«Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός», στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Η εμβληματική έκθεση-σταθμός του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης κέρδισε τις εντυπώσεις των τουριστών και του αθηναϊκού κοινού χάρη στον ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε κεραμικά και σχέδια του μεγάλου Ισπανού καλλιτέχνη και αρχαία έργα.
Τους 20.000 έφτασαν οι επισκέπτες της έκθεσης «Πικάσο και Αρχαιότητα. Γραμμή και πηλός» μέσα σε δύο μόνο μήνες. Η εμβληματική έκθεση-σταθμός του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που οργανώθηκε στο πλαίσιο της σειράς εκθέσεων «Θεϊκοί Διάλογοι», κέρδισε τις εντυπώσεις των τουριστών και του αθηναϊκού κοινού χάρη στον ζωντανό, μοναδικό και πρωτότυπο διάλογο ανάμεσα σε κεραμικά και σχέδια του μεγάλου Ισπανού καλλιτέχνη και αρχαία έργα. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 20 Οκτωβρίου ενώ, προς διευκόλυνση των επισκεπτών, το ωράριο λειτουργίας της έκθεσης, από 16 Σεπτεμβρίου και εξής, διευρύνεται σε Δευτέρα, Πέμπτη, Παρασκευή 10.00-20.00, Tετάρτη, Σάββατο 10.00-17.00, Κυριακή 11.00-17.00, ενώ την Τρίτη το Μουσείο θα παραμένει κλειστό.
Παράλληλα, μία ακόμη ξενάγηση προστίθεται στις ήδη οργανωμένες ξεναγήσεις: εκτός από κάθε Τετάρτη στις 12.30 (αγγλικά), κάθε Πέμπτη στις 18.30 (ελληνικά) και κάθε Κυριακή στις 12.30 & στις 14.30 (ελληνικά), το κοινό θα μπορεί πλέον να ξεναγηθεί στην έκθεση και κάθε Σάββατο στις 14.30 (ελληνικά), με το εισιτήριο εισόδου. Τέλος, οι επισκέπττες μπορούν πλέον να αγοράζουν ηλεκτρονικά το εισιτήριό τους στο https://www.viva.gr/tickets/museum/mouseio-kykladikis-texnis/picasso-kai-arxaiotita/.
Στην σπάνια και πρωτότυπη αυτή έκθεση που επιμελήθηκε ο Διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Καθηγητής Ν. Χρ. Σταμπολίδης και ο Ιστορικός Τέχνης Olivier Berggruen, για πρώτη φορά 68 σπάνια κεραμικά και σχέδια του Πικάσο με πτηνά,τετράποδα και θαλάσσια όντα, ανθρώπινες μορφές, μυθολογικά ή μειξογενή όντα (Κένταυρος-Μινώταυρος) και άλλα έργα εμπνευσμένα από αρχαίες τραγωδίες και κωμωδίες, «συνομιλούν» θεματικά με 67 αρχαιότητες, δημιουργώντας έναν ακόμη «Θεϊκό Διάλογο» μεταξύ της αρχαίας ελληνικής και της μοντέρνας τέχνης.
Τα πικασικά έργα-σχέδια και κεραμικά από την καλλιτεχνική δημιουργία του Πικάσο από τη δεκαετία του 1920 έως τη δεκαετία του 1960- προέρχονται από ιδρύματα, μουσεία και συλλογές του εξωτερικού, όπως η FABA – Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte, το Musée Νational Picasso-Paris, το Musée Picasso Antibes, το Museo Picasso Μálaga,, το Museum Berggruen στο Βερολίνο, καθώς και ιδιωτικές συλλογές. Τα έργα της αρχαιότητας προέρχονται από 15 συνολικά ελληνικά μουσεία και συλλογές, όπως το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, τα Αρχαιολογικά Μουσεία Αρχαίας Αγοράς, Αγίου Νικολάου, Δήλου, Ερέτριας, Ηρακλείου, Θηβών, Μαραθώνα, Πάρου, Πατρών, Χανίων, Χώρας Μεσσηνίας, το Κυπριακό Μουσείο, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και τη Νομισματική Συλλογή της Alpha Bank. Πρόκειται για γλυπτά, κεραμικά και χάλκινα έργα που χρονολογούνται από τους προϊστορικούς χρόνους (περ. 3200 π.Χ. το παλαιότερο) έως και την Ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο (μέσα 3ου αι. μ.Χ. το νεότερο).
Μεταξύ των «ζευγών» της έκθεσης, που πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Musée National Picasso-Paris, στο πλαίσιο του “Picasso Méditerranée”, ξεχωρίζουν: ο Κένταυρος από λευκό πηλό, διαμορφωμένος στο χέρι, με εγχάρακτη και γραπτή με επίχρισμα διακόσμηση, που δημιούργησε ο Πικάσο στην Vallauris στις 3 Ιανουαρίου 1953, σε διάλογο με τον Κένταυρο της Κυπρο-Αρχαϊκής περιόδου του 6ου αιώνα π.Χ. και το μοναδικό Ειδώλιο Κενταύρου της Πρωτογεωμετρικής Περιόδου από το Λευκαντί της Εύβοιας που χρονολογείται στα τέλη 10ου αι. π.Χ. Επίσης, ο διάλογος ανάμεσα στο έργο Τυφλός Μινώταυρος οδηγούμενος από μικρό κορίτσι μπροστά στη θάλασσα που δημιούργησε ο Πικάσο στην Boisgeloup στις 22 Σεπτεμβρίου του 1934 και στον φόνο του Μινώταυρου από τον Θησέα πάνω στον ερυθρόμορφο καλυκωτό κρατήρα της Ύστερης Κλασικής περιόδου (340 – 330 π.Χ. ) από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όπως και ο Κορμός αγάλματος Μινώταυρου, ρωμαϊκό αντίγραφο έργου της πρώιμης κλασικής περιόδου.
