91α Όσκαρ: Η ώρα της αυτοκριτικής για την Ακαδημία
Τα κριτήρια και η σημασία των φετινών επιλογών της διχασμένης Ακαδημίας των Όσκαρ
Τα Όσκαρ 2019 έχουν μεγάλο, πολύ μεγάλο ενδιαφέρον κι όχι μόνο λόγω Λάνθιμου.
Η «Ευνοούμενη» των 10 υποψηφιοτήτων ήρθε σαν σφαίρα, όχι μόνο για να αμφισβητήσει την πρωτοκαθεδρία του «Ρόμα», αλλά και να ανοίξει την κουβέντα για το ποιοι τελικά είναι αυτοί οι περίφημοι «εκλέκτορες», με ποια κριτήρια αποφασίζουν για τα best of της χρονιάς και τι σημαίνουν οι φετινές επιλογές τους για το μέλλον του θεσμού.
Ποιοι και πόσοι ψηφίζουνΤο 2012 είχαν ψηφίσει 5.765 μέλη της Ακαδημίας – το 94% ήταν λευκοί, το 77% άντρες και με μέσο όρο ηλικίας τα 62 χρόνια, ενώ μόλις το 14% ήταν κάτω των 50 ετών και μόλις 2% μαύροι. Τα ποσοστά στους λατίνους ήταν ακόμη χαμηλότερα – με τα σημαντικότερα Όσκαρ να καταλήγουν στο «Artist» του Μισέλ Χαζαναβίσιους που κέρδισε στα σημεία το σκορσεζικό και μάλλον ανώτερό του «Hugo».
Φέτος ο αριθμός των εκλεκτόρων έχει ανέβει σε ασύλληπτα νούμερα. Συνολικά θα ψηφίσουν 7.902 (σχεδόν 2.400 περισσότεροι από ότι πριν από τρία χρόνια) και με τους 1200 εξ αυτών να μην είναι λευκοί.
Οι δύο συγκρουόμενες ΑκαδημίεςΜέσα σε αυτή την επταετία πολλά έχουν αλλάξει, με τους εκτιμητές να μιλούν για δύο διαφορετικές και σε πολλά σημεία συγκρουόμενες Ακαδημίες. Μιας συντηρητικής που ψηφίζει την Μέριλ Στριπ στην κατηγορία Α ρόλου για το ρόλο της Θάτσερ («Η Σιδηρά κυρία») και τα φιλμ «Επιχείρηση Argo» (του Μπεν Άφλεκ) και «Ο λόγος του βασιλιά» ως καλύτερες ταινίες της χρονιάς και μιας πιο δυναμικής και προοδευτικής, που επιβραβεύει ταινίες όπως τα «Moolight» ή το «Birdman».
Φέτος τα κουκιά μοιράστηκαν δικαιότερα ανάμεσα στις δύο… Ακαδημίες, την παλιά και τη νέα, με το ντέρμπι «Ρόμα» – «Ευνοούμενη» να έχει φαβορί (την ταινία του Κουαρόν), αλλά και ισχυρό αουτσάιντερ (την ταινία του Λάνθιμου) που δυναμώνει μέρα με τη μέρα, όπως δείχνει ο ίσος αριθμός υποψηφιοτήτων και των δύο ταινιών.
Οι Έλληνες σκηνοθέτες στα ΌσκαρΟποιαδήποτε νίκη του Έλληνα σκηνοθέτη στις δύο σημαντικότερες κατηγορίες (Καλύτερης Ταινίας ή Σκηνοθεσίας) θα είναι εκτός από τεράστια έκπληξη και ελληνικό ρεκόρ. Ούτε ο Κώστας Γαβράς, ούτε ο Μιχάλης Κακογιάννης έχουν κερδίσει κάποιο από τα δύο (ο Γαβράς κέρδισε το σενάριο για τον «Αγνοούμενο» κι ο Κακογιάννης ήταν υποψήφιος για 3 με τον «Ζορμπά», αλλά ηττήθηκε από την «Ωραία μου κυρία» του Κιούκορ, όπως άλλωστε κι ο Κιούμπρικ («SOS Πεντάγωνο καλεί Μόσχα» που επίσης δεν έχει κερδίσει ποτέ το όσκαρ σκηνοθεσίας) στο παρελθόν όταν έφτασαν πολύ κοντά, ενώ ο Θόδωρος Αγγελόπουλος δεν προτάθηκε ποτέ για Όσκαρ.
