Η CHRONOTOPIA εγκαινιάζει τον πολιτιστικό διάλογο μεταξύ του βερολινέζικου CTM Festival με την Αθήνα καλωσορίζοντας εγχώριους και διεθνείς καλλιτέχνες στις 20 Ιουνίου σε συνεργασία με το Goethe-Institut, το Ρομάντσο και τις αθηναϊκές δισκογραφικές εταιρείες Modal Analysis και Hypermedium. Στην συνέχεια , 21 Ιουνίου, το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας της Αθήνας (ΚΣΥΜΕ) θα υποδεχθεί το CTM Festival σε μία ανοιχτή συζήτηση με το κοινό.
Νωρίς το βράδυ θα πραγματοποιηθούν μία σειρά ζωντανών εμφανίσεων στην αίθουσα εκδηλώσεων του Goethe-Institut, όπου θα εξερευνηθούν νέες χρονικότητες και τοπογραφίες που προκύπτουν από εγκάρσιες ανταλλαγές μεταξύ χρόνων, γεωγραφιών και πολιτισμών. Καταλύοντας, αναδιπλώνοντας, διαλύοντας, συγκρούοντας και υφαίνοντας διαφορετικές πολιτιστικές κληρονομιές, τόσο του παρελθόντος όσο και του μέλλοντος, οι καλλιτέχνες διατυπώνουν εικασίες σχετικά με τη μη-γραμμμικότητα του χρόνου και του πολιτισμού και αναζητούν σημεία επαφής μεταξύ των παλαιότερων μουσικών πρακτικών και του σύγχρονου θεωρητικού πειραματισμού.
Συζήτηση με εκπροσώπους του CTM Festival στο ΚΣΥΜΕ (Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας)
Ο Ata Ebtekar, γνωστός ως Sote, είναι η κινητήρια δύναμη πίσω από τη δυναμική πειραματική μουσική σκηνή της Τεχεράνης. Αυτός ο θαυμαστός συνθέτης ηλεκτρονικής μουσικής και sound artist έχει μοιραστεί τη δουλειά του μέσω των Warp, Sub Rosa, Opal Tapes, Morphine, και πιο πρόσφατα, την Diagonal. Ο Sote θα παρουσιάσει το “Parallel Persia”, όπου ασχολείται με την ψευδαίσθηση και τη δημιουργία μίας τεχνητής υπερρεαλιστικής κουλτούρας, η οποία χειραγωγείται και ελέγχεται από μία αυτοκρατορική δύναμη κάπου μέσα στους γαλαξίες. Εν τω μέσω αυτής της καταστροφής αναδύεται κάλλος, χάρη και συμμετρία. Οι παραδοσιακοί Περσικοί ακουστικοί δρόμοι που εκτελούνται από τους μουσικούς Arash Bolouri (σαντούρι) και Pouya Damadi (ταρ) μάχονται και συνδιαλέγονται με την ψηφιακή επεξεργασία και το φουτουριστικό ήχο που συνθέτει στον υπολογιστή του ο Sote. Εικόνες ενός αποκρυφιστικού Ιράν παρουσιάζονται μέσω ηχητικών διαγραμμάτων συνθέτοντας μία “περσική” εμπειρία.
Η Jessica Ekomane, της οποίας το πρόσφατο έργο “Common Fate” βυθίζεται στην ψυχοακουστική παίζοντας με την αντίληψη των ρυθμικών δομών και την αντίστιξη μεταξύ θορύβου και μελωδίας, θα παρουσιάσει ζωντανά συνθέσεις της χρησιμοποιώντας τετραφωνική κονσόλα. Το έργο της αντλεί έμπνευση από παλαιότερες μορφές μουσικής υιοθετώντας συστήματα χορδισμάτων που βρίσκονται πέραν του κυρίαρχου δυτικότροπου κανόνα, τα οποία αναπτύσσει για να δημιουργήσει κυματοειδείς πολυρυθμικές δομές. Η μουσική που συνθέτει μέσω υπολογιστή, μας εισάγει σε μια εκστατική κατάσταση, όντας στατική και συνάμα διαρκώς μεταβαλλόμενη. Η Ekomane παρουσιάζει το Open Sources, μία μηνιαία εκπομπή στο βερολινέζικο ραδιοφωνικό σταθμό Cashmere Radio. Η εκπομπή της μεταφέρει τους ακροατές σε ταξίδια με όχημα διαφορετικές folk μουσικές και σύγχρονους πειραματικούς ήχους αποκαλύπτοντας τα διευρυμένα ηχητικά της ενδιαφέροντα.
Οι Kolida Babo είναι μια συνεργασία δύο Ελλήνων μουσικών, του Σωκράτη Βότσκου και του Χάρη Π. Το ομώνυμο δισκογραφικό ντεμπούτο τους προέκυψε από ζωντανούς αυτοσχεδιασμούς και εξερευνά την αρχαία αρμένικη μουσική, τους ήχους της Ηπείρου και της Θράκης, της αφηρημένης ηλεκτρονικής μουσικής, αλλά και της free jazz. Η ιδιαίτερη ηχητική τους παλέτα διασχίζει χρονικότητες και χωρικότητες: στο “Kolida Babo”, ο αρμένικος αυλός ντουντούκ συναντά ένα συνθεσάιζερ Moog, ανακατεύοντας ξεχωριστές παραδόσεις με ήχους, το σύγχρονο παρόν με το βαθύ παρελθόν, και το τοπικό με το παγκόσμιο.
