Ενήλικοι στην αίθουσα
Η ταινία του Κώστα Γαβρά που δίχασε την ελληνική κοινή γνώμη πριν ακόμη προβληθεί στις αίθουσες είναι βέβαιο ότι θα διχάσει ακόμη περισσότερο τους περισσότερο πολιτικοποιημένους θεατές.
Υπόθεση
Το πρώτο εξάμηνο του 2015 η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ διαπραγματεύεται με την Ευρώπη την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Πρωτεύοντα ρόλο στις διαπραγματεύσεις παίζει ο τότε υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης.
Ένας αμφιλεγόμενος πρωταγωνιστής
Η άποψη του Κώστα Γαβρά για μια κρίσιμη πολιτική περίοδο που σημάδεψε ένα μεγάλο τμήμα της ελληνικής κοινωνίας δανείζεται την οπτική του Γιάνη Βαρουφάκη από το βιβλίο του τελευταίου «Ανίκητοι ηττημένοι». Ο τίτλος αλλάζει για τις σεναριακές ανάγκες της ταινίας και αντλείται από μια φράση της Κριστίν Λαγκάρντ, Γενικής Διευθύντριας του ΔΝΤ, όταν σε μια από τις επεισοδιακές συνεδριάσεις εκείνης της περιόδου, η ψύχραιμη γαλλίδα σχολίασε με αυτό τον ειρωνικό τίτλο όσα απίθανα διαδραματίζονταν μπροστά στα έκπληκτα μάτια της.
Η ταινία του Γαβρά χωρίς να είναι τίποτα ξεχωριστό πετυχαίνει πλήρως τον σκοπό της. Είναι καλοφτιαγμένη, έχει ένα δυνατό πρωταγωνιστή (ο Λούλης στο ρόλο του Βραουφάκη), ενημερώνει, αποκαλύπτει (όσο είναι δυνατόν και με όχημα τις ηχογραφημένες συνομιλίες του Βαρουφάκη που κανείς ακόμη από τους εμπλεκόμενους δεν έχει αμφισβητήσει την αυθεντικότητα τους) και θα μπορούσαμε να πούμε ότι ψυχαγωγεί αν δεν νιώθαμε για άλλη μια φορά το σφίξιμο στο στομάχι από εκείνες τις δύσκολες μέρες.
Η κάμερα του σκηνοθέτη δεν μπορεί να απομακρυνθεί από τον πρωταγωνιστή της, τον οποίο σχεδόν ηρωοποιεί. Πώς θα μπορούσε άλλωστε αφού πάνω στην δική του ματιά, πατάει η ιστορία της ταινίας, που είναι ένα είδος άτυπου μυθοπλαστικού ντοκιμαντέρ; Κάποιες αφηγηματικές αστοχίες (η σκηνή με τον ξιφία, μερικές φολκλορικές ευκολίες όπως η μουσική του Ντεσπλά κ.α.) δεν λείπουν από την γραφή του Γαβρά, ο οποίος όμως έχει την διαύγεια, την αποφασιστικότητα και κυρίως την ενέργεια να δώσει με σασπένς και ένταση τις πιο δύσκολες σεκάνς της ταινίας «Ενήλικοι στην αίθουσα».
Λίγοι σκηνοθέτες θα κατάφερναν να δώσουν ταυτόχρονα κινηματογραφική αξία και αποκαλυπτικό φως σε μια πλοκή που είναι περιορισμένη σε κλειστά δωμάτια και έχει πρωταγωνιστές πολιτικούς και οικονομολόγους που μιλούν διαρκώς για νούμερα και μελέτες. Εδώ ο Γαβράς με την πολύτιμη συνδρομή του συνεργάτη του Γιώργου Αρβανίτη στη διεύθυνση φωτογραφίας τα καταφέρνει καθώς ξέρει καλά τα λημέρια του πολιτικού θρίλερ όπως έχει φανεί και στο παρελθόν.