MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
03
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
100 χρόνια από τον Οδυσσέα
2073
A complete unknown
Anora
Babygirl
Captain America: Θαυμαστός καινούργιος κόσμος
Cleaner
Companion
Cure
Dog Man (μεταγλωττισμένη)
Dog Man (με υπότιτλους)
Emilia Pérez
Flow
Frank
Mi bestia
Phantasm
Presence
Seven
Sonic 3: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Take a Trip
The Apprentice
The Brutalist
The Last Showgirl
The Monkey
The Substance – Το ελιξίριο της νιότης
Wicked
Όλα όσα φανταζόμαστε ως φως
Αγαπούσε τα λουλούδια περισσότερο
Αληθινός πόνος
Ανοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας… και Ανοιξη
Αρκάντια
Βαϊάνα 2 (μεταγλωττισμένη)
Βιτόρια
Για τη μικρή Σάμα
Γουλιέλμος Τέλλος
Γουόλ-Υ (μεταγλωττισμένο)
Είμαι ακόμη εδώ
Η Επίθεση των Τιτάνων: Η τελευταία επίθεση (μεταγλωττισμένη)
Η Τζούλι μένει σιωπηλή
Η άγνωστη κυρία
Η επίθεση των Τιτάνων: Η τελευταία επίθεση (με υπότιτλους)
Η επιστροφή
Η θυσία
Η κληρονόμος των μυστικών
Η λευκή κορδέλα
Η ληστεία του αιώνα 2
Η νέα χρονιά που δεν ήρθε ποτέ
Η σιωπή των Άλλων
Θεώρημα
Θολός βυθός
Καμία άλλη γη
Κλέφτης ποδηλάτων
Κλεμμένη ομορφία
Κονκλάβιο
Κρυμμένος
Κυνήγι
Λενάκι, δυο φωτιές και δυο κατάρες
Λούλα LeBlanc
Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία – Tα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας
Μετέωρο και Σκιά
Μια νύχτα με τα ζωόμπι (μεταγλωττισμένη)
Μια ξαφνική ματιά σε βαθύτερα πράγματα
Μουφάσα: Ο βασιλιάς των λιονταριών (μεταγλωττισμένη)
Μπάρι Λίντον
Μυστικό δίκτυο
Νοσφεράτου
Ο Γιός Του Σαούλ
Ο Πάντινγκτον στο Περού (μεταγλωττισμένη)
Οι τσιγγάνοι πεθαίνουν από αγάπη
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο κόκκινος δάσκαλος
Πέρασμα
Παράξενα παιχνίδια
Σκυλάκια στην όπερα (μεταγλωττισμένη)
Στην υπεράσπιση μιας πίστης
Τελευταία ανάσα
Τελευταία πνοή
Τετράποδες αποστολές (μεταγλωττισμένη)
Τη νύχτα που δεν γνωρίζαμε τίποτα
Το αγαπημένο μου γλυκό
Το ατίθασο ρομπότ (μεταγλωττισμένη)
Το διπλανό δωμάτιο
Το κορίτσι με τη βελόνα
Το νησί της Αφροδίτης
Το πιο πολύτιμο φορτίο
Τρελή από έρωτα Μπρίτζετ Τζόουνς: Η επιστροφή
Υπάρχω
ΔΡΑΜΑ

Δύση ηλίου

Η δεύτερη ταινία του Λάζλο Νέμες δημιουργού του «Γιου του Σαούλ» είναι άλλη μια τολμηρή βουτιά στην Ιστορία και το παρελθόν της Ευρώπης.

stars-fullstars-fullstars-fullstars-halfstars-empty
ΔΙΑΡΚΕΙΑ 148'
author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Η υπόθεση της ταινίας

Στη χαοτική και παρακμιακή Βουδαπέστη του 1913 φτάνει η νεαρή εβραιοπούλα Ιριζ Λάιτερ με στόχο να εργαστεί ως καπελού στο φημισμένο κατάστημα που κάποτε ανήκε στους γονείς της. Παρόλα αυτά ο νέος ιδιοκτήτης αρνείται να την προσλάβει κι εκείνη περιπλανιέται στους δρόμους της πολύβουης πόλης για να βρει τα πρόσωπα που θα της αποκαλύψουν τα μυστικά του παρελθόντος της.

