MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
22
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
18 διάλογοι με το 2004: Έργα του εικαστικού Δημήτρη Κούκου "συνομιλούν" με εκθέματα του Ολυμπιακού Μουσείου Αθήνας
Από 16/01/2025 έως 29/03/2025
A brave new animal world: Οι γλυπτικές συνθέσεις του Άρη Κατσιλάκη στην έκφραση – γιάννα γραμματοπούλου
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Cycladic Blues: Η Marlene Dumas στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 05/06/2025 έως 03/11/2025
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ma: Έκθεση της Ελένης Κρίκκη στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Neo Tropical: Ένα εικαστικό "μετα-τοπίο" του Γιάννη Παπαδόπουλου στην Γκαλερί Kalfayan
Από 16/01/2025 έως 15/02/2025
Shut your Eyes and See: Έκθεση του Νάκη Παναγιωτίδη στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 27/11/2024 έως 02/03/2025
Vultus est index animi: Ομαδική έκθεση στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Τσιχριτζή
Από 15/01/2025 έως 01/02/2025
Αποκάλυψη: Ζωγραφική έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη στην γκαλερί a.antonopoulou.art
Από 16/01/2025 έως 22/02/2025
Γυναίκες των Κυκλάδων μέσα στον χρόνο: Μια έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών
Από 07/10/2024 έως 31/05/2025
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγκώμιο της σκιάς: Ο Τανιζάκι συνομιλεί με τον Παπαδιαμάντη σε μια εικαστική μυθοπλασία της Νίνας Παπακωνσταντίνου στο Μέγαρο
Από 12/12/2024 έως 23/02/2025
Επαναφορά > 72 αιώνες μ.Χ: Έκθεση γλυπτικής του Γιώργου Γεωργιάδη στη Sianti Gallery
Από 17/01/2025 έως 08/02/2025
Η Τέχνη σε Χρυσό στο Μουσείο Μπενάκη
Από 13/11/2024 έως 27/04/2025
Κοινός τόπος: Έκθεση αφιερωμένη στο πολυδιάστατο έργο του Γιώργου Δουατζή στο Λόφος art project
Από 08/01/2025 έως 31/01/2025
Κυκλαδίτισσες - Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων: Μοναδικά έργα "ταξιδεύουν" στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 12/12/2024 έως 04/05/2025
Μια ζωή αφιερωμένη στην Τέχνη: Έκθεση με έργα καταξιωμένων καλλιτεχνών από τη συλλογή του Γαβρίλου Μιχάλη στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 07/12/2024 έως 07/02/2025
Μνήμες Ψυχρού Πολέμου στο Φωτογραφικό Κέντρο «House of Lucie»
Από 23/01/2025 έως 08/02/2025
Μυστήριο 15 - Το Ανοιχτό Μουσείο: Το εικαστικό και ερευνητικό έργο της Βάνας Ξένου παρουσιάζεται στην Ελευσίνα
Από 09/02/2025 έως 13/04/2025
Παλέρμο. Άνθρωποι και Ερείπια: Μια εγκατάσταση του Γιάννη Ψυχοπαίδη στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 16/01/2025 έως 08/02/2025
Παλίμψηστα Μνήμης: Ομαδική εικαστική έκθεση στην Chili Art Gallery
Από 16/01/2025 έως 25/01/2025
Τα πρόσωπα της Αθήνας: Η νέα ατομική έκθεση της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη στον Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός»
Από 17/01/2025 έως 22/02/2025
Το Mon Coin Studio γιορτάζει 5 χρόνια λειτουργίας με μία επετειακή αναδρομική έκθεση
Από 08/01/2025 έως 31/01/2025
Τοπιογραφία: Έκθεση του Αχιλλέα Χρηστίδη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 09/01/2025 έως 23/02/2025
Χαρακτικές περιπλανήσεις: Έκθεση του Γιάννη Στεφανάκι στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 16/01/2025 έως 16/02/2025
Ωραίος Καιρός: Ζωγραφική έκθεση της Ελένη Θεοφυλάκτου στην Γκαλερί Alma
Από 16/01/2025 έως 08/02/2025
Χαρακτική

Ομαδική έκθεση χαρακτικής στο Κέντρο Τεχνών Μετς

Τρεις γενιές Ελλήνων χαρακτών συναντώνται στον φιλόξενο χώρο του Μετς και μοιράζονται την αγάπη τους για το ρεμπέτικο τραγούδι, όπως αποτυπώνεται στα έργα των Α. Τάσσου, Γιώργου Κόρδη και Φώτη Βάρθη

