MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
22
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΘΕΑΤΡΟ

Ο Βασίλης Οικονόμου, η Άννα Βεκιάρη και η Αννίτα Καπουσίζη μας συστήνουν το… ΊΣΟΝ

Πρωταρχικός σκοπός του ΙΣΟΝ είναι να κάνει τον όρο της «συμπερίληψης» πράξη. Την έννοια της ισοτιμίας κομμάτι της κοινωνικής πραγματικότητας. Και την συνδιδασκαλία και συνεκπαίδευση όχι μια εξαίρεση αλλά βασική προϋπόθεση της δημιουργικής διαδικασίας.

Φωτό: Μελαχροινός Γκίκας
author-image Γεωργία Οικονόμου

«Η ποικιλομορφία δημιουργεί την αρμονία».

Αυτό θα μπορούσε να είναι το μότο του ΊΣΟΝ, όπως αποκαλύπτουν οι τρεις ιδρυτές του – ο Βασίλης Οικονόμου, η Άννα Βεκιάρη και η Αννίτα Καπουσίζη – που μιλάνε στο www.monopoli.gr  γι’ αυτόν τον νέο χώρο καλλιτεχνικής έκφρασης ανάπηρων και μη ανάπηρων καλλιτεχνών, που λειτουργεί στον Βοτανικό υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού.

Το ΊΣΟΝ δημιουργήθηκε από την κοινή ανάγκη και το κοινό όραμα τριών ομάδων: της ομάδας ΘΕΑΜΑ, του Βασίλη Οικονόμου, της πρώτης επαγγελματικής συμπεριληπτικής ομάδας θεάτρου στην Ελλάδα που δραστηριοποιείται από το 2010, της ομάδας Έξις, της Άννας Βεκιάρη, συμπεριληπτικής ομάδας σύγχρονου χορού από το 2015 και της μικτής θεατρικής ομάδας ARTimeleia, της Αννίτας Καπουσίζη, που υπάρχει ως ανεξάρτητη θεατρική ομάδα από το 2016.

Πρόκειται για έναν χώρο 90 τμ στο κέντρο της Αθήνας (Μελενίκου 33, Βοτανικός), πλήρως προσβάσιμο και διαμορφωμένο εξ ολοκλήρου για να πληροί τις ανάγκες των μαθημάτων θεάτρου και χορού που θα πραγματοποιούνται σε αυτόν, αλλά και των σεμιναρίων, των καλλιτεχνικών παρουσιάσεων και των παραστάσεων που θα φιλοξενεί. 

Πώς γεννήθηκε η ιδέα για το ΊΣΟΝ;

Άννα: Έχοντας έρθει αντιμέτωποι από πολύ νωρίς με το έλλειμμα προσβασιμότητας, ενημέρωσης και εκπαίδευσης σχετικά με την παρουσία ανάπηρων ηθοποιών και χορευτών στο χώρο του θεάτρου και του χορού, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε τον αυτονόητο για μας χώρο συνύπαρξης  και συμπερίληψης ανάπηρων και μη ανάπηρων καλλιτεχνών, όπου θα συνεκπαιδεύονται σ ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα μαθημάτων θεάτρου και χορού και παράλληλα θα συνδημιουργούν με γνώμονα την καλλιτεχνική έκφραση και μόνο.

Ποιος θα λέγατε ότι είναι ο πρωταρχικός του στόχος;

Αννίτα: Να κάνει τον όρο της «συμπερίληψης» πράξη. Την έννοια της ισοτιμίας κομμάτι της κοινωνικής πραγματικότητας. Και την συνδιδασκαλία και συνεκπαίδευση όχι μια εξαίρεση αλλά βασική προϋπόθεση της δημιουργικής διαδικασίας.