Netflix VS ΧόλιγουντΜια άλλη σημαντική παράμετρος που επηρεάζει τα τελευταία χρόνια τα διάσημα βραβεία, είναι και η παρουσία των ανερχόμενων τηλεοπτικών γιγάντων. Το «Netflix» με την απεριόριστη οικονομική ισχύ και το βλέμμα στο μέλλον, επένδυσε σωστά προσφέροντας γη και ύδωρ στον Κουαρόν για να «φτιάξει την ταινία της ζωής του», βλέποντας το «Ρόμα» να απέχει ελάχιστα από τον απόλυτο θρίαμβο έναντι των μεγάλων στούντιο του Χόλιγουντ. Μέχρι σήμερα, οι όποιες κινηματογραφικές απόπειρες του Netflix είχαν ανταμειφθεί με μόλις 2 βραβεία όσκαρ στην κατηγορία των ντοκιμαντέρ, ενώ η «Amazon» τα είχε καταφέρει καλύτερα με τα βραβευμένα «Μια πόλη δίπλα στη θάλασσα» του Κένεθ Λόνεργκαν και «Ο εμποράκος» του ιρανού Ασγκάρ Φαραντί.
Το παλιό Χόλιγουντ είναι φανερά ενοχλημένο με τις φετινές επιλογές, που είχαν ως αποτέλεσμα να απουσιάζουν κλασικοί παραδοσιακοί παίκτες (τα μεγάλα studios) από το δικό τους παιχνίδι
Οι υπεύθυνοι προγραμματισμού του Netflix, ξεπερνώντας τις αγκυλώσεις των Κανών (η γνωστή ιστορία με τους Γάλλους αιθουσάρχες που ώθησαν την Κρουαζέτ να μη δώσει πράσινο φως στο «Ρόμα» για τα φεστιβάλ) σωστά επέλεξαν να στείλουν την ταινία στη Βενετία, κερδίζοντας το Χρυσό Λέοντα. Θυμίζουμε πως από εκεί ακριβώς ξεκίνησε και η περσινή θριαμβευτική πορεία της ταινίας «Η μορφή του νερού» του άλλου μεξικανού Γκιγιέρμο ντελ Τόρο, πριν φτάσει ως την οσκαρική κατάκτηση. Αν επαναλάβει το επίτευγμα ο Κουαρόν και κερδίσει το όσκαρ καλύτερης ταινίας, θα είναι η πρώτη φορά που μια ξενόγλωσση ταινία καταφέρνει να κερδίσει τον τίτλο αυτό.
Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι όλα ρόδινα στην κινηματογραφική Γη της Επαγγελίας. Το παλιό Χόλιγουντ είναι φανερά ενοχλημένο με τις φετινές επιλογές, που είχαν ως αποτέλεσμα να απουσιάζουν κλασικοί παραδοσιακοί παίκτες (τα μεγάλα studios) από το δικό τους παιχνίδι. Η φήμη πως κάποιος ισχυρός άντρας του Χόλιγουντ είπε σε στενό κύκλο «μα είναι δυνατόν να βραβεύουμε στη χώρα μας ασπρόμαυρη ταινία, με άγνωστους ιθαγενείς ηθοποιούς που μιλούν μόνο μεξικάνικα και με ιστορία που διαδραματίζεται στο Μεξικό του 1970;» θεωρείται ως ανυπόστατη…
Η συνέχεια στο Kodak Theatre. Με ή χωρίς επίσημους οικοδεσπότες…Στην 91η τελετή απονομής των βραβείων OSCAR® την Κυριακή 24/2 η COSMOTE TV θα είναι το μοναδικό ελληνικό κανάλι που για πρώτη φορά θα βρίσκεται στο κόκκινο χαλί της μεγάλης κινηματογραφικής βραδιάς. Ο απεσταλμένος της COSMOTE TV στο Λος Άντζελες, Γιώργος Σατσίδης θα είναι εκεί, για να καταγράψει ζωντανά όλα όσα συμβούν και να συνομιλήσει με τους μεγάλους κινηματογραφικούς αστέρες, κατά την άφιξή τους στο κόκκινο χαλί του Dolby Theater. Η πρώτη σύνδεση θα γίνει στη 01.30 μέσα από το COSMOTE CINEMA 1HD.