Κινηματογραφικά πρόσωπα που άφησαν το στίγμα τους το 2018, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις είτε διακρίθηκαν με κάποια βραβεία, είτε άφησαν μεγάλες υποσχέσεις για το μέλλον.
Ας τα θυμηθούμε:
Γκιγιέρμο ντελ Τόρο
Ο 54χρονος Μεξικανός ήταν ο μεγάλος νικητής των Όσκαρ. Η «Μορφή του νερού» ήταν ο ορισμός του μεγάλου θεάματος που συνδύαζε πολλά ετερόκλητα είδη. Από το εναλλακτικό παραμύθι μέχρι την περιπέτεια φαντασίας, το love story της κωφάλαλης καθαρίστριας Σάλι Χόκινς για το αμφίβιο πλάσμα, ξεκίνησε το αλληγορικό ταξίδι του από τη Μόστρα της Βενετίας και δεν σταμάτησε να σαρώνει τίτλους μέχρι και τη βραδιά των Όσκαρ. Τότε που έφυγε με 4 βραβεία (μεταξύ των οποίων καλύτερης ταινίας και σκηνοθεσίας) πιστοποιώντας την καταξίωση του Ντελ Τόρο στην σκηνοθετική ελίτ της εποχής. Θυμίζουμε πως ο δεξιοτέχνης του υπερφυσικού θρίλερ, έστρεψε για πρώτη φορά τα φώτα της δημοσιότητας πάνω του πριν από 12 χρόνια με ένα άλλο σκοτεινό παραμύθι, τον «Λαβύρινθο του Πάνα».
—
Γιώργος Λάνθιμος
Πέρυσι γράφαμε για τον 45χρονο Έλληνα σκηνοθέτη που πραγματοποιεί εδώ και λίγα χρόνια αξιοζήλευτη διεθνή καριέρα έχοντας ως έδρα του το Λονδίνο: «η τρίτη του επίσκεψη στις Κάννες, που στεφανώθηκε και πάλι με ένα βραβείο (το βραβείο σεναρίου μαζί με τον Ευθύμη Φιλίππου για το «Θάνατο του ιερού ελαφιού», έρχεται να προστεθεί σε εκείνα του καλύτερου φιλμ στο «Ένα κάποιο βλέμμα» για τον «Κυνόδοντα» και το βραβείο της Επιτροπής για τον «Αστακό». O Yorgos ανέβηκε άλλο ένα σκαλοπάτι στην κλίμακα της επιτυχίας με την «Ευνοούμενη» που βραβεύτηκε στη Βενετία με το Μέγα Βραβείο, προτάθηκε για 5 Χρυσές Σφαίρες και αναμένεται σε λίγες μέρες να ακουστεί δυνατά στις οσκαρικές υποψηφιότητες.
—
Χιροκάζου Κόρε-Έντα
Ο 56χρονος ιάπωνας έκανε ένα μεγάλο δώρο στους σινεφίλ φέτος με το κοσμαγάπητο και απέραντα τρυφερό «Κλέφτες καταστημάτων». Η ταινία που απέσπασε το φετινό Χρυσό Φοίνικα είναι το επιστέγασμα μιας συνεπούς πορείας όπου ο ταπεινός σκηνοθέτης αναζητά μονίμως την ανθρωπιά. Με αντισυμβατικές αλλά συγκινητικές ματιές σε καθημερινές καταστάσεις (εξαίρεση το αριστουργηματικό «Κανείς δεν ξέρει» του 2006 που, αν και ανατρεπτικό σε όλα του- από την αρχή μέχρι το τέλος- είναι βασισμένο σε μια συγκλονιστική αληθινή ιστορία που συντάραξε την ιαπωνική κοινωνία πριν από αρκετά χρόνια) ο Κόρε-Έντα δεν πέφτει ποτέ στην παγίδα του μελό και γνωρίζει ότι η καλοσύνη στο τέλος μπορεί να θριαμβεύσει. Ακόμη και αν χρειαστεί να βρούμε αλλού την «οικογένεια» που μας λείπει.
—
Φράνσις Μακ Ντόρμαντ
Μαγκιόρα όσο λίγοι ηθοποιοί, η 61χρονη Αμερικανίδα, σύντροφος του σκηνοθέτη Τζόελ Κοέν, όταν ανέβηκε να παραλάβει το 2ο όσκαρ της καριέρας της (το πρώτο με το «Φάργκο») για το «Οι τρεις πινακίδες έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» έγραψε ιστορία. Αρχικά ξεχώρισε για το προσωπικό στυλ της που βρίσκεται μακριά από μόδες και…ντισνεϊκές τουαλέτες και στη συνέχεια έδωσε το σύνθημα για να ξεκινήσει η «Γυναικεία Επανάσταση» στο Χόλιγουντ, καλώντας όλες τις γυναίκες που βρίσκονταν στην αίθουσα του Kodak Theatre να σηκωθούν όρθιες. Εκείνες ανταποκρίθηκαν αμέσως- με προεξάρχουσα τη Μέριλ Στριπ- και οι δηλώσεις της για την ανάγκη να μπει τέλος στο μακροχρόνιο καθεστώς αδικίας στο Χόλιγουντ και να ξεκινήσει μια νέα εποχή (όπου θα κατοχυρώνεται η ισοτιμία για άντρες και γυναίκες στα συμβόλαια των κινηματογραφικών παραγωγών) στη βιομηχανία του θεάματος ήταν η πιο χρυσή στιγμή στην 90η τελετή των Όσκαρ.