Οι xin έχουν συμμετάσχει σε συλλογές ψηφιακών δισκογραφικών, όπως οι Genome 6.66Mbp, Intruder Alert, AN BA και suspension. Η πρώτη τους προσωπική δουλειά, “Shock the Earth and Shake the Sky”, κυκλοφόρησε από την εταιρεία Subtext το 2018, και η διανομή της έγινε αποκλειστικά μέσα από ανεξάρτητες πλατφόρμες. Στις ζωντανές τους εμφανίσεις, οι xin αναμειγνύουν πολλά μουσικά είδη από τα 90s μέχρι και σήμερα, με μια φαινομενικά αντιφατική αρρυθμική ευαισθησία. Στην εμφάνισή τους θα παρουσιάσουν κομμάτια από τον επερχόμενο δίσκο τους, όπου διαλύουν και ανασυνθέτουν στοιχεία από neurofunk, hardcore και dubstep, ώστε τελικά να δημιουργήσουν καινοφανείς, πολυμορφικούς ήχους.
Αργότερα το ίδιο βράδυ, πλήθος εντυπωσιακών και κατακερματισμένων club ήχων θα κατακλύσουν το Ρομάντσο, για να καταλάβουν αχαρτογράφητα μουσικά εδάφη στην ολογραφική χορευτική πίστα. Προβάλλοντας υβριδικούς ήχους που υπογραμμίζουν την κατάλυση των μουσικών ειδών και τις χρονικές μεταλλάξεις, η Chronotopia επαναπροσδιορίζει τις μουσικές παραδόσεις με τους xin και τον Sote, που θα παρουσιάσουν υλικό κυρίως προσανατολισμένο στους ήχους των club, οι πρώτοι με ένα DJ set και ο δεύτερος με ένα ζωντανό set εμπνευσμένο από το hardcore.
Απεκδυόμενοι κάθε έννοια ταυτότητας, οι Born in Flamez ανατρέπουν τις έννοιες του φύλου και του είδους, με ένα οπλοστάσιο επιρροών που προέρχονται από το noise, το grime, την industrial pop και το club-not-club. Το 2018 κυκλοφόρησαν το άλμπουμ “Impossible Love” μέσω της εταιρείας Infinite Machine – μία κυκλοφορία που αμφισβήτησε τους περιορισμούς και τις τακτικές του queer love στο σημερινό πολιτικό σκηνικό. Οι BIF θα παρουσιάσουν ένα ζωντανό set που θα βασίζεται στο πιο πρόσφατο έργο τους, με έναν συγκερασμό συνεργασιών, remixes, edits, και άλλου ανέκδοτου υλικού.
Ο Αθηναίος Xyn Cabal, το ένα μισό της δισκογραφικής εταιρείας Hypermedium, εμφανίζεται με ένα DJ set που αντικατοπτρίζει τις δικές του φουτουριστικές παραγωγές που προορίζονται για τα club. Πρόσφατα κυκλοφόρησε το ΕΡ “Perfect Oracle” μέσω της ανεξάρτητης εταιρείας The Death of Rave. Το παιγνιώδες και συνθετικό “Perfect Oracle”, ζυμώνει την κατήφεια της μουσικής από υπολογιστή, με ένα εξαϋλωμένο και μεταλλαγμένο kuduro, Gqom, Dembow και Weightless Grime.
Ο Kondaktor, ο οποίος επίσης έχει έδρα την Αθήνα, είναι DJ, παραγωγός και συνιδιοκτήτης της δισκογραφικής εταιρείας Modal Analysis, μαζί με τους ANFS και 3.14. Το LP “Afrikanochetos”, που κυκλοφόρησε από την Abstract Reality το 2017, αντλεί έμπνευση από τη μουσική παράδοση της Αφρικής και τον τρόπο που επηρέασε τη μουσική της Μεσογείου. Παρουσιάζοντας διάφορους ρυθμικούς και χρονικούς πειραματισμούς, το “Afrikanochetos” αντιπαραθέτει την προοδευτική διορατικότητα με απροσδόκητα, παλλόμενα μοτίβα.
Το CTM ιδρύθηκε το 1999 και είναι ένα από τα σημαντικότερα διεθνή φεστιβάλ σύγχρονης ηλεκτρονικής, ψηφιακής και πειραματικής μουσικής, το οποίο παράλληλα φιλοξενεί ένα ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο της κουλτούρας του ήχου και των club. Ο σκοπός του φεστιβάλ είναι να παρουσιάσει τις πλέον εξέχουσες διεθνείς παραγωγές στην περιπετειώδη, πειραματική ηλεκτρονική μουσική και τις οπτικοακουστικές περφόρμανς, καθώς επίσης να τοποθετηθεί διαλεκτικά σχετικά με τις πρόσφατες καλλιτεχνικές, κοινωνικές και τεχνολογικές εξελίξεις στο χώρο της μουσικής. Την τελευταία δεκαετία το CTM εδραίωσε στενές σχέσεις με εταίρους, όπως εξέχοντες πολιτιστικούς οργανισμούς, άλλα παρεμφερή διεθνή φεστιβάλ, προοδευτικές πολιτιστικές πρωτοβουλίες που βρίσκονται στις παρυφές της ποπ κουλτούρας και πρωτοποριακές μη-κερδοσκοπικές οργανώσεις, στοχεύοντας στη στήριξη των καλλιτεχνών, την ενθάρρυνση πολυπροοπτικών, διασυνοριακών και διαπολιτισμικών συνεργασιών, και στη διεύρυνση της κατανόησης των σύγχρονων ηχητικών εφαρμογών.