Την προηγούμενη φορά που ο Αμπντελατίφ Κεσίς είχε απασχολήσει το Φεστιβάλ Καννών ήταν το 2013. Με την ταινία του “Η Ζωή της Αντέλ” (“Blue is the Warmest Colour”), που είχε κερδίσει ομόφωνα ένα Χρυσό Φοίνικα από την Επίσημη Επιτροπή των Καννών. Μάλιστα, ήταν η πρώτη φορά που ο Χρυσός Φοίνικας απονεμήθηκε ταυτόχρονα και στον σκηνοθέτη καθώς και στις πρωταγωνίστριες (Léa Seydoux και Adele Exarchopoulos).
Ο γνωστός σκηνοθέτης, τότε, είχε απασχολήσει τα μέσα λόγω της πιεστικής του συμπεριφοράς προς τις πρωταγωνίστριες. Εκείνες περιέγραψαν την συνεργασία μαζί του “φρικτή”, ενώ δήλωσαν ότι δεν θα ξανασυνεργαστούν μαζί του ποτέ ξανά.
Φέτος, ο Κεσίς προκάλεσε και πάλι αντιδράσεις. Αυτή την φορά οι κατηγορίες είναι πολύ πιο σοβαρές. Στην νέα του ταινία “Mektoub, My Love: Intermezzo“υπάρχει μια σκηνή, κατά την οποία η πρωταγωνίστρια της ταινίας δέχεται στοματικό σεξ από έναν άντρα για 15 ολόκληρα λεπτά, και η σκηνή είναι αληθινή. Σύμφωνα με δημοσιεύματα της γαλλικής εφημερίδας Midi Libre και της Le Figaro, ο Κεσίς επέμενε η σκηνή να είναι αληθινή. Κάτι που οι ηθοποιοί δεν ήθελαν. Πώς τους έπεισε? Με πολλή επιμονή και τελικά με αλκοόλ!
“Kechiche absolutely wanted a non-simulated sex scene, something the actors didn’t want to do. But by the way of insistence, and over time and with alcohol being regularly consumed, he managed to get what he wanted.” pic.twitter.com/UFQAWRPzMm
— C.J. Prince (@cj_prin) 25 Μαΐου 2019
Κριτικοί στην πρεμιέρα της ταινίας στο Φεστιβάλ Καννών σηκώθηκαν και έφυγαν στην μέση της προβολής. Φυσικά οι κριτικές που ακολούθησαν δεν ήταν θετικές. Ένας κριτικός περιέγραψε την ταινία ως “την χειρότερη που έχει συμμετάσχει ποτέ στον διαγωνισμό (των Καννών). Την χαρακτήρισε “ποταπή” και “σκουπίδι του ανδρικού βλέμματος “. Επιπλέον, δημοσίευσε και μια φωτογραφία με τους ελάχιστους κριτικούς που παρέμειναν στην προβολή. Μάλιστα, πρόσθεσε μια δική του περίληψη της ταινίας, η οποία διήρκεσε 3,5 ώρες: 30 λεπτά διαλόγου (από τα οποία τα μισά ήταν πλάνα οπισθίων). 2,5 ώρες χορού (πάλι πλάνα μόνο σε γυναικεία οπίσθια) και 20 λεπτά στοματικού σεξ, που αγνοεί τελείως την γυναικεία σεξουαλικότητα. Γυμνά αντρών; Κανένα.
I’ve witnessed the worst film in competition by miles, and its name is MEKTOUB. Like Louis CK’s leaked standup, Kechiche takes every valid complaint lobbed at BitWC and quadruples down: contemptible, male gazing garbage. Here’s the skeleton crew that didn’t walk out. #Cannes2019 pic.twitter.com/jQ43BwxLQ7
— Stephen Miller (@sdavidmiller) 23 Μαΐου 2019
Η εμμονή του σκηνοθέτη με το γυναικείο κορμί και το σεξ (από την αντρική οπτική πάντα) είχε γίνει εμφανής και στο Blue is the Warmest Colour. LGBTQIA+ ακτιβίστριες είχαν κατηγορήσει τον σκηνοθέτη για τις μη ρεαλιστικές σκηνές σεξ (όσον αφορά το πως πραγματικά είναι το σεξ μεταξύ ομοφυλόφιλων γυναικών, όχι την αυθεντικότητα των σκηνών). Τότε, το καλογραμμένο σενάριο και το καστ είχαν σώσει την σχεδόν πορνογραφική διάσταση που είχε πάρει η ταινία. Ο σκηνοθέτης, όμως, δεν φαίνεται να έχει πάρει το μάθημα του. Στο “Mektoub” έδωσε όλη την έμφαση στην σεξουαλικοποίηση του γυναικείου σώματος. Σε μια προσπάθεια του να δικαιολογήσει τα ατελείωτα πλάνα νεαρών κοριτσιών δήλωσε ότι “ήθελε να γιορτάσει την ζωή, την αγάπη, την μουσική, το σώμα”.
Η ερώτηση είναι γιατί το Φεστιβάλ Κάννων έδωσε βήμα σε μια ταινία που από την αρχή της χρονιάς είχε προκαλέσει αντιδράσεις. Εν μέσω μάλιστα σοβαρών κατηγοριών κατά του Κεσίς για σεξουαλική παρενόχληση από μια νεαρή ηθοποιό τις οποίες βέβαια ο ίδιος είχε «αρνηθεί κατηγορηματικά».