Ο μεγάλος καλλιτέχνης του 20ού αιώνα, έχει δημιουργήσει μοναδικά έργα ζωγραφικής, αλλά λίγοι γνωρίζουν από κοντά το σχεδιαστικό του έργο καθώς και τα κεραμικά του δημιουργήματα. Ένα συνδυασμό που συνδέεται με την αρχαιότητα και εμπνέεται σε μεγάλο βαθμό από έργα του κρητομηκυναϊκού και του ελληνικού κόσμου και γενικότερα από τους πολιτισμούς της λεκάνης της Μεσογείου. Η έκθεση αποκαλύπτει έναν ολόκληρο κόσμο που φέρνει μέσα του ο καλλιτέχνης, όχι απαραίτητα από αρχαιότητες που είδε ο ίδιος στις αρχαίες πατρίδες της Μεσογείου, αλλά μέσα στα Μουσεία της Ευρώπης, σε βιβλία που διάβαζε ή κατά τις συναναστροφές του με τον Kριστιάν Ζερβός ή τον Jean Cocteau.
Κατά τη διάρκεια της μακράς και παραγωγικής σταδιοδρομίας του, ο Πικάσο εμπνεύστηκε από μια μεγάλη ποικιλία πηγών, τις οποίες διαρκώς προσάρμοζε και επεξεργαζόταν. Η κλασική παράδοση πρόσφερε στον Ισπανό ζωγράφο ένα λεξιλόγιο ατελείωτων δυνατοτήτων προς χειρισμό και τροποποίηση. Σημαντική μεταξύ αυτών των πηγών υπήρξε η αρχαία Ελλάδα, με τη διαχρονική μυθολογία και την πλουσιότατη εικονογραφία της. Από την εποχή ακόμα που αντέγραφε γύψινα εκμαγεία αρχαίων γλυπτών, ο Πικάσο γοητεύτηκε από διάφορα θέματα της ελληνικής μυθολογίας, θέματα που διασκεδάζουν το τετριμμένο ή που δηλώνουν τις συγκρουόμενες παρορμήσεις του ανθρώπου. Ανάμεσα σε αυτά, ο Μινώταυρος, διονυσιακό πλάσμα, μισός άνθρωπος και μισός ζώο, αναδείχτηκε σε σύμβολο των σκοτεινότερων πτυχών της ανθρώπινης ψυχής και του παραλογισμού του πολέμου. Ταυτόχρονα, στο έργο του Πικάσο αναδύθηκε και μια άλλη εικόνα της Ελλάδας, μια εικόνα ειρηνική, στην οποία αρχαία θέματα και μύθοι οδηγούν στο εξιδανικευμένο όραμα μιας διαχρονικής Αρκαδίας, όραμα που ο Πικάσο επεξεργάστηκε σε γλυπτά και κεραμικά μετά το τέλος του πολέμου. Τα έργα αυτά, ωστόσο, σε αντίθεση με άλλα πρωιμότερα, δεν έχουν την ίδια στενή σχέση με την ελληνική μυθολογία. Αντίθετα, ο Πικάσο επινοεί μια εικονική ή φανταστική αρχαιότητα. Στο χωριουδάκι Vallauris, στα τέλη της δεκαετίας του ’40 και στη δεκαετία του ’50, ο Πικάσο δημιουργεί ένα εντυπωσιακό σύνολο έργων κεραμικής, τα οποία αφενός παραπέμπουν σε ένα γενικευμένο μυθικό παρελθόν αφετέρου αντλούν από διαχρονικές εικόνες, όπως φαύνους, πουλιά, μουσικούς κλπ.
Η έκθεση συνοδεύεται από δίγλωσσο κατάλογο.
«Πικάσο και αρχαιότητα: Γραμμή και Πηλός»
Ημερομηνίες: 20 Ioυνίου – 20 Οκτωβρίου 2019
Είσοδος: 7€
Μειωμένο εισιτήριο: 3.5€
Ομαδικό εισιτήριο (άνω των 15 ατόμων): 5€/άτομο
Ελεύθερη είσοδος για τους Φίλους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Ξεναγήσεις:
Τετάρτη 12.30 (αγγλικά)
Πέμπτη 18.30 (ελληνικά)
Σάββατο 14.30 (ελληνικά)
Κυριακή 12.30, 14.30 (ελληνικά)
Διανομή δελτίων προτεραιότητας 1 ώρα πριν την έναρξη της ξενάγησης
Ώρες λειτουργίας:
Mέχρι 15/9:
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-17.00, Πέμπτη: 10.00-20.00, Κυριακή: 11.00-17.00, Τρίτη: Κλειστό.
Aπό 16/9:
Δευτέρα, Πέμπτη, Παρασκευή 10.00-20.00, Tετάρτη, Σάββατο 10.00-17.00, Κυριακή 11.00-17.00, Τρίτη Κλειστά.
Το διευρυμένο ωράριο ισχύει και για το Cycladic Café, το Cylcadic Shop αλλά όχι για τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου.
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Νεοφύτου Δούκα 4 και
Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1
106 74, Αθήνα
T: (+30) 210 7228321-3
Facebook: CycladicArtMuseum | Instagram: @cycladic_museum