Αποδημητικά πουλιά
Το πως η Κολομβία έγινε η πατρίδα της μαριχουάνας παρουσιάζει με το δικό του ξεχωριστό τρόπο ο Σίρο Γκέρα, δημιουργός του «Στην αγκαλιά του φιδιού».
Η ιστορία μιας οικογένειας ιθαγενών που βρίσκεται, σχεδόν αυθόρμητα, αναμεμειγμένη στην αναπτυσσόμενη επιχείρηση πώλησης μαριχουάνας σε νεαρούς Αμερικανούς, στις αρχές της δεκαετίας του ‘70.
Δύο κόσμοι σε σύγκρουση με φόντο το χρήμα. Όσο αυτό έρχεται εύκολα και σε αφθονία χάρη στην «επιχείρηση του σατανά», τόσο η απληστία και το πάθος των ιθαγενών μεγαλώνει, οδηγώντας τους σε ακρότητες. Το πράγμα ξεφεύγει γρήγορα πέρα από κάθε όριο. Οι αθώοι ήρωες αποκτούν μεν όλα όσα ονειρεύονται, όμως ταυτόχρονα χάνουν την ψυχή τους καθώς σταδιακά διαβρώνονται από το χρήμα των γκρίνγκος.
Ο παλιός κόσμος με τους άγραφους νόμους τιμής σβήνει σαν τα πνεύματα της ερήμου Γουαχίρα που τους φιλοξενεί εδώ και αιώνες. Ο εμφύλιος πόλεμος μεταξύ των ιθαγενών θέτει όχι μόνο το πλαίσιο στο οποίο κινείται πλέον η νέα ζωή τους αλλά και τους κανόνες που βάζουν σε κίνδυνο τον πολιτισμό, τις προγονικές παραδόσεις τους, την ίδια την ύπαρξη τους.
Οι Γκέρα και Γκαγιέγο στηρίζονται στη δομή του γκανγκστερικού saga (με την προσθήκη πέντε τραγουδιών που κρατούν ρόλο σχολιαστή για τα δρώμενα) για να μιλήσουν με παραβολές για την ίδια την ιστορία της Κολομβίας. Ενός τόπου που πίσω από την εξωτική, σχεδόν απόκοσμη γοητεία του, κρύβει ένα πολυσήμαντο συμβολισμό για εποχές ιστορικής αξίας (η μάχη των ντόπιων ιθαγενών κατά των αποικιοκρατών ισπανών, άγγλων κ.α.) αλλά και πικρής διαπίστωσης ότι αυτές έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί από τη στιγμή που οι δυνάμεις του καπιταλισμού κατάφεραν να διαφθείρουν τους παραδοσιακούς θεσμούς αυτού του επίγειου παραδείσου.
Καλλιτεχνικό αλλά και απέραντα γοητευτικό, το παράδοξο αυτό γκανγκστερικό, σαιξπηρικό δράμα έχει την ικανότητα να βάζει τις σωστές, πρωτόπλαστες βάσεις σε όλα τα μοντέρνα θρίλερ τύπου «Narcos» που θέλουν να μιλήσουν για την Κολομβία και τις σύγχρονες αμαρτίες της αλλά εύκολα λυγίζουν κάτω από το βάρος των τυποποιημένων κλισέ.