Τι σημαίνει ακριβώς «συμπερίληψη» και ποια είναι η αξία της στη σύγχρονη κοινωνία;

Βασίλης: Συμπερίληψη σημαίνει αποδοχή της ανθρώπινης ποικιλομορφίας και της ισότιμης αποδοχής  αναπήρων και μη αναπήρων στον χώρο της τέχνης, της εκπαίδευσης κλπ. Η συμπερίληψη μαζί με τη συναντίληψη και τη συνεκπαίδευση αποτελούν τη βάση για την αναδόμηση αντιλήψεων και στερεοτύπων ως προς την ανθρώπινη ποικιλομορφία και την αναπηρία. Ο σεβασμός στη μοναδικότητα κάθε ανθρώπου και το δικαίωμα πρόσβασής του τόσο στο δομημένο περιβάλλον όσο και στο περιεχόμενο της πληροφορίας είναι δικαίωμα και όχι επιλογή.

Η παιδική παράσταση “Το δικό μας παραμύθι: μια μουσικός, μια καρακάξα κι ένας κάστορας!”

Όσον αφορά το πρώτο Εργαστήρι Θεάτρου και Χορού συμπεριληπτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, τι θα περιλαμβάνει; 

Βασίλης: Οι τρεις ομάδες έχουν θεσπίσει και εφαρμόζουν συγκεκριμένες τεχνικές και μεθόδους που επιτρέπουν την πλήρη συμπερίληψη στην εκπαίδευση. Το πρόγραμμα του εργαστηρίου για ανάπηρους/ες και μη ανάπηρους/ες σπουδαστές/στριες δημιουργήθηκε με επιμέλεια και προσοχή και περιλαμβάνει τρεις κύκλους μαθημάτων: Τον γενικό (πλήρης κύκλος μαθημάτων χορού και υποκριτικής), αυτόν της υποκριτικής κατεύθυνσης και αυτόν της κατεύθυνσης του Χορού. Συγκεκριμένα, θα παραδίδονται μαθήματα υποκριτικής και αυτοσχεδιασμού από εμένα με την τεχνική που χρησιμοποιώ πάνω από δέκα χρόνια σε Ελλάδα κι εξωτερικό και ονομάζεται «Άνθρωπος-Στόχος- Δράση». Πρόκειται για μία τεχνική που δίνει έμφαση στο πώς κάθε ανθρώπινο σώμα μπορεί να υπηρετήσει έναν στόχο δράσης αποδομώντας και ανασημασιοδοτώντας τη σχέση του ανθρώπου με την κάθε δράση του. Η Αννίτα Καπουσίζη διδάσκει υποκριτική και αυτοσχεδιασμό μέσα από τη νευρολογική παρατήρηση, μέσα δηλαδή από την εφαρμογή νευροδιαγνωστικών ασκήσεων και θεωρίας συνδυασμένη με τις βασικές αρχές της υποκριτικής, ενώ η διδασκαλία της Άννας Βεκιάρη επικεντρώνεται στο κλασικό μπαλέτο, στο σύγχρονο χορό αλλά και στον αυτοσχεδιασμό που αποτελεί το βασικότερο εργαλείο του σύγχρονου χορού απαραίτητο για τη δημιουργικότητα, την έκφραση και την ανάδειξη της προσωπικής καλλιτεχνικής ταυτότητας. 

Παράλληλα θα πραγματοποιούνται μαθήματα ιστορίας αρχαίου, ευρωπαϊκού και νεότερου θεάτρου. Η μαέστρος Φαίδρα Γιαννέλου θα διδάσκει φωνητική και ορθοφωνία με έμφαση στη διαχείριση της αναπνοής, την εκμάθηση της μουσικής γραφής και την ανάπτυξη φωνητικής ικανότητας. Το Σάββατο θα αφιερώνεται στα παιδιά με τη λειτουργία τμημάτων παιδικού θεάτρου και χορού τις πρωινές ώρες.

