Κι όμως· πέρασαν 25 χρόνια. Το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας συμπληρώνει ένα τέταρτο αιώνα ζωής και στην ακμή του κάνει το βήμα προς τη ζώνη της ωριμότητας.
Σε αυτή την χρονική συγκυρία η καλλιτεχνική του διευθύντρια Λίντα Καπετανέα παρουσιάζει τον πιο πλούσιο κι εξωστρεφή προγραμματισμό των τελευταίων χρόνων καθιστώντας το χρόνο καταλύτη του σχεδιασμού του. «Με αφορμή την επέτειο των 25 χρόνων μας δίνεται η ευκαιρία να αναλογιστούμε το θέμα του χρόνου και την επίδρασή του στο καλλιτεχνικό έργο και στο ανθρώπινο σώμα» προλόγιζε νωρίτερα η ίδια στο αμφιθέατρο του Υπουργείου Πολιτισμού μιλώντας για μια διοργάνωση που κατάφερε να συνδεθεί με την παγκόσμια σκηνή του σύγχρονου χορού και να διεκδικήσει τη θέση του στην ελληνική και ευρωπαϊκή πολιτιστική παραγωγή.
Στο πάνελ παρουσίασης (από αριστερά) η διευθύντρια του Βρετανικού Συμβουλίου, Αναστασία Ανδρίτσου, η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Λίντα Καπετανέα, η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, ο υπουργός Εσωτερικών Αλέξανδρος Χαρίτσης, ο δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας και ο Καναδός Πρέσβης στην Αθήνα, Μαρκ Αλεν.
Σπουδαίες προσωπικότητες της ΤέχνηςΗ παρουσία του ‘Ακραμ Καν και του Μπέλα Ταρρ – που βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των φετινών προσκεκλημένων – έρχεται σαν υπόμνηση αυτής της αποδοτικής διαδρομής στο χρόνο. Ο μεν σούπερ σταρ της παγκόσμιας σκηνής Ακραμ Καν με το «Until the lions», ένα έργο εμπνευσμένο από το έπος Μαχαμπχαράτα, που μιλά για τις προκλήσεις του γυναικείου φύλου, την επίδραση του χρόνου πάνω στο σώμα και τη μετάβαση από τη δύναμη στην αντοχή. Ο δε Μπέλα Ταρρ, ο μέγας Ούγγρος της κινηματογραφικής οθόνης που αποθέωσε τη χρήση του χρόνου στα βραδυφλεγή ασπρόμαυρα πλάνα του, εμφανίζεται για πρώτη φορά σε διοργάνωση χορού και μάλιστα λίγο πριν τον οριστικό παροπλισμό του. Κατά την επίσκεψη του θα μιλήσει στο κοινό ενώ θα προβληθούν και δύο από τις εμβληματικές ταινίες του, οι «Αρμονίες του Werkmeister» και «Άλογο του Τορίνο».
Ο Καν και ο Ταρρ θα είναι δύο από τους 23 καλλιτέχνες και σχήματα που θα βρεθούν στην Καλαμάτα το δεκαήμερο 19-28 Ιουλίου, προερχόμενοι από 11 χώρες του κόσμου: Γαλλία, Βρετανία, Βέλγιο, Ισπανία, Φιλιππίνες, Γερμανία, Ιαπωνία, Μεξικό, Ουγγαρία, Σλοβακία και Ιταλία. Κοινός τόπος για όλους ο χρόνος· «ο χρόνος και η σχέση του με τη διαμόρφωση προσωπικής, κοινωνικής, ιστορικής ταυτότητας, ο ρόλος του χρόνου στην αφήγηση ιστοριών, ο χρόνος στο σώμα του χορευτή, η διάρκεια του καλλιτεχνικού έργου και η αντοχή του στον χρόνο, ο χρόνος και η σχέση του με τη μνήμη, ο χρόνος και η σχέση του με καθημερινά ή άλλα τελετουργικά, η επιστροφή στις ρίζες, τα μοιραία, μη αναστρέψιμα και αναπόφευκτα γεγονότα της ζωής» όπως επισημαίνει η Λίντα Καπετανέα.
