα για μένα και μετά από μερικές λήψεις, αποφάσισα να το κατεβάσω και να βγω γυμνόστηθη στην κάμερα – για πρώτη φορά στην καριέρα μου. “Μπορώ να είμαι γυμνή εδώ. Βγάζει νόημα να μην είμαι καλυμμένη”. Η Ολίβια ήταν αρνητική στο να το κάνω και ο Γιώργος με ρώτησε πολλές φορές αν ήμουν σίγουρη ότι το θέλω. “Είμαι βέβαιη” του είπα. Ηταν η απόλυτη επιλογή μου….».