Γιατί πιστεύετε ότι το υπάρχον καλλιτεχνικό και εκπαιδευτικό σύστημα (δραματικές σχολές) επιμένει τόσο πολύ στην αρτιμέλεια αφήνοντας απέξω  τα άτομα με αναπηρία; 

Αννίτα: Γιατί δεν έχει μάθει, δει, ξέρει, ακούσει, ενδιαφερθεί. Από μακριά είναι όλα δύσκολα, δυσνόητα, δύσβατα. Τα πράγματα αποκαλύπτονται και αποκαλύπτουν και τα μέρη από τα οποία απαρτίζονται όταν μπεις στη διαδικασία ν’ ασχοληθείς μαζί τους. Τότε μπορούν και ν’ αναπλαστούν, ν’ αναδιαμορφωθούν, να συνυπάρξουν. Η διαδικασία προσβασιμότητας τόσο στο δομημένο περιβάλλον, όσο και στο περιεχόμενο της πληροφορίας, είναι μια περίπλοκη, χρονοβόρα και οικονομικά δαπανηρή διαδικασία. Και θα παραμείνει τέτοια αν δεν αλλάξει πρώτα απ’ όλα η αντίληψη μας για την ανθρώπινη ποικιλομορφία και την παρουσία της στην καθημερινότητά μας. Έχουμε γίνει  “political correct” στον τρόπο που μιλάμε, χωρίς να έχουμε σαφή εικόνα γι αυτά που λέμε. Στην πράξη, δεν αναγνωρίζουμε τίποτα άλλο πέρα από τον «εαυτό» μας.

Η παράσταση Lebensraum (Ζωτικός Χώρος)” του Θανάση Τριαρίδη, σε σκηνοθεσία Πηγής Δημητρακοπούλου θα παρουσιαστεί στο ΙΣΟΝ

Παράλληλα το ΊΣΟΝ θα λειτουργεί και σαν ένα πλήρως προσβάσιμο νέο θέατρο χωρητικότητας 50 ατόμων. Τι θα δούμε εκεί τη φετινή σεζόν και ποια είναι η φιλοδοξία σας για τη συνέχεια;

Βασίλης: Το ΊΣΟΝ αποτελεί επίσης κι ένα ζεστό και οικείο – τύπου black box – προσβάσιμο θέατρο που θα φιλοξενεί παραστάσεις θεάτρου, χορού και μουσικής αλλά και διάφορες άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις. Πρεμιέρα έκανε στις 13 Οκτωβρίου η παιδική προσβάσιμη παράσταση με τίτλο «Το δικό μας παραμύθι: μια μουσικός, μια καρακάξα κι ένας κάστορας» από τη συμπεριληπτική ομάδα ΘΕΑΜΑ σε συγγραφή και σκηνοθεσία της Ελιάνας Περηφάνου που θα παίζεται κάθε Κυριακή στις 11πμ για όλη την περίοδο 2019-2020. Τις καθημερινές η παράσταση θα πραγματοποιείται για τα σχολεία. Στις 18 Οκτωβρίου θα κάνει πρεμιέρα το έργο του Θανάση Τριαρίδη «Lebensraum» σε σκηνοθεσία Πηγής Δημητρακοπούλου που θα παρουσιάζεται για τη χειμερινή περίοδο κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή. Την περίοδο των Χριστουγέννων ετοιμάζονται καλλιτεχνικές εκπλήξεις. Ο χώρος φιλοδοξούμε να αποτελέσει μία νέα μικρή πολιτισμική εστία με κύριο στόχο την ανάδειξη της ισότιμης συνδημιουργίας.

Θα υπάρξουν και άλλες παράλληλες δράσεις;

Άννα: Αυτός είναι ο στόχος. Στο ΊΣΟΝ εκτός από το Εργαστήρι, θα γίνονται σεμινάρια, εκδηλώσεις και εκθέσεις, περφόρμανς και οποιασδήποτε άλλης μορφής καλλιτεχνικές δράσεις προωθούν τη συνύπαρξη και τη συνδημιουργία. Η αρχή έγινε  στις 27 Σεπτεμβρίου με ένα σεμινάριο χορού από τον Bruno Rodrigues πάνω στην προσωπική έκφραση κάθε σώματος ως εργαλείο επικοινωνίας στη σκηνή. Περισσότερες πληροφορίες θα ανακοινωθούν στο site μας και στη σελίδα μας στο Facebook.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΊΣΟΝ Θέατρο – Χορός
Μελενίκου 33, Γκάζι Αθήνα 10447
Τηλέφωνο: 2130411546, 6939308409

Περισσότερα από Art & Culture