Ανάμεσα τους ο Γιόζεφ Νατζ, ο Σέρβος χορογράφος και εικαστικός που επιστρέφει στο φεστιβάλ μετά την περσινή του παρουσία με «Mnémosyne», ο Γάλλος Καντέρ Αττού με την ομάδα χιπ χοπ Cie Accrorap με το διάσημο πια σε όλο τον κόσμο «Roots», η χορεύτρια του Ακραμ Καν, Τζόι Αλπουέρτο Ρίτερ με το «Babae» που αντλεί από τους παραδοσιακούς χορούς των Φιλιππίνων, οι Βέλγοι kabinet k με το «Invisible» – μια παράσταση με επτά χορευτές διαφορετικών ηλικιών – η κορυφαία Kαταλανή Λάλι Αϊγουαδέ, που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με το «iU an Mi», οι Γάλλοι Le Galactik Ensemble με την ακροβατική τους τεχνοτροπία και ο συμπατριώτης τους Λινκ Μπερτομιέ, ένας χορευτής εντυπωσιακών σωματικών δυνατοτήτων που επίσης εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με το έργο του «Vendetta».
Οι Ελληνες της διοργάνωσηςΤα ελληνικά χρώματα στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εκπροσωπούν η ομάδα «Κι όμως Κινείται» με το «Μάστερ και Μαργαρίτα», βασισμένο στο γνωστό έργο του Μπουλγκάκοφ, η Κατερίνα Ανδρέου με το «BSTRD» (μια παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση που περιοδεύει στο εξωτερικό) και το δίδυμο των Άρη Παπαδόπουλου και Μάρθας Πασακοπούλου στο «Lucy. tutorial for a ritual» (μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου).
‘Ανοιγμα στην πλατείαΟ φετινός προγραμματισμός εμπλουτίζεται σημαντικά χάρη στην επιμονή της Λίντα Καπετανέα για υπαίθριες παραστάσεις. Κι έτσι εκτός από τις παραγωγές στην Κεντρική Σκηνή και στο Στούντιο του Μεγάρου Χορού, η Καλαμάτα δίνει καθημερινό βραδινό ραντεβού με το χορό στο πλέον κεντρικό σημείο της, την Πλατεία Βασιλέως Γεωργίου. Όλες οι υπαίθριες παραστάσεις θα προβάλλονται την επόμενη μέρα βιντεοσκοπημένες στην Costa Navarino στο πλαίσιο μιας συνεργασίας που ξεκίνησε από πέρυσι για την τόνωση της εξωστρέφειας του σύγχρονου πολιτιστικού κεφαλαίου της Μεσσηνίας μέσα από διάφορα δίκτυα επισκεπτών της περιοχής.
Εργαστήρια για όλουςΤην ίδια ώρα, το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας κάνει focus στην εκπαίδευση. Η Λίντα Καπετανέα βάζει και φέτος σε πρώτο πλάνο την επαφή των παιδιών της πόλης με το χορό μέσα από το πρόγραμμα «Keep Dancing». Φυσικά, στα εργαστήρια που θα συνεχιστούν και αυτό το καλοκαίρι χωρούν και οι ενήλικες άνω των 50 ετών με καθοδηγητή τον Αντώνη Στρούζα όπως και τα άτομα με αναπηρία υπό τον τίτλο του προγράμματος «Χορεύοντας με τον δικό μας τρόπο – Ζωντανοί στη σκηνή».
Η δεύτερη χρονιά στη θητεία της Λίντας Καπετανέα τελεί υπό την οικονομική σκέπη ενός τριετούς προγράμματος χρηματοδότησης (2018-2020) ύψους 1.2 εκατομμυρίων ευρώ, ευνοώντας το μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό του. Ο φετινός προϋπολογισμός υπολογίζεται -συμπεριλαμβανομένου της στήριξης χορηγών – στις 500.000 ευρώ.
Κι ενώ το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας εξακολουθεί να είναι η καρδιά των πολιτιστικών εκδηλώσεων της πόλης, ο δήμαρχος της Παναγιώτης Νίκας ανακοινώνει την άμεση ολοκλήρωση ενός νέου ανοιχτού θεάτρου, χωρητικότητας 2.000 θέσεων στην είσοδο της πόλης (ένα έργο κόστους 800.000 ευρώ) και συνάμα την αξιοποίηση του Μεγάρου Χορού και το χειμώνα – για την διεύθυνση του οποίου αναμένεται σύντομα να προκηρυχθεί διαγωνισμός. Η Καλαμάτα φαίνεται πως αποτελεί την πρώτη από τις μεγάλες πόλεις της ελληνικής περιφέρειας όπου – σύμφωνα με την υπουργό Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά – θα συμπεριληφθεί στο δίκτυο πόλεων για την εφαρμογή πολιτιστικής πολιτικής (το νέο σχετικό νομοσχέδιο πρόκειται να τεθεί σύντομα σε δημόσια διαβούλευση).