Mάρμαρα Παρθενώνα: Η Λίνα Μενδώνη νίπτει τας χείρας της
Να ξεφορτωθεί την «καυτή πατάτα» του αιτήματος δανεισμού των Μαρμάρων του Παρθενώνα, επιστρέφοντάς την στον πρωθυπουργό, επιχείρησε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη κατά την ενημερωτική συνάντησή της με τους δημοσιογράφους εφ’ όλης της επίκαιρης ύλης.
«Εθνικά θέματα και θέματα εξωτερικής πολιτικής είναι στην ευθύνη του πρωθυπουργού», δήλωσε «διπλωματικά» η υπουργός Πολιτισμού, ενημερώνοντας, πάντως, ότι οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ, μαζί με εκείνες του Υπουργείου Εξωτερικών, θα προετοιμάσουν «πρόταση αιτήματος δανεισμού προς τη βρετανική πλευρά», προκειμένου να χρησιμοποιηθεί «εάν και εφόσον»…
Σε ερώτησή μας αν η πρόταση –«εάν και εφόσον» χρησιμοποιηθεί– θα απευθύνεται προς τη βρετανική κυβέρνηση ή το Βρετανικό Μουσείο, η κ. Μενδώνη απάντησε κοφτά πως όταν κάνουμε λόγο για «ελληνική πλευρά» εννοούμε την κυβέρνηση και το Μουσείο της Ακρόπολης.
Μολονότι ξεκαθάρισε πως και η παρούσα κυβέρνηση προκρίνει την διπλωματική και όχι τη δικαστική οδό για τη διεκδίκηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα, κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση για τη μη παραλαβή της έκθεσης του δικηγορικού γραφείου της Αμάλ Αλαμουντίν-Κλούνεϊ, με το επιχείρημα ότι η έκθεση αυτή «προσθέτει μια ακόμη δυνατότητα στο οπλοστάσιο της ελληνικής πλευράς» (που όμως είναι αποφασισμένη να μην την χρησιμοποιήσει…)
Τέλος, απέφυγε να απαντήσει σε δημοσιογραφικό σχόλιο ότι ενδεχόμενο αίτημα δανεισμού σημαίνει, μοιραία, και την αναγνώριση ιδιοκτησιακού δικαιώματος στο Βρετανικό Μουσείο, καλυπτόμενη πίσω από δηλώσεις ξένων προσωπικοτήτων που έχουν συστρατευθεί στην υπόθεση διεκδίκησης της επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα ότι «είναι σημαντικό το θέμα να επανέρχεται στο διεθνές προσκήνιο».
Ενημέρωση εφ’ όλης της (αρχαιολογικής) ύληςΚατά τα λοιπά, το μηνιαίο «μπρίφινγκ» της υπουργού Πολιτισμού προς τους δημοσιογράφους (που υποσχέθηκε ότι θα καθιερωθεί) είχε απ’ όλα: Ελληνικό, Εθνική Πινακοθήκη, Τατόι, Ταμείο Αλληλοβοήθειας, Αρχαιολογικό Μουσείο Σπάρτης κ.λπ.
Η συντριπτική παρουσία θεμάτων αρχαιολογικού ενδιαφέροντος καταδεικνύεται και από το γεγονός ότι ο γ.γ. Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης, αν δεν δεχόταν μια εκτός ατζέντας ερώτηση για το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, θα παρέμενε σιωπηλός, όπως παρέμεινε καθ’ όλη τη διάρκεια της συνάντησης και ο γ.γ. του υπουργείου Γιώργος Διδασκάλου…
Χωρίς στην πραγματικότητα να «βγάλει» είδηση, η υπουργός Πολιτισμού παρέθεσε έναν μεγάλο κατάλογο μικρών (αλλά και μεγαλύτερων) έργων που «επανεκκινούν», επιχειρώντας με αυτόν τον τρόπο να περάσει στο κοινό μια εικόνα στασιμότητας και απραξίας για τους προκατόχους της, δηλαδή όσο η ίδια βρισκόταν εκτός ΥΠΠΟ. Ακόμη και η… επαναλειτουργία, μετά από ένα χρόνο, του κλιματισμού στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πέλλας επιστρατεύτηκε για τον σκοπό αυτό…
Το project Εθνική ΠινακοθήκηΗ κ. Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε την επιτάχυνση των έργων στην Εθνική Πινακοθήκη, προκειμένου να παρουσιάσει τις μόνιμες συλλογές της και μια επετειακή έκθεση στις 25 Μαρτίου 2021. Για το σκοπό αυτό ο γ.γ. του ΥΠΠΟ αναλαμβάνει τον ρόλο του project manager, ενώ αποφασίστηκε η παραλαβή των έργων που προβλέπει η μουσειογραφική μελέτη να γίνεται τμηματικά, ώστε οι υπηρεσίες της Πινακοθήκης να προχωρούν τις εργασίες τους στους χώρους που θα παραλαμβάνονται. Πάντως οι οικοδομικές εργασίες προγραμματίζεται να ολοκληρωθούν περί τον Οκτώβριο του 2020.
Σχέδιο διαχείρισης στην AκρόποληΣτον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης «η εικόνα δεν είναι η καλύτερη», παρατήρησε, καταγράφοντας από το γνωστό πρόβλημα με το αναβατόριο μέχρι καλώδια που σέρνονται στον χώρο μαζί με άχρηστα υλικά και από την παλαίωση του φωτισμού μέχρι την προβληματική ενδοεπικοινωνία του προσωπικού. «Χρειάζεται ένα σχέδιο διαχείρισης ανθρωποροών, επισκεπτών και εργαζομένων, που θα εκπονήσουμε μαζί με το ΤΑΠ, κι ένα σχέδιο ασφάλειας, στο οποίο θα συνδράμει το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη».
Ο Ρέντζο Πιάνο στη ΣπάρτηΑνακοίνωσε, επίσης, την αποδοχή της χορηγίας του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος για την επισκευή του παλαιού Αρχαιολογικού Μουσείου Σπάρτης, έργο του Ερνέστου Τσίλερ, και του περιβάλλοντος χώρου, στη βάση μελέτης που θα εκπονήσει ο διεθνούς φήμης αρχιτέκτονας Ρέντζο Πιάνο. Παράλληλα, εκπονείται η μελέτη για το Νέο Αρχαιολογικό Μουσείο, που θα στεγαστεί στο χώρο του παλιού εργοστασίου της «Χυμοφίξ», προκειμένου να εκτεθούν κατάλληλα τα χιλιάδες ευρήματα από τη δεύτερη σπουδαιότερη πόλη του αρχαίου ελληνικού κόσμου.
Μελέτες επί μελετών για το ΤατόϊΕκτενέστατη ήταν η αναφορά της υπουργού Πολιτισμού στο πρώην βασιλικό κτήμα του Τατοΐου, για το οποίο, όπως είπε, εκτός από σωστικές παρεμβάσεις και τη μεταφορά κινητών πραγμάτων στις αποθήκες του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης (για την οποία οι υπηρεσίες του ΥΠΠΟ διαφώνησαν), «δεν έχουν γίνει σημαντικά βήματα». Τα έργα για τη συντήρηση των κτιρίων βρίσκονται ακόμη στο στάδιο των μελετών (κάποιες από τις οποίες έχουν ολοκληρωθεί και μπορούν να ξεκινήσουν), ενώ από τα κινητά έχουν συντηρηθεί περίπου 50.000 αντικείμενα. Υπάρχει όμως ακόμη άγνωστος αριθμός αγνώστων αντικειμένων σε κιβώτια, στους στάβλους του Γεωργίου Α’, που δεν έχουν ανοιχθεί ποτέ, γι’ αυτό και αντιμετωπίζει τη δημιουργία επιτόπου εργαστηρίου συντήρησης. Η υπουργός Πολιτισμού υπογράμμισε ότι το Τατόι πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένα ενιαίο ιστορικό σύνολο, που συνδυάζει έναν εξοχικό τόπο διαμονής και ένα αγρόκτημα, στη διαχείριση του οποίου (όπως και του ξενοδοχείου «Τατόιον») θα συμμετάσχει, έπειτα από διαγωνισμό, ο ιδιωτικός τομέας.
Το «αμαρτωλό» Ταμείο καταργείταιΤέλος, η κ. Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε την εκκαθάριση εν λειτουργία του «αμαρτωλού» Ταμείου Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων ΥΠΠΟ, το οποίο «προκαλεί μεγάλη ένταση στις σχέσεις του προσωπικού». Για την απόφασή της αυτή, τη στιγμή που το ζήτημα έχει παραπεμφθεί ήδη στη Δικαιοσύνη (όπου «θα δοθούν όσα στοιχεία προκύψουν»), επικαλέστηκε λόγους ισονομίας (τα χρήματα που θα εξοικονομηθούν θα καλύψουν τις ανάγκες για παιδικό σταθμό των υπαλλήλων πανελλαδικά και όχι μόνο στην Αθήνα), αλλά και αφαίρεση της «προνομίας» του εκάστοτε υπουργού να δίνει χρήματα μέσω του ΤΑΥ-ΥΠΠΟ –προνομία για την οποία κατηγόρησε τον προηγούμενο υφυπουργό Κώστα Στρατή ότι δεν την κατάργησε, μολονότι παραδέχτηκε ότι ουδέποτε την χρησιμοποίησε…