Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου: Τρεις εικαστικοί συνομιλούν με τον Κιούμπρικ
Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου συμπληρώνει φέτος τα 32 του χρόνια, συνεχίζοντας να παρουσιάζει με συνέπεια μια πλούσια επιλογή από νέες και παλαιότερες ταινίες του ευρωπαϊκού σινεμά, προσελκύοντας κάθε χρόνο σταθερά ένα ζωντανό και ανήσυχο κοινό.
Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, που θα πραγματοποιηθεί από τις 21 Νοεμβρίου έως και τις 4 Δεκεμβρίου, στους κινηματογράφους «Τριανόν» και «Ανδόρα», παρουσιάζεται, σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου ένα αφιέρωμα στις ταινίες Στάνλεϊ Κιούμπρικ.
Μέρος αυτού του αφιερώματος, όπως έχει καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια, αποτελεί και η έκθεση «Εικαστικό τρίπτυχο: Μια συνομιλία της ζωγραφικής με τον κινηματογράφο», στην οποία τρεις νέες ζωγράφοι, η Κατερίνα Χριστοπούλου, η Βιργινία Αξιώτη και η Ανδριάνα Κώτση, απόφοιτοι της ΑΣΚΤ, εκθέτουν πρωτότυπα έργα, εμπνευσμένα από τη φιλμογραφία του μεγάλου σκηνοθέτη, σε επιμέλεια του Γιάννη Ψυχοπαίδη.
Όπως σημειώνει ο δάσκαλός τους, οι τρεις εικαστικοί δημιουργοί, «μέσα από τις διαφορετικές τους ζωγραφικές ιδιοσυγκρασίες, αναμετρώνται με το σινεμά και τους μύθους του, αλλά και με τον εαυτό τους· αναζητώντας μέσα τους τα ίχνη, το αποτύπωμα, τις επιρροές, τις γοητείες, τις σκοτεινές και τις φωτεινές στιγμές, τις φαντασμαγορίες και τις εκλάμψεις από το κινηματογραφικό έπος του Στάνλεϊ Κιούμπρικ. … Με φαντασία, τόλμη και ευαισθησία συνομιλούν με τον κινηματογράφο, κρατώντας τα μάτια της ψυχής τους πάντα ερμητικά ανοιχτά στα δικά τους καλλιτεχνικά ταξίδια, στη δικιά τους Οδύσσεια του γήινου Διαστήματος, που συνδέει δημιουργικά την τέχνη με τη ζωή».
Αναφερόμενος στις σχέσεις κινηματογράφου και ζωγραφικής, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης συμπληρώνει: «Η ροή της κινηματογραφικής εικόνας συναντά την εικόνα της εικαστικής ροής. Οι δύο γλώσσες, της ζωγραφικής και του κινηματογράφου, ανιχνεύουν το κοινό υπέδαφος που τις ενώνει, καταγράφουν τον εσωτερικό ρυθμό τόσο των κινούμενων εικόνων όσο και των φαινομενικά στατικών ζωγραφικών μορφών. Ζωγραφική και κινηματογράφος, σε διαρκή αλληλεπίδραση, μαρτυρούν τη βαθιά, εσωτερική ανάγκη επικοινωνίας των τεχνών.
Η κίνηση, το χρώμα, τα φώτα και οι σκιές, οι ρευστές εικόνες, ο χώρος και ο χρόνος, η χορογραφία των ρυθμών, η αναζήτηση και η καταγραφή του εφήμερου και του αρχέγονου, το στιγμιαίο και το διαρκές, τα μεγάλα ανθρώπινα αισθήματα, τα όνειρα και οι αναστοχασμοί, οι φαντασιώσεις και οι εμμονές, οι κρυφές και φανερές επιθυμίες και οι ψυχικές υπερβάσεις, και πόσα άλλα ακόμη, είναι ένα μικρό μόνο μέρος από το υλικό των ονείρων που είναι φτιαγμένες οι σπουδαίες αφηγήσεις της ανθρώπινης περιπέτειας. Αφηγήσεις κινηματογραφικές και εικαστικές που σημάδεψαν και διαμόρφωσαν την καλλιτεχνική, πολιτική, ιδεολογική συνείδηση του σύγχρονου ανθρώπου, από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι σήμερα.
Ένας μεγάλος αφηγητής του κινηματογράφου υπήρξε και ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, με ένα ευρύτατο, σημαντικό κινηματογραφικό opus, που απλώνεται από το Χρήμα της Οργής και τους Σταυρούς στο Μέτωπο, μέχρι την Λολίτα, τον Σπάρτακο, το Πεντάγωνο καλεί Μόσχα, τη Λάμψη, το Κουρδιστό Πορτοκάλι αλλά και τη βαθιά ανθρώπινη και αινιγματική Οδύσσεια του Διαστήματος».
Η έκθεση «Εικαστικό τρίπτυχο: Μια συνομιλία της ζωγραφικής με τον κινηματογράφο» εγκαινιάζεται την Τρίτη 8 Οκτωβρίου, στις 19.00, στον χώρο τέχνης «Στοart Κοραή» (Κοραή 4) και θα παραμείνει ανοιχτή για το κοινό έως τις 24 Οκτωβρίου.
Το πλήρες πρόγραμμα των προβολών και των λοιπών παράλληλων εκδηλώσεων του 32ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες.