Fast Forward Festival 6: One Emerging From A Point Of View, στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Στο “One Emerging from a Point of View” η σκηνοθέτις Γου Τσανγκ εξερευνά έναν «τρίτο» χώρο, ανάμεσα σε δύο βίντεο που προβάλλονται το ένα πάνω στο άλλο
Από το 2011 μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 850.000 πρόσφυγες έχουν περάσει στην Ευρώπη διαμέσου της Λέσβου. H σκηνοθέτις Γου Τσανγκ αφηγείται την ιστορία τόσο του νησιού όσο και της μετανάστευσης με όρους μαγικού ρεαλισμού και δημιουργεί μια εγκατάσταση πέρα από τα όρια της «αλήθειας».
Στο “One Emerging from a Point of View”, σε συνανάθεση και συμπαραγωγή της Sharjah Art Foundation και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση /Fast Forward Festival, η Τσανγκ εξερευνά έναν «τρίτο» χώρο, ανάμεσα σε δύο βίντεο που προβάλλονται το ένα πάνω στο άλλο. Τα βίντεο βασίστηκαν σε ένα σενάριο που διαδραματίζεται τρία χρόνια πριν, στη βορειοανατολική ακτή της Λέσβου. Εκεί, τα μονοπάτια δύο γυναικών διασταυρώνονται – αν και οι ίδιες δεν συναντιούνται ποτέ.
Η πρώτη είναι μια νεαρή γυναίκα από το Μαρόκο (η Yassmine Flowers) που φτάνει στην Αθήνα μετά από πολύμηνο ταξίδι, κατά το οποίο πέρασε από την Τουρκία και τον καταυλισμό της Μόριας. Η δεύτερη είναι μια φωτορεπόρτερ (η Ειρήνη Βουρλούμη), η οποία έχει αναλάβει να καταγράψει την «κρίση» και συνδέεται προσωπικά με τη Σκάλα Συκαμνιάς, ένα ψαροχώρι του οποίου οι κάτοικοι ήταν οι πρώτοι που ανταποκρίθηκαν στη μαζική εισροή προσφύγων που έρχονταν από τη Συρία, το Ιράκ, το Αφγανιστάν και τη Βόρεια Αφρική. Καθώς οι εικόνες κόβονται και ρέουν η μία πάνω στην άλλη, οι δύο ξεχωριστές αφηγήσεις διαπλέκονται σε μια συγχρονισμένη χορογραφία στην κάμερα.
Αντί να επιχειρήσει να καταγράψει την «αλήθεια», η Γου Τσανγκ δημιουργεί μια υβριδική μυθιστορία. Αντλεί στοιχεία από την Ιστορία, τη μυθολογία και την επιστημονική φαντασία και τοποθετεί τις δύο παράλληλες αφηγήσεις σε τοπία πραγματικά και φανταστικά, προκειμένου να μιλήσει για την πραγματικότητα πέρα από τις διαστάσεις όπως τις αντιλαμβανόμαστε.
Η Wu Tsang παρουσιάζει, ως μέρος της βίντεο εγκατάστασης “One emerging from a point of view”, τις φωτογραφίες της φωτορεπόρτερ Ειρήνης Βουρλούμη, μιας από τους κεντρικούς χαρακτήρες της ταινίας της. Αυτή η πολύ προσωπική σειρά αποτελεί συνέχεια του φωτογραφικού έργου της Βουρλούμη πάνω στην καταγραφή της προσφυγικής κρίσης στη Λέσβο, όπου βρέθηκε για πρώτη φορά τον Αύγουστο του 2015, στο πλαίσιο μιας αποστολής.
Το έργο δανείζεται τον τίτλο του από το βιβλίο «Η Παναγιά η Γοργόνα» (1949) του διάσημου Λέσβιου συγγραφέα Στρατή Μυριβήλη. Η σειρά παρουσιάζεται ως κομμάτι του συνεχιζόμενου διαλόγου ανάμεσα στις δύο καλλιτέχνιδες σχετικά με τη φωτογραφική και την κινηματογραφική αναπαράσταση, και πιο συγκεκριμένα για την κοινή τους αφοσίωση στον μαγικό ρεαλισμό ως μορφή παρέμβασης στο είδος του ντοκιμαντέρ.
(Το κείμενο είναι βασισμένο στο αντίστοιχο αγγλικό που γράφτηκε για την παρουσίαση του έργου στο πλαίσιο της 14ης Μπιενάλε της Σάρτζα (ΗΑΕ) και είναι μια ευγενική παραχώρηση του ιδρύματος Sharjah Art Foundation.)
Μέσα από το έργο της, η Γου Τσανγκ διερευνά τις καταστάσεις τού να βρίσκεσαι και να κινείσαι διαρκώς σε έναν ενδιάμεσο χώρο. Αυτή η ρευστότητα στο έργο της επιτυγχάνεται μέσα από συνεργασίες ή από τη συγχώνευση διάφορων καλλιτεχνικών πεδίων, όπως είναι η περφόρμανς, η κινούμενη εικόνα, η γλυπτική και οι εγκαταστάσεις. Απηχώντας το κατεξοχήν κινηματογραφικό της υπόβαθρο, ένα μεγάλο μέρος της δουλειάς της καταργεί τα όρια ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία, ενώ γίνεται όχημα μιας διαρκούς αμφισβήτησης της σχέσης ανάμεσα στην κοινωνικότητα και στις εικόνες της.
Είσοδος ελεύθερη με δελτία εισόδου / Γλώσσα: στα αγγλικά με υπότιτλους στα ελληνικά.
ΣυντελεστέςΣκηνοθεσία: Wu Tsang, Πρωταγωνιστούν: Yassmine Flowers, Ειρήνη Βουρλούμη, Εμφανίζονται οι: Γιώργος Σοφιάνης, Μιχάλης Κυπαρίσσης, Κώστας Πιντέρης, Παραγωγή: Joyce Keokham, Συμπαραγωγοί: Tosh Basco, Ειρήνη Βουρλούμη, Βοηθός Παραγωγής: Υπατία Βουρλούμη, Συντονισμός Παραγωγής: Bill Kouligas, Εκτέλεση Παραγωγής: Νίκος Φιλιππάκης, Βοηθός Εκτέλεσης Παραγωγής: Αθηνά Κοσμίδου, Υπεύθυνος Διαχείρισης Χώρων: Μανώλης Φιλιππάκης, Διευθυντής Φωτογραφίας: Antonio Cisneros, 1ος Βοηθός Οπερατέρ: Ezra Riley, 2ος Βοηθός Οπερατέρ: Robin Pabello, 3ος Βοηθός Οπερατέρ: Γιώργος Αθανασόπουλος, Φωτιστής: Μιχάλης Χριστοφοράτος, Ηλεκτρολόγος: Παναγιώτης Καγιολής, Ηλεκτρολόγος: Γιώργος Αθανασόπουλος, Τεχνίτης Εφαρμοστής-Μακινίστας: Carlos Sturmey, Βοηθοί Τεχνίτες Εφαρμοστές – Μακινίστες: Θανάσης Καράμπελος, Γιώργος Αθανασόπουλος, Ηχολήπτης: Σταύρος Αβραμίδης, Οδηγοί: Γεώργιος Περλέγκας, Χαράλαμπος Κωνσταντινέλης, Σκηνογράφος: Vinita Gatne, Κατασκευή Σκηνικού: Valentin Papana, Harry RigaloI, Trevor Twine, Βασίλης Βιδάλης, Αλεξάνδρα Κουμαντάκη, Δημήτρης Γκέτσης, Ηλεκτρολόγοι Σκηνικού: Σπύρος Ντάλλας, Δημήτρης Κεφαλάς, Κώστας Μπακογιάννης, Διεύθυνση Κίνησης: Tosh Basco, Σχεδιασμός Κοστουμιών: Kyle Luu, Αμπιγιέζ: Σοφία Μετσοβίτη, Κομμώσεις: Sara Matthiasson, Μακιγιάζ: Stellar, Daglara, Μοντάζ: Wu Tsang, Anthony Valdez, Μεταφραστές: Ismail Alrifaie, Abdullah Hussein, Ziad Abdullah, Παύλος Ζαφειρόπουλος, Rima Musa, Δάφνη Καρούτσου, Μετάφραση υποτίτλων στα ελληνικά: Βασίλης Δουβίτσας, Χρωματική Επεξεργασία Εικόνας: Randy Coonfield / Blueline Post, Σύνθεση Μουσικής: Asma Maroof, Μουσικά όργανα & Φωνητικά: Γιώργος Αδάμης, Συντονισμός Μεταφοράς: Kashif Hasnain, Συντονιστές στη Σάρτζα: Momen Al Ajouz, Lana El Samman, Συντονίστρια στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση: Δήμητρα Δερνίκου, Συνανάθεση: Sharjah Art Foundation και Onassis Stegi /Fast Forward Festival, Συμπαραγωγή: Sharjah Art Foundation και Onassis Stegi /Fast Forward Festival
* Τα γυρίσματα της ταινίας έγιναν στη Σκάλα Συκαμνίας.