—
Γκρέτα Γκέργουικ
Η 35χρονη ηθοποιός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος, με την πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα έδωσε μια εμπνευσμένη ιστορία ενηλικίωσης, πατώντας σε προσωπικά βιώματα. Το «Lady bird» κέρδισε 2 Χρυσές Σφαίρες, προτάθηκε για 5 όσκαρ (τα 2 για τη σκηνοθεσία και το πρωτότυπο σενάριο) και παρότι δεν απέσπασε κανένα, έβαλε για τα καλά στο χρηματιστήριο αξιών των ταλέντων του μέλλοντος το όνομα της της δημιουργού από το Σακραμέντο. Φρεσκάδα, κωμικός νατουραλισμός, αμεσότητα και ειλικρίνεια ήταν τα συστατικά ενός θαυμάσιου, ιδιοσυγκρασιακού φιλμ που θυμίζει Γούντι Άλεν στα νιάτα του. Η ερμηνευτική ιδιαιτερότητα της ηθοποιού άλλωστε είχε κάνει το 2012 τον νεοϋορκέζο να την προσέξει και την συμπεριλάβει στο καστ του «Στη Ρώμη με αγάπη» αν και εκείνη δηλώνει σήμερα μετανιωμένη για τη συνεργασία αυτή, ωθούμενη προφανώς από τις περίφημες κατηγορίες της θετής κόρης του Άλεν Ντίλαν Φάροου που επανέφερε στο προσκήνιο το θέμα της κακοποίησης της από εκείνον.
—
Μπράντλεϊ Κούπερ
Κανείς δεν περίμενε ότι ο εμπορικός ηθοποιός θα κατάφερνε με την πρώτη του σκηνοθεσία και μάλιστα με ένα μάλλον ξεπερασμένο στόρι γραμμένο πριν από σχεδόν ένα αιώνα, να αφήσει τόσο έντονη την προσωπική του σφραγίδα. Το «Ένα αστέρι γεννιέται» χωρίς να είναι καμιά σπουδαία ταινία πιστοποιεί το ταλέντο του σκηνοθέτη της τόσο στις καλογραμμένες μουσικές σκηνές όσο και στο κομμάτι της ερωτικής χημείας του με την σταρ της μουσικής, (που εδώ παίρνει το βάπτισμα της ηθοποιού, Lady Gaga), η οποία τα βγάζει πέρα κάτι παραπάνω από ικανοποιητικά με το ρόλο της. Αυτή ίσως είναι η μεγαλύτερη επιτυχία του σκηνοθέτη-σταρ Μπράντλεϊ Κούπερ που είναι υποψήφιος για 2 Χρυσές Σφαίρες (σκηνοθεσίας και ερμηνείας) και διατηρεί ακέραιες τις ελπίδες του να βρεθεί και στα φετινά Όσκαρ.
—
Αλφόνσο Κουαρόν
Ο δεύτερος Μεξικανός της λίστας που ίσως και να πάρει τη σκυτάλη του πιο πολυβραβευμένου φιλμ της χρονιάς από τον συμπατριώτη του Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, ακολουθώντας την ίδια ακριβώς πορεία από το Χρυσό Λέοντα στη Βενετία, έως τα επερχόμενα Όσκαρ. Οι πιθανότητες να βρεθεί το «Ρόμα» στην κορυφή είναι μεγάλες, καθώς ο 57χρονος Κουαρόν επιστράτευσε τις μνήμες από την ασπρόμαυρη παιδική του ηλικία και η επιστροφή στο αγαπημένο του Μεξικό είχε όλα τα στοιχεία του epic θεάματος, πασπαλισμένου με ένα σπάνιο και αφοπλιστικό ουμανισμό που δεν μπορεί να αφήσει κανέναν ασυγκίνητο.
—
Έμιλι Μπλαντ
Από την τρομαγμένη μητέρα που προσπαθεί να πνίξει τη φωνή της για να προστατεύσει την οικογένεια της στο αξεπέραστο «Ένα ήσυχο μέρος» (το θρίλερ της χρονιάς ίσως που γύρισε ο σύζυγός της, επίσης ηθοποιός, Τζον Κραζίνσκι, ο οποίος συμπρωταγωνιστεί) έως τη νταντά με τις θαυματουργές ικανότητες στο «Η Μαίρη Πόπινς επιστρέφει» η όμορφη 35χρονη βρετανίδα ηθοποιός απέδειξε για άλλη μια χρονιά ότι δεν φοβάται τις προκλήσεις. Οι περισσότερες συνάδελφοί της θα έτρεμαν και μόνο στη σκέψη να διαδεχτούν την Τζούλι Άντριους στο ρόλο της Μαίρη Πόπινς, αλλά εκείνη ήξερε καλά πως μόνο έτσι γράφεις το δικό σου μύθο στο σινεμά.
—
Κλερ Φόι
Η άλλη σημαντική ηθοποιός της νέας βρετανικής γενιάς. Η βασιλική της μεγαλοπρέπεια στο τηλεοπτικό «Στέμμα» ως νεαρή βασίλισσα Ελισάβετ δεν την εμπόδισε να πάει στη συνέχεια σε ένα κόντρα ρόλο όπου η λέξη «τσαλάκωμα» δεν αρκεί για να δώσει πλήρως το νόημα και τη δυσκολία της αλλαγής αυτής. Ως χάκερ Λίζμπετ Σαλάντερ στο «Κορίτσι στον Ιστό της αράχνης» έδωσε τη δική της «αλήθεια» γύρω από την ηρωίδα του Στιγκ Λάρσον, ενώ και στο «First man» του Ντάμιεν Σαζέλ η 34χρονη Κλερ ήταν θαυμάσια ως σύζυγος του αστροναύτη Νιλ Άρμστρογκ, έχοντας μάλιστα πιθανότητες να κερδίσει τη 2η Χρυσή της Σφαίρα, αλλά και να βρεθεί για πρώτη φορά στην οσκαρική πεντάδα.