Η στιγμή άφιξης της Ίριζ στο κατάστημα συμπίπτει με ένα οργασμό προετοιμασιών καθώς όλη η πόλη βρίσκεται σε εορταστικό κλίμα λόγω της επικείμενης επίσκεψης του βασιλικού ζεύγους της Αυστροουγγαρίας. Ο Νέμεζ πιάνει το νήμα της Ιστορίας αντίστροφα από τον «Γιο του Σαούλ», όπου παρακολουθούσαμε την αναζήτηση ενός άντρα στο Άουσβιτς του 1944. Εκείνη η συγκλονιστική κλειστοφοβική οδύσσεια ταυτιζόταν με το τέλος του Β Παγκοσμίου ενώ στη «Δύση Ηλίου» αναζητείται η αρχή του Κακού.

Η τεχνική του Νέμεζ

Στο «Σαούλ» η ανάγκη της εσωτερικής γαλήνης μετά από τόση φρίκη και θηριωδία, άφηνε στο περιθώριο τις αιτίες του Ολοκαυτώματος, ενώ εδώ αντίθετα, αναζητούνται τα ιστορικά στοιχεία που οδηγούν στην καταστροφή. Όσοι έχετε δει το πρώτο φιλμ του 42χρονου Νέμεζ, θυμάστε οπωσδήποτε τον τρόμο που είχε αντικρίσει το ανθρώπινο βλέμμα στο στρατόπεδο συγκέντρωσης στη διάρκεια μιας νύχτας, το οποίο ταυτιζόταν με το μάτι της κάμερας που ήταν διαρκώς κολλημένο πάνω στον πρωταγωνιστή.

Η ίδια τεχνική ακολουθείται κι εδώ με τη δράση να εξαντλείται και πάλι στη διάρκεια μιας μέρας. Ο Ούγγρος σκηνοθέτης που υπήρξε βοηθός του Μπέλα Ταρ, βάζει τον καμεραμάν του να ακολουθεί στενά την Ίριζ, ψάχνοντας μέσα στο χάος της Βουδαπέστης του 1913 να εντοπίσει τις δυνάμεις του τρόμου που θα γεννηθούν σε λίγους μήνες στο Σαράγιεβο, βάζοντας την ήπειρο στην δίνη του Μεγάλου Πολέμου. Το φιλμ είναι συγκλονιστικό σε όλες τους τις παραμέτρους: από την χρήση του ήχου, την ριζοσπαστική αισθητική, την ανυποχώρητη θέση στο να φανεί η αλήθεια γυμνή, τη φιλοσοφική ματιά που δένει υποδειγματικά με την ιστορική μελέτη.

Είναι αλήθεια ότι πολλά στοιχεία της αφηγηματικής τεχνικής του «Σαούλ» συναντάμε κι εδώ, οπότε η έκπληξη που μας είχε συνεπάρει σε κείνο το φιλμ απουσιάζει. Όμως η νέα ταινία του Νέμεζ κυρίως καθηλώνει με το διαχρονικό συμβολισμό της: ότι ίσχυε πριν από ένα αιώνα, οδηγώντας την ανθρωπότητα στο χείλος της καταστροφής (αδυναμία συνύπαρξης διαφορετικών φυλών, πολιτισμών και θρησκειών κάτω από την ίδια στέγη, διαχωρισμός αντρών-γυναικών, αντισημιτισμός, σφοδρές συγκρούσεις πολιτικο-ιδεολογικών κινημάτων, βαθιές κοινωνικές ανισότητες κ.α.) τα ίδια πάνω-κάτω ισχύουν και σήμερα. Βραβείο κριτικών στο φεστιβάλ Βενετίας όπου επίσης έλαμψαν το «Ρόμα» και η «Ευνοούμενη».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Τίτλος: Sunset
Σκηνοθεσία: Λάσζλο Νέμες
Σενάριο: Λάσζλο Νέμες

Παίζουν: Τζούλι Τζάκαμπ, Σούζαν Γουέστ, Βλαντ Ιβάνοφ, Ουρς Ρεχν

Διάρκεια: 148'
Χώρα: Ουγγαρία, Γαλλία
Έτος: 2018

Rating: 3.5
Διανομή: Filmtrade
Περισσότερα από CINEMA