Βασίλι Καντίνσκι: Τα σημαντικότερα έργα του πατέρα της αφηρημένης τέχνης
Σαν σήμερα, στις 4 Δεκεμβρίου 1866 γεννιέται ένας από τους γνωστότερους θεωρητικούς της τέχνης και ζωγράφους της αφηρημένης τέχνης, ο Βασίλι Καντίνσκι.

Στις 4 Δεκεμβρίου 1866 (ή 16 Δεκεμβρίου σύμφωνα με το νέο ημερολόγιο) γεννιέται στη Μόσχα ο Βασίλι Βασίλιεβιτς Καντίνσκι. Μοναχογιός μιας εύπορης ρωσικής οικογένειας, ο Καντίνσκι είχε ξεκινήσει ήδη από τα παιδικά του χρόνια να ασχολείται με τις τέχνες, παίρνοντας μαθήματα μουσικής, ζωγραφικής και σχεδίου.

Ο κομήτης, 1900

Ραπάλλο – Βάρκα στη θάλασσα, 1906
Στα 20 του ξεκίνησε σπουδές νομικών και οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας, ενώ στα 30 του εγκατέλειψε μια πολλά υποσχόμενη ακαδημαϊκή καριέρα, για να σπουδάσει ζωγραφική στο Μόναχο.

Μόσχα – Κόκκινη Πλατεία, 1916

Σύνθεση #224, 1920
Αφορμή για αυτή τη «στροφή» στάθηκαν, αφενός η έκθεση των Γάλλων ιμπρεσιονίστων στη ρωσική πρωτεύουσα, αφετέρου η παρουσίαση της όπερας Λόενγκριν του Ρίχαρντ Βάγκνερ στο Βασιλικό Θέατρο της Μόσχας.

Σε μπλε, 1925

Ροζ κόκκινο, 1927
Με ποικίλες επιδράσεις, από τους Ρώσους συμβολιστές και τους καλλιτέχνες της Απόσχισης έως και τους Φωβιστές, τους Ναμπί και τους καλλιτέχνες της Γέφυρας, ο Βασίλι Καντίνσκι αρχίζει να δημιουργεί. Το 1910 αρχίζει να ζωγραφίζει τα πρώτα αφηρημένα του έργα και δέκα χρόνια μετά εγκαταλείπει εντελώς το αναπαραστατικό στοιχείο.

Ρηχό – Βαθύ, 1930

Ριγέ, 1934
Στις αρχές του 1910 παίρνει μέρος στην πρώτη έκθεση της ομάδας Βαλές Καρό και ακολουθούν η ίδρυση της καλλιτεχνικής ομάδας Γαλάζιος Καβαλάρης το 1911 και η πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί «Θύελλα» του Βερολίνου το 1912. Την ίδια χρονιά, μάλιστα, εκδίδει και το βιβλίο του Για το πνευματικό στην τέχνη, ένα έργο με σαφείς επιρροές από τον γερμανικό ρομαντισμό, τον Ρούντολφ Στάινερ, τον αποκρυφισμό και τον μυστικισμό.

Σύνθεση ΙΧ, 1936

Κυρίαρχη καμπύλη, 1936
Στα πρώτα χρόνια της Σοβιετικής Ένωσης υπήρξε υπεύθυνος της κυβερνητικής πολιτικής σε ζητήματα εικαστικών τεχνών, διατυπώνοντας μάλιστα, στα 1920, ένα νέο πρόγραμμα για τη λειτουργία των σχολών Καλών Τεχνών, το οποίο, ωστόσο, απορρίφθηκε.

Μαύρα σημεία, 1937

Γύρω από τον κύκλο, 1940
Το 1920 αρχίζει και πάλι να δημιουργεί, εισάγοντας γεωμετρικά σχήματα στους πίνακές του, ενώ το 1921 εγκαθίσταται στη Βαϊμάρη, προκειμένου να ενταχθεί και να διδάξει στη σχολή του Μπάουχαους. Πέντε χρόνια αργότερα, στα 1926, εκδίδει το βιβλίο του Σημείο και Γραμμή σε σχέση με την Επιφάνεια, έργο καθοριστικό για την μοντέρνα τέχνη.

Αμοιβαίες συμφωνίες, 1942

Τελευταία ακουαρέλα, 1944
Ο Βασίλι Καντίνσκι έζησε το υπόλοιπο της ζωής του στο Παρίσι, όπου και άφησε την τελευταία του πνοή στις 13 Δεκεμβρίου 1944.
*Το σύνολο του εικαστικού υλικού αντλήθηκε από την ιστοσελίδα wassilykandinsky.net.