Helsinki Fashion Week 2019: Μια εβδομάδα αφιερωμένη στην βιώσιμη μόδα
Η Εβδομάδα Μόδας στο Ελσίνκι μας απέδειξε πως η μόδα μπορεί να είναι βιώσιμη, απαγορεύοντας εξ ολοκλήρου την χρήση δέρματος ζωικής προέλευσης.
Από τις 19 έως τις 22 Ιουλίου η Εβδομάδα Μόδας του Ελσίνκι υποδέχτηκε τα μεγαλύτερα σκανδιναβικά και διεθνή brands για να παρουσιάσουν τις συλλογές τους, με στόχο την ανάδειξη της βιωσιμότητας και της περιβαλλοντικής συνείδησης στον χώρο της μόδας. Το Fashion Week του Ελσίνκι είχε από την ίδρυση του οικολογικό χαρακτήρα, καθώς προωθούσε πάντα την βιώσιμη μόδα. Για πρώτη φορά, όμως, φέτος απαγόρευσε τη χρήση δέρματος ζωικής προέλευσης, κάνοντας τη την πρώτη Εβδομάδα Μόδας που τόλμησε ποτέ κάτι τέτοιο!
Η Evelyn Mora, Φινλανδή επιχειρηματίας και εκπρόσωπος της βιώσιμης μόδας, που ίδρυσε το Elsinki Fashion Week το 2012, δήλωσε ότι οι σχεδιαστές μόδας και η βιομηχανία της μόδας γενικότερα πρέπει να αρχίσουν να χρησιμοποιούν βιώσιμα, εναλλακτικά υλικά αντί για δέρμα ζώων, αλλιώς οι καταναλωτές θα απομακρυνθούν από αυτούς.
Μάλιστα, προβλέπει μεγάλες αναταραχές στον χώρο της μόδας, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές και μεγάλα ονόματα της μόδας απαιτούν φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα.
Σύμφωνα με την Mora, θα δούμε σημαντικές αλλαγές τα επόμενα τρία χρόνια, ειδικά από εταιρείες όπως η LVMH και η Kering, που κατέχουν μερικούς από τους μεγαλύτερους οίκους μόδας στον πλανήτη, όπως είναι οι Louis Vuitton, Dior, Gucci, Yves Saint Laurent και Céline.
Για παράδειγμα, η Chanel έχει ήδη ανακοινώσει ότι θα σταματήσει να χρησιμοποιεί δέρματα «εξωτικών» ζώων, καθώς συνειδητοποίησαν ότι δεν μπορούν να τα αποκτήσουν με ηθικό τρόπο.
«Οι εταιρείες πηγαίνουν εκεί που υπάρχουν χρήματα, εκεί δηλαδή που είναι οι καταναλωτές -αλλάζουν γνώμη και αρχίζουν να αποκτούν συνείδηση», δήλωσε η Mora, ελπίζοντας ότι όλο και περισσότεροι οίκοι θα αρχίσουν να ακούν τις επιθυμίες των καταναλωτών για φιλική προς το περιβάλλον παραγωγή.
Το δέρμα ζώων απαγορεύτηκε από τις πασαρέλες του Helsinki Fashion Week 2019, και έτσι οι σχεδιαστές παρακινήθηκαν να δουλέψουν με φυτικό δέρμα και άλλα βιώσιμα υφάσματα.
Ο Αυστριακός οίκος μόδας Shohei ήταν μεταξύ αυτών που δέχτηκαν την πρόκληση και χρησιμοποίησαν υφάσματα της αμερικανικής εταιρείας Ultrafabrics που κατασκευάζει πρωτοποριακά υλικά που μοιάζουν με γνήσιο δέρμα.
Άλλος ένας πρωτοποριακός σχεδιαστής που συμμετείχε στην Εβδομάδα Μόδας του Ελσίνκι είναι ο Patrick McDowell που φτιάχνει ρούχα από ανακυκλωμένα υφάσματα που μάλιστα πήρε από την Burberry, ένα brand που έχει κατηγορηθεί πολλές φορές επειδή καίει παλιά τους ρούχα.
Ο οίκος ABCH από την Μελβούρνη προωθεί επίσης την βιωσιμότητα, αλλά και την κυκλική οικονομία σε κάθε της συλλογή. Χρησιμοποιεί μόνο υλικά που βιοδασπώνται φυσικά ή μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν και μάλιστα λειτουργεί και ένα πρόγραμμα ανακύκλωσης που εμποδίζει τα χρησιμοποιημένα ρούχα να καταλήξουν σε χωματερές.
Στην Εβδομάδα Μόδας του Ελσίνκι παρουσίασε μια σειρά μίνιμαλ κομματιών με απλά σχήματα και βασικά χρώματα, σχεδιασμένα ώστε να είναι διαχρονικά και πολυχρηστικά.
Η βιώσιμη μόδα είναι ένα κίνημα που πολεμάει την “γρήγορη” μόδα (fast-fashion). H γρήγορη μόδα αναφέρεται σε εταιρείες μόδας που προτιμούν την γρήγορη παραγωγή ρούχων που γίνεται συνήθως υπό εξαθλιωμένες συνθήκες εργασίες και επιβαρύνει σημαντικά το περιβάλλον, καθώς χρησιμοποιούνται φτηνά υλικά, όπως ο πολυεστέρας που αφήνει κάθε χρόνο τεράστιο αποτύπωμα άνθρακα στον πλανήτη μας.
Από την άλλη η βιώσιμη μόδα λαμβάνει υπόψη τις επιπτώσεις των τακτικών της γρήγορης μόδας τόσο στο περιβάλλον μας όσο και στις συνθήκες ζωής των εργαζομένων που απασχολούνται στην παραγωγή υφασμάτων, ρούχων κτλ. Έτσι, προάγουν την χρήση ανακυκλώσιμων και βιώσιμων υλικών που αφενός αντέχουν περισσότερο στον χρόνο και αφετέρου δεν επιβαρύνουν περαιτέρω τον πλανήτη μας, καθώς δεν προέρχονται από ζώα και μπορούν να ανακυκλωθούν.