Monopoli Team

Η χαρακτική υπήρξε διαχρονικά η πλέον λαϊκή μορφή εικαστικής έκφρασης. Όχι λόγω της «ευκολίας» στη δημιουργία της όσο, κυρίως, χάρη στη δυνατότητα της, λιγότερο ή περισσότερο, μαζικής αναπαραγωγής της: αφίσες, εξώφυλλα δίσκων αλλά και βιβλίων, εμπορικά σήματα, έδωσαν τη δυνατότητα σε πλήθος χρηστών να έρθουν σε επαφή με το έργο σπουδαίων εικαστικών, όπως ήταν ο εμβληματικός χαράκτης Τάσσος.
Αυτή «λαϊκότητα» της χαρακτικής, μαζί με τον μνημειακό λυρισμό του έργου του Τάσσου, για παράδειγμα, έκαναν την Σωτηρία Μπέλλου να απαιτεί πάντα τα εξώφυλλα των δίσκων της να κοσμούν έργα του χαράκτη.
Δεν ήταν όμως μονάχα η λαϊκότητα της τέχνης του που πυροδότησε αυτή τη συνάντηση. Ήταν ακόμη ο τρόπος που ο ίδιος ο Τάσσος προσέγγιζε το ρεμπέτικο, αναγνωρίζοντας σε αυτό μια πηγαία και αυθεντική έκφραση του βίου των λαϊκών στρωμάτων, του καημού και της χαράς τους.
Γι’ αυτό και ύμνησε τούτη τη χαρμολύπη μέσα από μια μνημειακή σύνθεση, τις τέσσερις «Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών», τέσσερις κόρες με το μπαγλαμαδάκι στο χέρι, που κάνουν σπονδή στα χώματα της προσφυγιάς, εκεί όπου ανδρώθηκε το ρεμπέτικο: Ανατολή, Δραπετσώνα, Κοκκινιά, Καισαριανή.

Φώτης Βάρθης


Λίγα στενά πάνω από το σπίτι όπου έζησε και δημιούργησε ο Τάσσος (1914-1985), και όπου σήμερα στεγάζεται η Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών που φέρει το όνομά του, ένας ομότεχνός του, ο ζωγράφος Γιώργος Κόρδης, μαζί με τον γιο του Παύλο και τον ιστορικό τέχνης Γιώργο Μυλωνά, δημιούργησαν το Κέντρο Εικαστικών «Μετς», ένα χώρο αφιερωμένο στη σύγχρονη ελληνική εικαστική δημιουργία.
Σε αυτόν τον χώρο, από το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου, το μνημειακό έργο του Τάσσου θα συναντηθεί με το χαρακτικό έργο του Κόρδη, αλλά και του νεότερου χαράκτη Φώτη Βάρθη, σε μια έκθεση που στο επίκεντρό της βρίσκεται το ρεμπέτικο τραγούδι και η συνομιλία του με τους τρεις εικαστικούς.
Ο Γιώργος Κόρδης (γεν. 1956), αν και ηλικιακά βρίσκεται ανάμεσα στον «δάσκαλο» και τον «νεοσσό», επιχειρεί, μέσα από τα 15 έργα που παρουσιάζει, να δουλέψει μια παραδοσιακή τέχνη, όπως η χαρακτική, με εντελώς σύγχρονα εργαλεία, καθώς τα έργα του δημιουργήθηκαν με τον τρόπο της χάραξης, αλλά ψηφιακά, στην οθόνη ενός τάμπλετ. Μέσα από αυτόν τον πειραματισμό, που του επέτρεψε να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που δίνει το άσπρο-μαύρο προς όλες τις κατευθύνσεις, δεν εγκατέλειψε ποτέ την αναζήτηση της χαρακτικής ποιότητας. «Το σχέδιό του αδρό, λαξεμένο και άτσαλο, όπως είναι όλα τα επιτεύγματα του χεριού, δεν είναι ένα άψογο γραφικό επίτευγμα, μια τέλεια ψηφιακή αποτύπωση», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς. «Εδώ είναι η καινοτομία του Κόρδη: χρησιμοποιεί το ψηφιακό εργαλείο, αλλ’ αδιαφορεί για την “τελειότητά” του. Την ανανέωση την αναζητά μέσα στα όρια της τέχνης του, όχι έξω απ’ αυτήν».

Α. Τάσσος

Ο Φώτης Βάρθης (γεν. 1983), από τη μεριά του, προτίμησε τα παραδοσιακά εργαλεία της τέχνης του, φιλοτεχνώντας τα «Ταμπαχανιώτικα», μια σειρά έργων που αντλούν έμπνευση από τον μουσικό χώρο των ρεμπέτικων όπως εκφράστηκαν στα αστικά κέντρα της Κρήτης και ενσωματώθηκαν στην μουσική παράδοση του νησιού. Κριτήριο για την επιλογή τους αποτέλεσε η θεματική των στίχων που εκφράζουν τον πόνο και την απώλεια, επιχειρώντας να βρει τις δυναμικές που θα μεταφέρουν την αδρότητα και την αμεσότητα των τραγουδιών πάνω στη χαραγμένη επιφάνεια του ξύλου.
«Ποιος ξέρει τι καινούργια ζωή μας επιφυλάσσουν τα νωχελικά κι απαισιόδοξα 9/8 για το μέλλον», αναρωτιόταν ο Μάνος Χατζιδάκις, ολοκληρώνοντας, πριν ακριβώς 70 χρόνια, τον Γενάρη του 1949, την περίφημη διάλεξή του για το ρεμπέτικο τραγούδι. Φαίνεται πως αυτοί οι βυζαντινής καταγωγής δρόμοι έχουν ακόμη πολλές ζωές για να ζήσουν, πολλές μορφές έκφρασης για να γονιμοποιήσουν…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Α. Τάσσος, Γιώργος Κόρδης και Φώτης Βάρθης
Χώρος: Μετς Κέντρο Τεχνών | Ευγ. Βουλγάρεως 6, 211-11.34.262, [email protected]
Διάρκεια Έκθεσης: 23 Φεβρουαρίου - 6 Απριλίου 2019
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Μετς Κέντρο Τεχνών | Ευγ. Βουλγάρεως 6, 211-11.34.262, [email protected]
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